Spårledning på angränsande linjemoduler
Spårledning på angränsande linjemoduler
Hej,
Jag funderar på att bygga Kisa så att spåreldningar kan anslutas till angränsande linjemoduler. Om jag tänkt rätt innebär det att man behöver ett par förlängningskablar för att en "ostörd" DCC-signal ska kopplas förbi en sådan linjemodul. Låter det fullständigt befängt?
Jag funderar på att bygga Kisa så att spåreldningar kan anslutas till angränsande linjemoduler. Om jag tänkt rätt innebär det att man behöver ett par förlängningskablar för att en "ostörd" DCC-signal ska kopplas förbi en sådan linjemodul. Låter det fullständigt befängt?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Spårledning på angränsande linjemoduler
Exempel:
<Modul_A> --- <Modul_B> --- <Modul_Kisa> --- <Modul_C> --- <Modul_D>
Om jag förstår dig rätt så tänker du att <Modul_B> och <Modul_C> matas från din Kisa-modul och därmed kan användas för spårledning? I så fall behövs en förlängningskabel för att mata DCC från <Modul_A> till din Kisa-modul och likadant för <Modul_D>. Det borde funka.
Med vänlig hälsning
Daniel
<Modul_A> --- <Modul_B> --- <Modul_Kisa> --- <Modul_C> --- <Modul_D>
Om jag förstår dig rätt så tänker du att <Modul_B> och <Modul_C> matas från din Kisa-modul och därmed kan användas för spårledning? I så fall behövs en förlängningskabel för att mata DCC från <Modul_A> till din Kisa-modul och likadant för <Modul_D>. Det borde funka.
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Spårledning på angränsande linjemoduler
Inte alls befängtJanFrelin skrev:Hej,
Jag funderar på att bygga Kisa så att spåreldningar kan anslutas till angränsande linjemoduler. Om jag tänkt rätt innebär det att man behöver ett par förlängningskablar för att en "ostörd" DCC-signal ska kopplas förbi en sådan linjemodul. Låter det fullständigt befängt?

Vi har några fall, t.ex. en järnvägsövergång.
På dom kan man koppla in den vanliga spårströmmen som vanligt. Men dom har också en utgång med "spårström med spårindikering".
Vill järnvägsövergången ha indikering på angränsande modul så ansluts den/de modulerna på tåtarna för "spårström med spårindikering". Den angränsande modulen får då inte anslutas i sin andra ände utan där dras strömmen förbi med en förlängningskabel.
Fungerar fint.
Några inom Fremo använder en variant där ett litet löst spårindikeringskort (typ spole) kopplas in i matningen till ett avsnitt man vill indikera. Även där måste ju då "oindikerad DCC" ledas förbi de indikerade modulerna.
mvh/anders
Re: Spårledning på angränsande linjemoduler
Gott, då har jag fattat rätt. Jag är mest ute efter att få indikering på ett ställverk och få utfartssignaler att slå om till rött.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Spårledning på angränsande linjemoduler
Jag vet inte om alla föreningar strävar mot att ha en booster per station, och boostergränser mitt på linjerna, men om man har det så blir det ju ganska enkelt att koppla indikering på halva linjen, utan att behöva tänka på förlängningskabel.
Re: Spårledning på angränsande linjemoduler
Tänk på att så länge ett lok befinner på skarven mellan en spårledning och ett direktmatat spår shuntas spårledningen bort genom de parallellkopplade hjulen på samma loksida! Detta gäller för både spårledningar oavsett om de bygger på diod-spänningsfall eller strömtransformator-koppling. Petitesser kan tyckas, men exempelvis aktiverings-punkten för vägskydd blir då loklängds beroende! Skillnaden i längd mellan ett kort lok och en Dm3 är ju ganska stor, jämfört med med ett motorvagnståg med parallellkopplade hjul än större, då kan vägskyddet redan ha passerats innan det aktiveras om man inte ser upp vid projekteringen!JanFrelin skrev:Gott, då har jag fattat rätt. Jag är mest ute efter att få indikering på ett ställverk och få utfartssignaler att slå om till rött.
Den lösning jag använder bygger på att ha en mellan-sträcka längre än det längsta fordon med parallellkopplade hjul som kan passera skarven, utrustad med exakt samma sorts spänningsfall som spårledningen. (Man kan använda en överbliven spårledning som inte användes.)
Mvh Otto BvL
- pcederstrand
- Inlägg: 378
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
- Ort: Stockholm
Re: Spårledning på angränsande linjemoduler
Enkel lösning som dock kan ställa till det för de som drar strömmen vid uppbyggnaden.
Måste märkas upp tydligt i anmälan och banplaneringsritningen.
Alltså verkar det dags att några sätter sig ner och börjar "väcka upp" alla de gamla tankarna och diskussionerna som funnits ända sedan 13 år sedan om spårledning
Borde kanske ändras i standard att körström går "obrutet" igenom modulen och att man sedan kan koppla in något i ett "gränssnitt" (ex. röd/svart banankabel) mellan en "huvudledning" (den genom modul) och en "lokalledning" (för själva modulen).
i det gränssnittet skulle man kunna sätta in en burk som sedan transporterar Loconet/Xpressnet/Roconet informationen eller vad som man själv använder i sitt ställverk. Troligtvis säkrare indikering än att använda "dcc signalen" över en längre sträcka.
Sorry för att kapat tråden lite
Måste märkas upp tydligt i anmälan och banplaneringsritningen.
Alltså verkar det dags att några sätter sig ner och börjar "väcka upp" alla de gamla tankarna och diskussionerna som funnits ända sedan 13 år sedan om spårledning
Borde kanske ändras i standard att körström går "obrutet" igenom modulen och att man sedan kan koppla in något i ett "gränssnitt" (ex. röd/svart banankabel) mellan en "huvudledning" (den genom modul) och en "lokalledning" (för själva modulen).
i det gränssnittet skulle man kunna sätta in en burk som sedan transporterar Loconet/Xpressnet/Roconet informationen eller vad som man själv använder i sitt ställverk. Troligtvis säkrare indikering än att använda "dcc signalen" över en längre sträcka.
Sorry för att kapat tråden lite
mvh /peterc
Re: Spårledning på angränsande linjemoduler
Borde framför allt bli enklare. Tänk en signalmodul (dvs kort modul) med strömsensor, men utan signal. Till denna drar man den bus som man använder till sitt ställverk enligt Peters förslag ovan.pcederstrand skrev: Borde kanske ändras i standard att körström går "obrutet" igenom modulen och att man sedan kan koppla in något i ett "gränssnitt" (ex. röd/svart banankabel) mellan en "huvudledning" (den genom modul) och en "lokalledning" (för själva modulen).
i det gränssnittet skulle man kunna sätta in en burk som sedan transporterar Loconet/Xpressnet/Roconet informationen eller vad som man själv använder i sitt ställverk. Troligtvis säkrare indikering än att använda "dcc signalen" över en längre sträcka.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Spårledning på angränsande linjemoduler
Jag utgår från att Otto har rätt i sin kommentar ovan. I så fall måste en sådan modul vara längre än längsta lok.LLJ skrev:
Borde framför allt bli enklare. Tänk en signalmodul (dvs kort modul) med strömsensor, men utan signal. Till denna drar man den bus som man använder till sitt ställverk enligt Peters förslag ovan.
/Lars
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Spårledning på angränsande linjemoduler
De signalmoduler med strömsensorer som redan används känner jag inte till att de har detta problem. De moduler som jag tänker på använder sig av strömtransformator.
Dock måste främsta fordonet i färdriktningen dra ström.
/Lars
Dock måste främsta fordonet i färdriktningen dra ström.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till