3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Användarvisningsbild
LarsN
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-07-13, 01:44
Ort: Norrköping

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Inlägg av LarsN »

Vilka tåg som körs är engentligen oväsentligt.
Grundtanken är att man ska kunna boka upp sej på körpass.
Dels för att ingen ska behöva gå och vänta halva dagen på att få köra tåg och
för att trafiken ska flyta hela tiden, för publikens skull.
Några oanvända tågset som står och tar plats och blockerar, vill vi i största möjliga mån undvika.
BA tror att det ska gå att hålla igång upp till 15 tåg samtidigt.
Vi börjar på 8 och fyller på vart efter om vi ser att det flyter på.

//Lasse
Mvh/Lasse
Vagnsta, Dundret mm.
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Inlägg av StaffanWiman »

Låter bra :-)

Staffan W
Användarvisningsbild
PeGe
Inlägg: 41
Blev medlem: 2015-06-08, 20:31

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Inlägg av PeGe »

Det låter bra hur körningen organiseras, det blir roligare för alla när trafiken flyter. På Hobbymässan var vi ganska duktiga på att inte lämna tåg parkerade i magasinet. Jag tänker att vi borde ha samma ambition denna gång. Med många förare kommer hela magasinet behövas för upp- och nedplockning.

På Lokom finns det möjlighet att pussla runt med några vagnar utan att störa trafiken på linjen.

Per
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Inlägg av LarsRobert »

PeGe skrev:Det låter bra hur körningen organiseras, det blir roligare för alla när trafiken flyter. På Hobbymässan var vi ganska duktiga på att inte lämna tåg parkerade i magasinet. Jag tänker att vi borde ha samma ambition denna gång. Med många förare kommer hela magasinet behövas för upp- och nedplockning.

På Lokom finns det möjlighet att pussla runt med några vagnar utan att störa trafiken på linjen.

Per
Jag tycker också att körningen och allt det andra funkade bra på Hobbymässan. Det enda som inte funkade var bokningssystemet av körpass. Det hade också funkat bra om vi hade haft begränsning för hur mycket som kunde bokas i förväg. Nu fick en del (gissa vem som var en av dem?) gå sysslolösa i 6 timmar i väntan på att riva banan.
LasseHerneklint
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-05-25, 00:57

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Inlägg av LasseHerneklint »

Det är bra om det styrs upp så att alla får möjlighet att köra. Tycker också att det är bra om vi har många tåg igång som kör, och då även under lunchtid. På Hobbymässan kunde det varit fler tåg igång. Men det man också såg som stins på Fummelmora var att det blev stökigt när alla förare skulle byta samtidigt. Då blev det stockning vid magasinen och trafiken ute på banan stannade av. Tror det är en fördel om man kan ha förarschema där hälften byter på halvslag och hälften på helslag.
Användarvisningsbild
LarsN
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-07-13, 01:44
Ort: Norrköping

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Inlägg av LarsN »

LasseHerneklint skrev:Det är bra om det styrs upp så att alla får möjlighet att köra. Tycker också att det är bra om vi har många tåg igång som kör, och då även under lunchtid. På Hobbymässan kunde det varit fler tåg igång. Men det man också såg som stins på Fummelmora var att det blev stökigt när alla förare skulle byta samtidigt. Då blev det stockning vid magasinen och trafiken ute på banan stannade av. Tror det är en fördel om man kan ha förarschema där hälften byter på halvslag och hälften på helslag.
Tack, bra med alla,tips.
Jag vet ju hur det kan vara att TKL, det har inte varit ovanligt att man fått vänta till 14:00 med lunchen i brist på avlösning.
Att alla inte byter vid hel timme var en bra idé.
Även att man har sitt tåg uppställt inför körpasset i tid, så rullar det på ännu bättre. :D

//Lasse
Mvh/Lasse
Vagnsta, Dundret mm.
Användarvisningsbild
PeGe
Inlägg: 41
Blev medlem: 2015-06-08, 20:31

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Inlägg av PeGe »

Bra idé att inte alla byter på heltimmen. Om vi tänker att alla tåg utgår och avslutar i magasinet och att det fungerar som optimisten hoppas med i alla fall 14 tåg igång, och om vi byter hälften åt gången betyder det att det står 7 startberedda tåg i magasinet och att det är 7 tåg på väg mot magasinet. Det kan bli en flaskhals. Ju mer vi sprider ut tiderna för byte desto bättre borde den kontinuerliga trafiken bli.
Per
Användarvisningsbild
LarsN
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-07-13, 01:44
Ort: Norrköping

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Inlägg av LarsN »

PeGe skrev:Bra idé att inte alla byter på heltimmen. Om vi tänker att alla tåg utgår och avslutar i magasinet och att det fungerar som optimisten hoppas med i alla fall 14 tåg igång, och om vi byter hälften åt gången betyder det att det står 7 startberedda tåg i magasinet och att det är 7 tåg på väg mot magasinet. Det kan bli en flaskhals. Ju mer vi sprider ut tiderna för byte desto bättre borde den kontinuerliga trafiken bli.
Per
Teoristiskt sett så ska det fungera med 14 tåg i teorin.
Men det är nog mer realistiskt med cirka tio skulle jag tro.
Vi får se vad banan och lokförarna klarar av.

//Lasse
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Inlägg av Fredman »

Ursäkta mig men försvann mötesmöjligheten via dubbelspår i hörnet vid mina moduler TF7 och TF8?
Varför detta, jag tyckte det var jättebra.
MVH Thomas F
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: 3R modulträff i Norrköping 3-5/2 2017

Inlägg av StaffanWiman »

Lämplig tid att komma till Arbetets museum i morgon fredag?
Finns det möjlighet att lägga in saker på vandrarhemmet i förväg.
(jag har svischat betalningen...)

Staffan W
Skriv svar

Återgå till "Norrköping 2017"