Dels-Bo - Förgreningsmodul

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Förgreningsmodulen Dels-Bo (DBo)

Inlägg av Tompa »

Vilka sköna associationer som spinner ut i nya modulideer!!!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Tummen 2 - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Spånar man vidare och om det nån gång i framtiden blir en förgreningsmodul åt motsatta hållet kan den ju heta Vänsterpartiet
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Förgreningsmodulen Dels-Bo (DBo)

Inlägg av Tompa »

MickeWestberg skrev:Spånar man vidare och om det nån gång i framtiden blir en förgreningsmodul åt motsatta hållet kan den ju heta Vänsterpartiet
:lol:
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Förgreningsmodulen Dels-Bo (DBo)

Inlägg av Qrt »

Jag upptäcker nu att någon mer (du) än jag sågar till långsidorna (den fria sidan) så att de blir böljande.
Vilket ju gör att åskådarna lättare fantiserar utanför modulen än om kanterna är raka.

Fast du gör det nog bättre, böljande landskap över profilhöjd istället för under som det råkade bli i mitt fall.

Skulle du komplettera med en vänstersväng så är det ju bara att ansa den sidan något.
Eller göra som i verkligheten: En lätt genomskärning i landskapet.

En trevlig tråd att följa.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Tummen 2 - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Tack så mycket Curt.
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Tummen 2 - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Efter en väldigt effektiv dag i modulfabrik a´la Huddinge så har jag kommit en bra bit på vägen med Tummen 2 sen jag senast laddade upp lite bilder sist. Lyckades trassla till det en hel del med en bit flexräls från växeln till själva högerförgreningen, fråga mig inte om vad men jag kan säga att det hade med strömförsörjning att göra. I vilket fall så är den delen löst och jag vet nu i fortsättningen hur jag ska arbeta med denna typen av flexräls. Visade LarsRobert ikväll det alternativa sättet att bygga landskap nämligen hur det kan gå till när man bygger landskap av gips. Sen rullade det hela på med lite ballasterande, lite målning och sen blev det bara mer och mer....... Måste lägga in en negativ åsikt om märklins k-växlar, alltså vad är det för klen konstruktion för växelomläggning, själva spaken ser ju riktig fin ut, men mekaniken med nån trött plastgrunka som ligger infälld under slipersen och trögt ska försöka för växeltungan åt höger eller vänster och den blir ju bara tröttare ju mer man använder den, när man dessutom ska lägga ballast i den så är det ju helt kört, växeltungan går att röra helt fritt liksom på många växlar jag ballasterat förut, men mekaniken tjärvar. Resultatet blev att jag helt sonika klippte bort och avlägsnade den lilla plastbiten som mekaniskt ska förflytta växeltungan samt själva omläggningsspaken, istället så blir det en rejäl tortoisemotor som kommer att få sköta växelomläggningen. Märklin brukar ju göra rejäla grejor, kolla på c-växlarna men detta var en besvikelse, nåväl växeltungan rör sig i alla fall fritt som den ska göra nu när allt plastskräp är borta. Jag ångrade mig i fallet med att ha en lös tårtbit då jag dels tycker det blir snyggare utan skarv samt att jag tyckte att jag hade jävlats nog men förgreningsdelen och ville inte lägga till ytterligare ett moment, jag tar smällen med att den kanske blir lite otymplig att transportera.

Benen till denna kommer bli av samma konstruktion som LarsRobert kommer att ha till sin nya kurvmodul RobSve 9.

Här är lite bilder från dagens arbete
delsbo10.JPG
delsbo11.JPG
delsbo12.JPG
delsbo13.JPG
delsbo14.JPG
delsbo15.JPG
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Förgreningsmodulen Dels-Bo (DBo)

Inlägg av daniel »

Snyggt! :)

Med vänlig hälsning
Daniel
LarsRobert
Inlägg: 1107
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Förgreningsmodulen Dels-Bo (DBo)

Inlägg av LarsRobert »

daniel skrev:Snyggt! :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Ja verkligen! Imponerande fin modul och tack för lektionen i gipsning!
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Förgreningsmodulen Dels-Bo (DBo)

Inlägg av stasv »

Härligt bygge. Verkligen lyckat. ☺
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Tummen 2 - Förgreningsmodul

Inlägg av MickeWestberg »

Åkte ut till modulfabriken för att hämta hem några moduler för lite lödjobb hemmavid men konstaterade snabbt att det blev för krångligt att få med dessa kommunalt, det får bli bil istället. Men jag fick med mig lilla Bertil-Boo som ska få lite kärlek. Hursomhelst så kollade jag igenom gårdagens jobb på Tummen 2 och det mesta såg bra ut, efter en dammsugning av landskapet så blev det några grundande penseldrag på spåren och på Sten/bergspartierna. Börjar bli mer och mer nöjd med k-rälsens utseende, lite bilder blev det ju självfallet.
DSC_0153-1920x1080.JPG
DSC_0154-1920x1080.JPG
DSC_0158-1920x1080.JPG
DSC_0156-1920x1080.JPG
DSC_0155-1920x1080.JPG
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2017 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"