Z65 trikolor - lokalgodståg

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Z65 trikolor - lokalgodståg

Inlägg av Qrt »

Hej modulbyggare.

Mitt arbete med att skapa ett lokalgodståg draget av en Z65 trikolor går vidare.
Den har bestått vagnstestet: 7 vagnar i backar med stigningar på upp till 2%.

Vädringsarbete pågår nu.
Men bufferthylsorna är röda på modellen.

Har någon sett en Z65 i verkligheten med röda bufferthylsor?

Jag tycker det är vackert men var de det vid leverans?
Har de någonsin varit det på verklighetens lokomotorer?

Jag har sökt i väven och på detta och andra forum efter uppgifter men inte funnit något nämnt om röda bufferthylsor.
Jag hittar heller inga bilder som visar Z65 lok med röda bufferthylsor.
Artikeln "Minihistorik Z65" som återfinns i Lok & Vagnar 4 har jag ännu inte kommit över.

Bufferthylsorna på bilderna är svarta.
Och nästan alla andra lok har svarta bufferthylsor.
Hade överhuvudtaget någon loktyp vid SJ bufferthylsor i annan färg än svart vid leverans?

????????

Men visst. En bild finns.
Z65 523 verkar ha (haft) röda bufferthylsor. NEJ EN RÖD BUFFERTHYLSA.
Det framgår av en bild på Jecos /MJHobbyexpertens sida.
http://www.jeco.se/r/produkter/jeco/gru ... 67/523.jpg
Men det är i "modern tid", fulmålad för någon privatfirma. STT? Eventuellt ex TGOJ.

------------------------------------------------------------------------------------------
Nu har jag fått svar även på andra håll.
Ingen har hittills vittnat om en Z65 med röda bufferthylsor.
Däremot lär Z67 ha haft det.
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 414#p82414
viewtopic.php?f=23&t=2669&p=26463#p26463
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=189909
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg188055
-------------------------------------------------------------------------------------------
/Curt
------------------------------------------------------------------------------------------
Ja. Jag har även denna gång ställt frågan i andra fora.
Men vad gör man om man inte får svar ?
Då försöker i alla fall jag nya vägar för att hitta någon med kunskap i ämnet.
Och visst, det här ett modulforum men flera medlemmar rör sig även ute i det stora 1:1
och skriver bidrag just här med fina och användbara bilder på förebilder.
Senast redigerad av 1 Qrt, redigerad totalt 2016 gånger.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3553
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Z65 trikolor - lokalgodståg

Inlägg av daniel »

Jag har fått för mig att rostskyddsfärg ofta är röd, men osäker på om det stämmer. Min tolkning av bilden på den gröna Z65:an utanför STT:s verkstad är att man behövde måla om en av bufferthylsorna och tog då rostskyddsfärg som man hade liggande och att bufferthylsan råkade bli röd och att man inte brydde sig så mycket.

Angående Jeco:s Z65: Jag har ingen Z65 och på Jeco:s bilder är det lite svårt att se, men jag tycker det ser ut som att bufferthylsorna är en del av plastbiten som utgör buffertbalken. Man kanske har valt att göra buffertbalken röd och då har bufferthylsorna också blivit röda? Hur gärna man än vill att alla detaljer på modellen ska bli exakt rätt så är det inte alltid möjligt pga tillverkningstekniska skäl och kostnadsskäl.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Z65 trikolor - lokalgodståg

Inlägg av Eke »

Jag har en tavla med Z65 500 framför Kalmar slott från 1963!
Där är bufferthylsorna grå!

Tavlan ser ut att inramad i snickeriet på KVAB med teaklister av typen som sitter i gamla personvagnar och gammal papperspacktejp med KVAB-loggor på baksidan! :)
Den får nog ses som mer reklambild än leveransfoto och har troligtvis hängt på något kontor på KVAB en gång i tiden!
Z65 500.jpg
Med vänlig hälsning. Eke
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: Z65 trikolor - lokalgodståg

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Hej Curt.
Googla på Z65, så finns det många bilder.
Det verkar vara grå eller svarta hylsor på de flesta bilderna.
Hälsar Ingvar.
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Z65 trikolor - lokalgodståg

Inlägg av Niklas »

Gå in på http://www.samlingsportalen.se/ där kan man hitta många bra tidsdokument. Inte bara på Z65 utan mycket annat med, både miljöer och stationer / byggnader.

Bild
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KEAE03039

Bild
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ07328

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3553
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Z65 trikolor - lokalgodståg

Inlägg av daniel »

Buffertbalken på sista bilden är röd och det förklarar nog de röda bufferthylsorna på Jecos modell, då jag misstänker att buffertbalk och bufferthylsor är samma plastbit på Jecos modell.

Med vänlig hälsning
Daniel
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Z65 trikolor - lokalgodståg

Inlägg av Qrt »

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Jag fick tillbaka trikoloren igår. Nu vädrad och med dekoder.
Bilder kommer senare.

Gamla problem således åtgärdade men nya dök upp. Stora som små.

Vad hade loket exempelvis för adress ? Att jag ska ha så dåligt minne. Jag körde ju med det för en månad sedan men inte kom jag ihåg adressen nu. Nej visst nej, jag körde det utan dekoder då.... :oops:
Kunde det ha fått sin klubbadress redan. Nä inte det. Adress 3 då ? Inte det heller. Men se: där ligger ju en lapp med info om ljuddekoderns funktioner: "Digital adress=70". Men nej, loket bara stod orörligt mjukt och retfullt spinnande.
Fast det är ju ingen Z70 utan en Z65! JAA. Så enkelt. :roll:

Många klagar på låg ljudnivå. Är det inte en lagom nivå för den ensamme hemma rallaren?
Nu har jag haft loket igång på köksbordet och försökt höja ljudet.
Nehej. Det gick inte. Det ligger redan på max.
Och jag kommer inte åt funktion 24 " dämpa ljudnivån"
här hemma. Så jag ser inte om den är aktiverad. Fast jag kunde ju kolla om den har någon inverkan genom att ändra CV värdet förstås och eliminera sänkningen. Det får bli en annan gång. Kanske.
Räcker det med att byta högtalare för att få en ljudnivå som kan tränga igenom sorlet på en mässa eller en visning ?
Eller måste ljudfilen justeras också?


Men jag undrar andra saker om ljudet:
I den bilagda korta historiken om lokomotor Z65 - Z70 står det att "motorn är en Rolls Roys som utvecklar 265 kW". Men faktabladet till ljuddekodern är märkt Z70 och på det bladet står det "Ljudfil : ESU vers. 4 Jeco-Z70-2016-Lsmod-prod" "Engine: Scania-motor (DSI-1447)"
Har någon av er som köpt olika versioner av Z65 med ljuddekoder fått olika ljudfiler och andra faktablad med i asken ?


Sedan trasslar NMJ s Grf vagnar med mig. Förtroendeingivande är sådant inte.
För det första var de medlevererade kopplen inte av samma sort från vagn till vagn. Och de lirade inte enkelt tillsammans.
För det andra är koppelfickorna så trånga att det är svårt att såväl ta bort som att sätta dit koppel.
I ett fall krävdes tre händer.
Att det ska vara så svårt (snålt?) att leverera lättkopplande bygelkoppel med modellerna (gäller tyvärr även många andra mjtillverkare av lok och vagnar) när Fleischmann kan tillverka sina 6511 år efter år med samma precision. Och leverera fungerande koppelfickor på vagnarna.

För det tredje så tvärnitade två av NMJ margarinvagnarna när jag satte dem på spåret igår.
Bromsoken hade vridits runt och blivit bromskor! Morr. (Eller mu?) Nå dåså. Till slaktbänken. Fram med plattången, lossa hjulaxlarna och bort med skräpet runt samtliga hjulpar.

Någon som har behov av 14 bromsdetaljer till NMJ Grf godsvagnar ? Skicka mig ett PM i så fall.


Men det var väl bara att limma dit. Nej. Ty
1) Vagnarna är inga vitrinvagnar. De ska rulla i ett uppvisningståg.
Då måste de vara driftsäkra och ingen ser ändå de detaljerna på avstånd under ett rullande tåg.
2) Ingen var heller säker på vad de äckligt mjuka oljiga tingesterna skulle kunna limmas fast säkert med.

Men sedan höll tåget ihop och rullade vagnarna bra.

/Curt.
-----------------------------
Något vi alla har försökt?
Test av sammankoppling med Fleischmann och märklinkoppel
Laddades upp den 16 juni 2010
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Z65 trikolor - lokalgodståg

Inlägg av Qrt »

Ett svar har jag fått om ljudet:
yrrej i SvMJforum skrev: Hej!
Ett byte av högtalare till Zimo LS8X12 gör susen, ljudet blir kanon bra, tänk bara på att isolera anslutningarna på högtalaren så att det inte blir kortslutning mot chassit.
Med vänlig hälsning.Jerry.

- Då undrar jag förstås om någon annan har samma erfarenhet.
- Också intressant är vilken högtalartyp som MJHobbyexperten i Västberga installerar som utbyte.
/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"