Elementär programmering

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Elementär programmering

Inlägg av StaffanWiman »

Hej

Jag har köpt ett nytt lok som ska komma med posten i dag eller i morgon. Det har försetts med en Lenz-dekoder och har förmodligen adressen 3. Nu vill jag försöka lära mig hur man ändrar adressen på ett lok och lägger in det i kontrollen.

Jag har en multimaus och en Lenz 90 som jag föredrar att använda. Dessutom har jag instruktionshäftena till båda, jag kan tyska men jag fattar inte hur man gör i alla fall. När jag försöker följa dem händer i alla fall inte det som står i häftena. Lenz instruktioner verkade något enklare, så jag beslöt att programmera med LH90.

Detta har jag gjort:

1. Ställde mitt enklaste lok, BR64 från Rocos startsats, på spåret och testade att det fungerade med både musen och LH90.
2. Försökte följa instruktionerna punkt 13.2 och 13.2.2 på sidan 31-32 i LH-häftet. Ingening hände - utom att loket inte fungerar alls.
Eventuellt kan det vara så att man inte kan programmera ett lok från LH90 tillsammans med Multimaus.

Jag ställde ett annat lok på spåret, och det fungerade, så det är förmodligen lokets dekoder som fått fel instruktion av något slag.
3. Jag tog bort LH90 och försökte med Multimaus i stället. Jag har försökt följa instruktionerna på sidorna 13-14 men det går bara inte. Loket står stilla hur jag än gör... LOKET GÅR IGEN. PÅ DEN GAMLA ADRESSEN. Men det hindrar inte att jag skulle vilja lära mig hur man programmerar en ny adress.

Går det att ge en enkel instruktion via den här sidan, eller är det bäst att uppsöka någon som kan visa. Oftast är det väldigt enkelt när man kan det men jag kan hålla på i timmar utan att lyckas och om jag lyckas så är det en slump efter ett så stort antal misslyckade försök, att jag inte har en chans att komma ihåg hur jag gjorde när det lyckades.

Staffan - tekniskt missöde
AndersB
Inlägg: 454
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Elementär programmering

Inlägg av AndersB »

Här är en svensk manual: http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/ ... 235_sv.pdf
mvh/anders
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Elementär programmering

Inlägg av kasoe »

Har du använt de separata uttag till "Programmeringsspår" som finns?

Vissa saker går att programmera på "huvudspåret" (POM eller andra förkortningar) men adress går inte, då måste man stå på programmeringsspåret...

Fundamentalt men det händer att man missar... har jag hört... ;)

Funderade,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Elementär programmering

Inlägg av jhjelm »

Om man ska använda programmeringspår beror på om man har Rocos Centralenhet eller Lenz Centralenhet.

Använder man Rocos "central" (som igentligen bara är en booster) programmeras adressen direkt på spåret.

MVH Jonas
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Elementär programmering

Inlägg av LLJ »

För att förtydliga: Roco:s central sitter i själva multimusen, den svarta lådan är booster.

/Lars
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Elementär programmering

Inlägg av StaffanWiman »

Det som Lars och Jonas skriver visste jag nog redan.

Kan man då överhuvudtaget programmera ett lok via LH90 som ju då är slav?

Ska kolla om den svenska instruktionen är bättre eller bara är en översättning av den tyska. Det jag saknar i instruktionen är uppgifter om var man börjar? Ska man ha ställt in ett nummer i katalogen och stå på det och sedan försöka skriva in detta nummer även i dekodern.

Nu kom meddelande från posten om att loket kommit!!!

Staffan
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Elementär programmering

Inlägg av StaffanWiman »

Kunde inte låta bli att omedelbart åka och hämta det och sätta det på spåret. Trix P8, ett gammalt tyst tenderlok. Snyggt, fungerar perfekt och som jag trodde med adressen 3.

Hinner inte mera nu. Får ta nya tag i kväll. Jag har i alla fall lärt mig att ställa in på själva musen respektive LH90 så att jag kunde köra det med den förprogrammerade adressen 3, men att ändra lokadressen får bli en senare historia.

Staffan
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Elementär programmering

Inlägg av kasoe »

Jag antog att du även hade en Lenz centralenhet, vad har du för prylar förutom ett Multimus handtag och ett LH90 handtag? Centralenhet?

Det är lite olika beteende beroende på vilken burk man har...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Elementär programmering

Inlägg av Eke »

Det kan ju vara så att det inte går att programmera med LH90 när Multimusen är central, har aldrig hört om någon som gjort så!
Däremot borde det funka med Multimusen, men du kan inte läsa ut värdena bara skriva dom!

Mvh. Peter
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Elementär programmering

Inlägg av StaffanWiman »

Fortsättning på historien:

Jag tog med loket till Fmjk:s onsdagskvällskörning och deras expert programmerade om adressen på sin LH100 (?). Nu är det gjort, men hur det går till vet jag alltså fortfarande inte. Det får bli en senare historia att lära mig.

Däremot så krånglade loket maximalt. Dekodern lydde inte. Speciellt svårt var det att få stopp på loket utan att trycka på nödstoppet. Det svarade liksom bara på kommandona ibland. Jag fick rådet att skicka tillbaka det.

Väl hemkommen ville jag prova det igen. Plockade fram skenorna från Rocos startsats och la ut dem på golvet. Loket fungerade nästan helt utan problem. Visslerligen mycket lång stoppsträcka från maxfart men det ska det kanske ha och det gnistrade en del under loket men det kanske berodde på den lilla kurvradien.

Tror ni att det är något fel på dekodern, att den är överkänslig för något som finns på den större anläggningen men som jag inte har i min enkla anläggning hemma?

Jag har bara det som finns i Rocos startsats, alltså transformator, förstärkare (booster?) och multimus + en LH90 som jag köpt till för att musen inte godkänns i modulsammanhang och som fungerar som slav i Rocosystemet.

I morgon ska jag ut på landet och måla väggarna i rummen som jag ska ha min blivande hemmabana i!

Staffan

Staffan
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"