HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Planering av Dreamtrack 2017
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av daniel »

LarsRobert skrev:
ErikKuiper skrev:Ägandefrågan
Min personlig åsikt är att allas ansvar ofta blir ingens ansvar. Jag förespråkar distribuerat personligt ägande vilket jag tror leder till bättre underhållet material. Inom MMM har man upplevt att detta har varit problematiskt då det har byggts för mycket elektriskt material med dålig kvalitet. Inom FREMO fungerar det relativt väl, men det ska även sägas att det finns lite "elpoliser" där som ser till att det sämsta materialet åtgärdas. Fördelen med denna lösning är att man slipper problemet med nyckelpersoner som "måste" komma. För min åsikt om föreningsägt material, se första meningen i stycket.
Nu är jag helt ny i branschen men jag fortsätter med att inte hålla med. Tycker fortfarande att föreningsägt måste vara det bästa. Själva ideen med att vara en förening. Om gemensamt ägande inte funkar så funkar inte heller föreningen. Naivt kanske men det är min åsikt.
När det gäller pengar så har jag som läget är i dag möjlighet att spendera lite mera på hobbyn men för min del så tillför det ingenting. Snarare tvärtom.
För ModulSyd är det inga problem rent ekonomiskt att köpa in utrustning. Men någon måste förvara den, se till att den kommer med på träffar och se till att den underhålls t ex att laga trasiga sladdar. Det är enkelt att säga, men i slutänden krävs att människor engagerar sig, vilket är enklare sagt än gjort. I alla föreningar finns några få som engagerar sig väldigt mycket, men dessa behöver snarare avlastas än att få fler "arbetsuppgifter".

Vi behöver lyfta fram John F Kennedys ord mer: Fråga inte vad föreningen kan göra för dig, utan vad du kan göra för föreningen!

Med vänlig hälsning
Daniel
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrac

Inlägg av UBJ »

Det här är nog en grej som borde samordnas mellan MMM och Modulsyd, om det nu är möjligt.
Vofför då då?
Jo det är flera MMMare som åker på Modulsydträffar och ibland lyckas vi locka upp någon Modulsydare till Stockholm.
Det vore ju praktiskt med en samsyn i denna fråga.
Om vi Nu är överens om att det finns kulor i föreningarnas kassor så kanske man kan tänka sig att föreningarna köper in rätt utrustning och sedan deponerar den hos dom personer som man tycker är lämpliga, tex dom som ofta deltar i körningar.
Den som tar hand om en booster får förstås pyssla om den så att den mår så bra som möjligt till varje körning.
Då delar vi kostnaderna rättvist och folk slipper köpa en egen booster som för dom flesta av oss är lika sexigt som nya däck till bilen.

Mvh UB
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av daniel »

För ModulSyd kompliceras frågan av att vi har minst tre olika grupper i föreningen, H0, N-RE och americaN. Jag skriver minst tre, beroende på om man ska räkna H0-2R och H0-3R som en grupp eller två olika. Och sen finns eventuellt H0e och H0n3 i framtiden.

Frågan har varit uppe i styrelsen tidigare men vi har då kommit fram till att det inte är aktuellt med föreningsägd utrustning för vår del. Samtidigt är det medlemmarna som ytterst bestämmer så om man vill ha en ändring kan man ta upp det på föreningens årsmöte eller lämna in en motion till årsmötet. Men som jag har skrivit tidigare så har ModulSyd och MMM helt olika förutsättningar då MMM i stort är geografiskt samlade i Stockholm och har förvaringsutrymmen i SMJ:s lokaler, jämfört med ModulSyd som är spridda för vinden över Sydsverige och saknar förvaringsutrymme. Vi skulle förvisso kunna äga utrustningen i föreningen och låta medlemmar disponera den, men jag delar Eriks åsikt att det nog är bättre att man själv äger den utrustning man förfogar över.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av LLJ »

Om man har föreningsägd utrustning, så måste det även väl definieras under vilka förutsättningar den får användas.

Exempel 1: Person A har hand om en booster som är ägd av MMM. Nu vill person A åka på en träff arrangerad av Modul Syd. Får Person A ta med sig boostern till Modul Syd träffen?
Exempel 2: Om det slumpar sig så att även MMM har en körning samma helg som Modul Syd, har MMM förtur på booster eller kan person A ändå ta med den till Modul Syd:s träff?
Exempel 3: Får person A ta med sig den av MMM ägda boostern till träff arrangerad av annan modulförening, t.ex. gänget i Värmland?

Om boostern däremot tillhör person A så uppstår inte dessa frågor.

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av UBJ »

Äh, det som verkade så enkelt blev plötsligt mer komplicerat.
Eftersom det mest är MMMare som åker på Modulsydträffar så är det mer en MMMgrej att se till att dom som ofta tar sig söder ut har tillgång till boostrar om dom behöver.
Eftersom MMM strävar efter föreningsägd material så är det inget problem om Modulsydare vill delta i våra körningar.

Mina tankar ang Lasses frågor, ja, mmm har förtur men föreningen bör ha boostrar så det räcker åt båda, ja.
För mig är det självklart att vi i MMM ska stötta våra medlemmar om dom vill delta i andra modulkörningar, jag tror inte vår styrelse har en annan åsikt.
För MMM funkar det bra med föreningsägd, jag inser nu att situationen är betydligt mer komplicerad för Modulsyd.
Mvh UB
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av LLJ »

lite OT men som hör samman med föreningsägd utrustning: När räknas en träff som en Modul Syd resp. MMM träff? Från början så gällde det för Modul Syd att en träff arrangerad av en medlem i Modul Syd räknades som en Modul Syd träff. Detta var före Modul Syd blev förening. Gäller detta fortfarande? DreamTrack är en Modul Syd träff, då den finns med i stadgarna. Men övrigt?

Och vad gäller för MMM? Det har ju annordnats ett antal träffar där det känns som det är enskilda MMM medlemmar som varit organisatörer.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av LLJ »

Och för att försöka komma på spår i tråden igen:

Skall det finnas en maxgräns för vad en booster får ge ut i ström för H0 under DT? Om ja, hur många A ?

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av daniel »

ModulSyd arrangerar två träffar, DreamTrack och Timmele. Dock är det osäkert vad som händer med Timmele nästa år, förhoppningsvis tar Boråsjuntan över arrangemanget från Jonas Hjelm, men det återstår att se.

Om en arrangör vill att en träff ska vara en officiell ModulSyd-träff så får man gå till styrelsen och be om det och sen får ModulSyds styrelse ta ställning. Men framförallt är det DreamTrack som är ModulSyds stora träff.

Om någon vill arrangera en modulträff så är det fritt fram. Det är bara om man vill att ModulSyd ska ta det ekonomiska ansvaret, t ex hyra lokalen, som det blir aktuellt huruvida träffen är en ModulSyd-träff eller inte. Att sen Timmele-träffen blev en officiell ModulSyd-träff berodde mest på att Jonas som arrangerar träffen samtidigt är kassör i föreningen och ville se hur bokföring, anmälningar, m.m., fungerar inför första DreamTrack-träffen som ModulSyd som förening arrangerade. Och sen har det rullat på. Men om jag t ex hade anordnat en ny Moheda-träff idag så hade jag nog arrangerat den "privat" men använt forumet för information och planering, samt tagit hjälp av andra för banplanering, trafikplanering, m.m.

Med vänlig hälsning
Daniel
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av ErikKuiper »

LLJ skrev:Räcker verkligen en transformator på 52 VA för att lösa ut kortslutningsskyddet?
Med 52 VA måste du sätta kortslutningsskyddet på 3 A eller lägre. Vill du ha högra ström säljer TAMS ett nätaggregat på 120 VA.
LLJ skrev:Skall det finnas en maxgräns för vad en booster får ge ut i ström för H0 under DT? Om ja, hur många A ?
Jag skulle rekommendera max 3 A. Jag brukar sätta min på 2 A för att den ska lösa ut så snabbt som möjligt vid en kortslutning. Jag har aldrig sett några problem med att boostern löser ut under normal drift med en gräns på 2 A. Det är sällan boostern behöver ge ut över 1 A (det är trevligt med en display som visar hur mycket ström som matas ut :) ).

/Erik
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: HJÄLP! Bana och teknik på DreamTrack

Inlägg av ErikKuiper »

Efter en relevant fråga så ändrar jag mitt svar till att max 3 A rekommenderas och att 5 A är det högsta tillåtna. Lenz LV102 har nämligen en gränsström på 5 A som inte går att justera, och denna booster vill vi nog använda ett tag till :) .
Skriv svar

Återgå till "Dreamtrack 2017 (ModulSyd är arrangör)"