Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Eke

Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av Eke »

Finns det något intresse för en tråd om hur man programerar sin dekoder för bättre köregenskaper?
Jag har hållit på länge med sådant och har en hel del jag gärna delar med mig av och det finns säkert fler som hag bra erfarenheter att dela med sig av! Och det handlar inte bara om att det ska röra sig trögt och segt (som vissa kanske skulle kunna tro) utan att det ska vara bra start och lågfartsegenskaper även när trögheten är helt avstängd!

Jag har ett embryo till ett excelblad där man enkelt kan göra egna bättre hastighetskurvor som jag skulle kunna redigera lite lägga ut här och förklara hur man använder.
Det handlar även om att mappa om vissa funktioner för enklare handhavande och kanske för att få funktionerna lite mer lika på sina lok.
Åtminstone jag är lite vimsig och vill gärna att mina lok ska vara så lika som möjligt!

Jag har nästan enbart hållit på med Esu-dekodrar men det mesta går säkert att översätta på andra dekoderfabrikat för den som vill!

Jag har märkt nu när vi kör mycket trafikspel och oftast kör varandras lok hur dåligt justerade dekodrarna i dom flesta fall är, detta ska nu inte uppfattas som någon kritik mot någon då jag vet att det är en tröskel som man måste ta sig över innan man vågar pilla på mer ovanliga CV-värden i dekodern!
Men har man väl kommit in i tänket så är det varken speciellt svårt eller jobbigt, snarare intressant och man blir väldigt nöjd med vad man kan åstadkomma!

Det behövs inte heller någon dator med dekoderprogramerarprogram!
Ett vanligt körhandtag duger alldeles utmärkt, dock så är det bra om man kan läsa CV!
En liten provkörningsoval av typen startsats är också bra att ha!

Det hela handlar om att det ska vara roligare att köra för alla deltagare på våra träffar!
Och ge lite valfrihet till förarna hur dom vill hantera sina lok, inte alla vill ha långa bromssträckor och tung accleration men dom flesta vill nog att loket ska vara lättkört vare sig man vill ha trögheten inkopplad eller ej!
Det är inte så roligt när loket startar med ett ryck och gör 100 km/h redan när körvredet bara står på 1/4 pådrag!
Sådana raketer gör ingen glad och kan vara direkt jobbiga att rangera med!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LLJ

Re: Dekoderprogramering för bättre köregenskaper!

Inlägg av LLJ »

Sådant är intressant, och bra ide för en workshop, t.ex. hos VMJF. (Vid vanliga körmöten finns ofta inte tiden).

/Lars
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Ja, det kunde vara kul! Men vi kan också ta mycket här i tråden, det är ju inte alla som kan åka till Värnamo kanske!
Och så blir det ju dokumenterat här för att gå tillbaka och titta på när man behöver!
Ska se om jag kan redigera mitt blad för hastighetskurvan så det blir lite bättre innan jag lägger ut det här!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

Peter, kör en WebWorkShop och lägg den i en tråd som bara du kan (får) ändra i. Lägg sen en separat tråd med frågor och diskussioner. Då får vi nog en bra referenstråd om dekoderprogrammering som dessutom är baserad på diskussion och frågor från oss alla. Jag har några som jag sparar till det drar igång... ;)

Sen blir det väl en evig fråga om vad som är rätt inställning på dekodern, men med rätt inställning så löser vi det också! ;)

Go EKE Go!!!

/Anders Ö

PS. Skrev ett i vanlig ordning långt (inte så långt, men länge) inlägg men IT är inget som vi har överskott på här ute i skogen... Sproadiskt är väl bästa ordet att beskriva det på... ;) Fördelen är att inlägget blev föredömligt kort... PS:et är nästan längre... Jag slutar nu... Sorry... NU!
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
Drakir

Inlägg av Drakir »

Jätte intressant... speciellt vi amerikanare som vill köra med flera lok samtidigt multipelkopplade.

Kör på...Peter
Användarvisningsbild
berraf

Inlägg av berraf »

Kööööööööööör Eke!
Sånt här vill jag inte ska göras i en sluten grupp. Nej mer programmering för alla :)
Användarvisningsbild
kasoe

Inlägg av kasoe »

"sluten grupp"? Denna är väl offentlig? (Jag har dålig koll...)

Om du syftar på mitt förslag om en egen tråd bara för EKE så bygger det på att så fort man börjar med något sådant här så blir det snabbt diskussioner och plötsligt försvinner det värdefulla då det blir sida upp och sida ner med tjöt. DOCK, det tjötet är inte ointressant men det späder snabbt ut informationen i originalet... Bättre (tycker jag) att ha fakta i en tråd och sen sköta diskussioner och frågor i en vid sidan, ungefär som på en föreläsning där man tar frågorna i slutet... ;)

Jag är starkt emot hemligheter, jag har inte något önskemål om att hålla något hemligt, bara att det blir lite ordning så värdet på det Eke skriver bestär i många år, som en referens för alla...

Hälsar,
Anders Ö igen...
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
berraf

Inlägg av berraf »

kasoe skrev:"sluten grupp"? Denna är väl offentlig? (Jag har dålig koll...)
Syftar på iden att köra konceptet internt i Värnamo...
och nu har jag förstört tråden med mitt tjöt ;)
Användarvisningsbild
LLJ

Inlägg av LLJ »

Vadå internt i Värnamo?
Om det blir av kan det vara öppet för icke VMJF medlemmar på samma sätt som trädbyggardagen den 25/9.
Mycket kan man ta via webben, men lite "hands on" brukar alltid underlätta.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Tack för intresse! :D
Kanske den här tråden kan vara diskussionstråden då och att vi startar en ny där Webworkshopen ligger i, ska prata med Daniel om hur man gör det!

Rätt inställning på dekodern tror jag egentligen inte är något som vi behöver vara oense om, tror dom flesta vill ha bra lågfartsegenskaper, kunna starta mjukt och ha hyggligt skalenlig toppfart!
Det som finns olika åsikter om är nog hur tröga dekodrarna ska vara men oavsett det så ska nog grundinställningarna vara lika oavsett om man kör med långa bromssträckor och tung accleration eller inte!

Det jag tänkt beröra är

Funktionsmappning
Hastighetskurvor
Synkronisering av olika lok för multippelkörning
Och hur man aktivt kan nyttja olika funktioner för att manipulera bromssträckor och ljudbild från dekodern vid körning

Är det något mer som borde vara med?

Sedan är inte jag någon expert utan vi kan hjälpas åt med det hela, såg senast för någon timma sedan en grej i funktionsmappningen jag inte använt och vet hur det funkar, men det ska jag ta reda på!

Jag tänker utgå från ESU loksound 3.5 eftersom den fortfarande är den vanligaste ljuddekodern, sedan kan man säkert överföra detta till andra dekodrar genom att läsa manualen!

Det kommer dock att ta lite tid, jag har förberett lite men det är lite mer jag måste fixa först!

Mvh. Peter
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"