Tre snabba...

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
LarsRobert
Inlägg: 1122
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Tre snabba...

Inlägg av LarsRobert »

Hejsan. Har redan inlett höstsäsongen med att kapa upp lite bitar.
Nya bitar
Nya bitar
Planen är att det ska bli 3 st 15-gradare med c-räls av det här.

Gavlarna är i mdf 8mm och förstärkta i kanterna så det finns något att skruva i.
Mittstaget är i 12 mm plywood och sargerna blir 4 mm masonit. Det är tänkt att bli ett lättviktsbygge. Det blir ett nedsänkt heltäckande lock som jag tänkt limma och skruva rälsunderlaget på. Båda i plywood vilket kanske lite går emot lättviktstanken.
20160725_181545.jpg
Så här ser grundkonstruktionen ut. Jag har tänkt bygga med böjmetoden.

Jag har ingenting emot att få era åsikter och tips.
Tompa
Inlägg: 2450
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Tre snabba...

Inlägg av Tompa »

Kul att du visar dina nya byggplaner. Misstänker det är enkelspår 280 med R9or?
"Böjmetoden" är bra men enbart 4mm Masonit är lite vekt och blir inte vridstyvt nog.
Nu ska du ha ett heltäckande lock så det kommer lösa vridstyvhetsproblemet.
Men modulsarjer (=sidan) på moduler kan hanteras lite våldsamt, tex vid banbygge och då kan 4mm Masonit vara lite klent.
Jag rekommenderar tunn plyfa istället, 3-4 mm.
LarsRobert
Inlägg: 1122
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Tre snabba...

Inlägg av LarsRobert »

Tompa skrev:Kul att du visar dina nya byggplaner. Misstänker det är enkelspår 280 med R9or?
"Böjmetoden" är bra men enbart 4mm Masonit är lite vekt och blir inte vridstyvt nog.
Nu ska du ha ett heltäckande lock så det kommer lösa vridstyvhetsproblemet.
Men modulsarjer (=sidan) på moduler kan hanteras lite våldsamt, tex vid banbygge och då kan 4mm Masonit vara lite klent.
Jag rekommenderar tunn plyfa istället, 3-4 mm.
Ja kanske du har rätt om masoniten Tompa men jag ska testa ändå med enkel masonit. Kände lite på mina andra moduler innan jag limmade dubbellt och tyckte det kändes tillräckligt stabilt med ett lager. Blir en test på första modulen.
Att jag visar mina byggen trots att de är ganska enkla och helt teknikfria är att jag gillar att läsa er andras byggtrådar och då måste man ju bjuda tillbaka med det man har. Kan man sen få råd och tips så uppskattas det också.

Visst blir det c-räls och radie9 här också. Glömde få med det i första inlägget. Är inte tänkt några konstigheter alls. Ganska enkelt landskap. Platt och grönt. Planen är att de ska bli klara ganska snabbt. Därav namnet på modulerna.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Tre snabba...

Inlägg av Bo Andersson »

När ni diskuterar 4mm masonite som ska vara 3-3.2mm, så är oljehärdad masonite en lämpad skiva för styvhet.
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byg ... Ai3d8P8HAQ
Tompa
Inlägg: 2450
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Tre snabba...

Inlägg av Tompa »

LarsRobert skrev:
Tompa skrev:Kul att du visar dina nya byggplaner. Misstänker det är enkelspår 280 med R9or?
"Böjmetoden" är bra men enbart 4mm Masonit är lite vekt och blir inte vridstyvt nog.
Nu ska du ha ett heltäckande lock så det kommer lösa vridstyvhetsproblemet.
Men modulsarjer (=sidan) på moduler kan hanteras lite våldsamt, tex vid banbygge och då kan 4mm Masonit vara lite klent.
Jag rekommenderar tunn plyfa istället, 3-4 mm.
Ja kanske du har rätt om masoniten Tompa men jag ska testa ändå med enkel masonit. Kände lite på mina andra moduler innan jag limmade dubbellt och tyckte det kändes tillräckligt stabilt med ett lager. Blir en test på första modulen.
4mm Masonit behöver inte vara för lite vid normal hantering.
Men det jag tänker på är att sånna här småkurvor lånas ofta och sätts upp av andra än en själv och man greppar gärna tag i sargen för tex. injustering.
Det blir ofta en massa slit och ryck och ovarsam hantering. Därför kan det vara bra att modulerna har lite dimmension även i sargerna.
LarsRobert skrev: Att jag visar mina byggen trots att de är ganska enkla och helt teknikfria är att jag gillar att läsa er andras byggtrådar och då måste man ju bjuda tillbaka med det man har. Kan man sen få råd och tips så uppskattas det också.
Du gör helt rätt som visar vad du bygger. Jättekul att följa.
LarsRobert skrev: Visst blir det c-räls och radie9 här också. Glömde få med det i första inlägget. Är inte tänkt några konstigheter alls. Ganska enkelt landskap. Platt och grönt. Planen är att de ska bli klara ganska snabbt. Därav namnet på modulerna.
Ok. Det blir bra.
Tänkte annars du kanske ville prova bygga med 2R räls och sätta egna punktband :)
LarsRobert
Inlägg: 1122
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Tre snabba...

Inlägg av LarsRobert »

Tack för de tipsen och råden Bo och Tompa men nu testar jag med vanlig skitmasonit. Hade inget annat att tillgå just nu. Ska måla den så fort den hamnat på plats. Funkade bra på de andra kurvorna. Om om modulerna går sönder sen efter ett tag så är det väl inte värre än att man gör nya moduler :D .

Punktband och 2r-räls får kanske bli ett senare projekt (jag har kapat upp många remsor) :D

Hade planer på att bygga om vår elektriska flugsmälla men det är bara att glömma. Den används för fullt med att dräpa getingar. Fantastiskt mycket getingar här i norra västlanland. Har ett bo att bekämpa men det får bero ett tag tills jag hämtat lite styrka och mod i de jämtländska fjällen. Åker norröver i morgon.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tre snabba...

Inlägg av Eke »

Jag har haft liknande tankar och tror att masoniten kan funka bra även om jag tänkt använda tunn plywood!
Jag hade tänkt limma en 10x10 list på insidans underkant och sedan en remsa 30-40 mm bred innaför listen, blir nog styvt och lätt samt kommer att funka som en hylla för handtagsbussen! Men den innre remsan ska inte gå ända fram till gavlarna och får gärna ha en lucka på mitten om man ska ha ett körutag där. Men det kanske blir svårt att få dit tvingen till köruttaget med denna konstruktionen?

Mvh. Eke
LarsRobert
Inlägg: 1122
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Tre snabba...

Inlägg av LarsRobert »

Ett helt irrelevant inlägg men ändå. Några bilder från den jämtländska fjällvärlden när vädergudarna har vaknat på rätt sida.
20160729_144519.jpg
20160729_144611.jpg
20160729_144619.jpg
Avslutade dagstrippen med ett bad:
Bilagor
20160729_155814.jpg
LarsRobert
Inlägg: 1122
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Tre snabba...

Inlägg av LarsRobert »

I dag började jag skruva ihop bitarna till första lådan. Stabiliteten helt OK. Kör vidare på det här konceptet i morgon om vädret tillåter.
Bilagor
Första lådan
Första lådan
LarsRobert
Inlägg: 1122
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Tre snabba...

Inlägg av LarsRobert »

Hann med lite lådbygge i dag trots en trevlig dagstripp till Sala.
Låda två och tre klara
Låda två och tre klara
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"