Sida 1 av 3

Kisa

Postat: 2016-07-22, 22:00
av JanFrelin
Nu är det dags att börja bygga!

Bild

Re: Kisa

Postat: 2016-07-22, 23:15
av daniel
Trevligt! Lycka till! :)

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: Kisa

Postat: 2016-07-23, 11:56
av stasv
Ska bli trevligt att följa!

Re: Kisa

Postat: 2016-07-24, 18:44
av JanFrelin
Aktuell spårplan. Den följer originalet från Kisa så noga jag har kunnat. Sen kommer det att tillkomma två lastplatser, som låg inom stationsområdet. Den ena är en ett enkelt sidospår, den andra blir en anslutning till en SIH0-gavel, så att man kan plocka dit valfri industri.

Inne på stationsområdet finns det, från vänster till höger, en lastbrygga för träkol, en för timmer och massaved, järnvägens godsmagasin, ytterligare en lastbrygga och centralföreningens magasin. Det finns också ett frilastspår med portalkran.

Den uppmärksamme noterar att vändskivan måste kunna användas vid vissa växlingsrörelser.

Bild

Re: Kisa

Postat: 2016-07-26, 09:27
av ErikKuiper
Är 8 och 10 en trevägsväxel? De ser annars ut att ligga för nära varandra.

Är även spår III ett tågspår eller är bara I och II tågspår?

Re: Kisa

Postat: 2016-07-26, 13:35
av MickeC
ErikKuiper skrev:Är 8 och 10 en trevägsväxel? De ser annars ut att ligga för nära varandra.
...
Ser ut som två enkla växlar byggda lite närmre varandra, inte speciellt ovanligt i verkliga livet eller svårt att göra i modell.

Re: Kisa

Postat: 2016-07-26, 19:38
av JanFrelin
Det är en trevägsväxel, det får bli hemmabygge.

Tågspår är spår I och II. III är uppställningsspår, mest för persontåg tror jag.

Re: Kisa

Postat: 2016-08-01, 22:39
av JanFrelin
Det finns flera skäl att det blev just Kisa. I första hand letade jag efter en station som är tillräckligt stor för att ge en intressant trafik, och intressanta uppgifter för tågklarerare och lokomotorförare. Jag tycker också att det ofta blir bättre om man bygger efter förebild, och så ville jag hitta en station på en oelektrifierad linje. Jag tittade igenom 5-6 stationer som såg lovande ut, men fastnade till slut för Kisa. Kisa är lagom stor, relativt känd, har en trevlig miljö. Och dessutom kommer min mamma från Kisa, jag har åkt rälsbuss till Kisa nån gång för att hälsa på mammas moster och morbror.

Nåt annat jag vill realisera är att få till en miljö från övergången mellan ång- och dieseldrift. FREMO-s "standardepok" är 60-tal, det passar utmärkt för detta ändamål. Jag ska bygga Kisa som det såg ut mellan 1957 (då stationen fick nytt ställverk) och 1968 (då stationshuset revs).

Re: Kisa

Postat: 2016-08-03, 18:29
av JanFrelin
Nu har lite byggdelar till växelbygge trillat in! Detta gäller trevägsväxeln, nr 8 och 10 på skissen.

Bild

Re: Kisa

Postat: 2016-08-04, 12:46
av JanFrelin
Några bilder från på Kisa, 50- och 60-tal:

Stationshuset 1960:
Bild

Avstigande passagerare på femtiotalet:
Bild

Godsmagasinet med lokomotor:
Bild

Amerikabesök, femtiotal:
Bild