Kisa

Moduler byggda efter Fremo H0-RE-standarden
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Kisa

Inlägg av JanFrelin »

Nu är det dags att börja bygga!

Bild
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Kisa

Inlägg av daniel »

Trevligt! Lycka till! :)

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Kisa

Inlägg av stasv »

Ska bli trevligt att följa!
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Kisa

Inlägg av JanFrelin »

Aktuell spårplan. Den följer originalet från Kisa så noga jag har kunnat. Sen kommer det att tillkomma två lastplatser, som låg inom stationsområdet. Den ena är en ett enkelt sidospår, den andra blir en anslutning till en SIH0-gavel, så att man kan plocka dit valfri industri.

Inne på stationsområdet finns det, från vänster till höger, en lastbrygga för träkol, en för timmer och massaved, järnvägens godsmagasin, ytterligare en lastbrygga och centralföreningens magasin. Det finns också ett frilastspår med portalkran.

Den uppmärksamme noterar att vändskivan måste kunna användas vid vissa växlingsrörelser.

Bild
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kisa

Inlägg av ErikKuiper »

Är 8 och 10 en trevägsväxel? De ser annars ut att ligga för nära varandra.

Är även spår III ett tågspår eller är bara I och II tågspår?
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Kisa

Inlägg av MickeC »

ErikKuiper skrev:Är 8 och 10 en trevägsväxel? De ser annars ut att ligga för nära varandra.
...
Ser ut som två enkla växlar byggda lite närmre varandra, inte speciellt ovanligt i verkliga livet eller svårt att göra i modell.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Kisa

Inlägg av JanFrelin »

Det är en trevägsväxel, det får bli hemmabygge.

Tågspår är spår I och II. III är uppställningsspår, mest för persontåg tror jag.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Kisa

Inlägg av JanFrelin »

Det finns flera skäl att det blev just Kisa. I första hand letade jag efter en station som är tillräckligt stor för att ge en intressant trafik, och intressanta uppgifter för tågklarerare och lokomotorförare. Jag tycker också att det ofta blir bättre om man bygger efter förebild, och så ville jag hitta en station på en oelektrifierad linje. Jag tittade igenom 5-6 stationer som såg lovande ut, men fastnade till slut för Kisa. Kisa är lagom stor, relativt känd, har en trevlig miljö. Och dessutom kommer min mamma från Kisa, jag har åkt rälsbuss till Kisa nån gång för att hälsa på mammas moster och morbror.

Nåt annat jag vill realisera är att få till en miljö från övergången mellan ång- och dieseldrift. FREMO-s "standardepok" är 60-tal, det passar utmärkt för detta ändamål. Jag ska bygga Kisa som det såg ut mellan 1957 (då stationen fick nytt ställverk) och 1968 (då stationshuset revs).
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Kisa

Inlägg av JanFrelin »

Nu har lite byggdelar till växelbygge trillat in! Detta gäller trevägsväxeln, nr 8 och 10 på skissen.

Bild
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Kisa

Inlägg av JanFrelin »

Några bilder från på Kisa, 50- och 60-tal:

Stationshuset 1960:
Bild

Avstigande passagerare på femtiotalet:
Bild

Godsmagasinet med lokomotor:
Bild

Amerikabesök, femtiotal:
Bild
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Fremo H0-RE - moduler"