Fixering av koppel på G- och I-vagnar (H0)
Postat: 2016-07-10, 18:24
Jag har ägnat en del tid senaste veckan åt att fixera och dra in koppel enligt rekommendationerna i FREMO H0-RE-normen på min G- och I-vagnar. Det betyder att kortkoppelkulliserna är borttagna och NEM-fickan är placerad på ett sådan sätt att bygelkopplets tryckyta är placerad på ett lämpligt avstånd från buffertplanet. Vad lämplig placering är beror på om det är fjädrande koppel eller inte och genom vilka växlar och kurvradier som vagnarna ska kunna köra. Mitt mål (vilket uppfylldes) var att vagnarna ska klara av radie 1000 mm och motstående Peco Medium-växlar (S-kurva). Vid de praktiska proven visade det sig att dessa två mål i princip ställde samma krav på vagnarna.
FREMOs H0-RE-norm rekommendera att bygelkopplets tryckyta ska vara 0,5-1,0 mm framför buffertplanet. Mina prov visar att om man följer denna rekommendation med 2-axliga vagnar med normal längd så kan man köra genom radie 1000 mm och Peco Medium växlar. Då man trycker vagnarna så kommer dock buffertarna att användas för att förmedla tryckkrafterna och inte kopplet. OK, nog med text. Låt mig illustrera med lite bilder.
Fasta buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på rakspår Fasta buffertar, vagnarna maximalt ihoptryckta på rakspår I de två bilderna ovan ser vi avståndet mellan buffertar på två vagnar med fasta buffertar. Den vänstra vagnen har bygelkopplets tryckyta ungefär 1 mm framför buffertplanet medan den vänstra vagnen har bygelkopplets tryckyta ungefär i linje med buffertplanet (vilket kanske är lite långt indraget, men det fungerar nätt och jämnt i praktiken som vi kommer att se nedan). Låt oss nu placera dessa två vagnar i en 1000 mm radie kurva.
Fasta buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på radie 1000 mm kurva Vi ser här att det finns ett litet spel mellan buffertarna i innerkurvan vilket är bra. Spelet är dock mindre än avståndet mellan kopplens tryckytor vilket gör att buffertarna, och inte kopplen, kommer att användas för att överföra kraft om vagnarna trycks genom kurvan. I bilden nedan ser vi ett exempel på två vagnar där båda kopplens tryckyta ungefär är i linje med buffertplanet. Nu finns det inget spel mellan buffertarna och det är nätt och jämnt att vagnarna kan köras genom kurvan.
Fasta buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på radie 1000 mm kurva, extra långt indragna koppel Om man kan vagnar med fjädrande buffertar och det går att anta att alla vagnars buffertar sitter på samma höjd så går det att dra in kopplen ytterligare något. Jag har dragit in kopplen så att kopplens tryckyta är i linje med buffertplanet. Efter prov så har jag kommit fram till att det bör gå att dra in kopplen ytterligare något (hur mycket beror på buffertarnas slaglängd, 0,3-0,5 mm är nog ganska lagom). Nedan kommer liknande bilder som för vagnarna med fasta buffertar.
Fjädrande buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på rakspår Fjädrande buffertar, vagnarna maximalt ihoptryckta på rakspår Fjädrande buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på radie 1000 mm kurva Vissa personer kanske undrar varför man vill göra detta jobb. Skälet är funktion och estetik. Inom FREMO H0-RE har man valt att standardkopplet ska vara bygelkopplet Fleischmann 6511. Detta val bygger på praktiska funktionstester. Det är ett koppel som lätt kopplar ihop vagnar då man för dem mot varandra. Kortkoppelkulisserna som finns på de flesta nytillverkade vagnar antar att man använder kortkoppel (vilka ger en styv koppling då de har kopplats ihop, detta behövs för att kulissfunktionen sa fungera som tänkt). 6511 är dock inget korptkoppel och det fungerar mindre bra ihop med kortkoppelkulisser. Ett annat problem med kortkoppelkulisserna är att de ofta inte lyckas hålla kopplen på på rätt höjd. Av estetiska skäl vill man att buffertarna ska gå nära varandra på två kopplade vagnar, och då man använder ganska generösa radier inom FREMO H0-RE så kan man ha kopplen längre in än vad som går på de flesta hemmabanor.
Som avslutning vill jag dock säga att man inte bör fixera koppel på långa boggievagnar (typ personvagnar) om man inte vet att man bara kommer att köra på i kurvor som har en radie på minst 2000 mm och växlar som är minst 1:9 (t.ex Tillig EW5, EW6, Peco Large är för skarp). Själv kommer jag att använda Märklin kortkoppel på mina personvagnar och ha kvar kortkoppelkulisserna.
/Erik
FREMOs H0-RE-norm rekommendera att bygelkopplets tryckyta ska vara 0,5-1,0 mm framför buffertplanet. Mina prov visar att om man följer denna rekommendation med 2-axliga vagnar med normal längd så kan man köra genom radie 1000 mm och Peco Medium växlar. Då man trycker vagnarna så kommer dock buffertarna att användas för att förmedla tryckkrafterna och inte kopplet. OK, nog med text. Låt mig illustrera med lite bilder.
Fasta buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på rakspår Fasta buffertar, vagnarna maximalt ihoptryckta på rakspår I de två bilderna ovan ser vi avståndet mellan buffertar på två vagnar med fasta buffertar. Den vänstra vagnen har bygelkopplets tryckyta ungefär 1 mm framför buffertplanet medan den vänstra vagnen har bygelkopplets tryckyta ungefär i linje med buffertplanet (vilket kanske är lite långt indraget, men det fungerar nätt och jämnt i praktiken som vi kommer att se nedan). Låt oss nu placera dessa två vagnar i en 1000 mm radie kurva.
Fasta buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på radie 1000 mm kurva Vi ser här att det finns ett litet spel mellan buffertarna i innerkurvan vilket är bra. Spelet är dock mindre än avståndet mellan kopplens tryckytor vilket gör att buffertarna, och inte kopplen, kommer att användas för att överföra kraft om vagnarna trycks genom kurvan. I bilden nedan ser vi ett exempel på två vagnar där båda kopplens tryckyta ungefär är i linje med buffertplanet. Nu finns det inget spel mellan buffertarna och det är nätt och jämnt att vagnarna kan köras genom kurvan.
Fasta buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på radie 1000 mm kurva, extra långt indragna koppel Om man kan vagnar med fjädrande buffertar och det går att anta att alla vagnars buffertar sitter på samma höjd så går det att dra in kopplen ytterligare något. Jag har dragit in kopplen så att kopplens tryckyta är i linje med buffertplanet. Efter prov så har jag kommit fram till att det bör gå att dra in kopplen ytterligare något (hur mycket beror på buffertarnas slaglängd, 0,3-0,5 mm är nog ganska lagom). Nedan kommer liknande bilder som för vagnarna med fasta buffertar.
Fjädrande buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på rakspår Fjädrande buffertar, vagnarna maximalt ihoptryckta på rakspår Fjädrande buffertar, vagnarna maximalt isärdragna på radie 1000 mm kurva Vissa personer kanske undrar varför man vill göra detta jobb. Skälet är funktion och estetik. Inom FREMO H0-RE har man valt att standardkopplet ska vara bygelkopplet Fleischmann 6511. Detta val bygger på praktiska funktionstester. Det är ett koppel som lätt kopplar ihop vagnar då man för dem mot varandra. Kortkoppelkulisserna som finns på de flesta nytillverkade vagnar antar att man använder kortkoppel (vilka ger en styv koppling då de har kopplats ihop, detta behövs för att kulissfunktionen sa fungera som tänkt). 6511 är dock inget korptkoppel och det fungerar mindre bra ihop med kortkoppelkulisser. Ett annat problem med kortkoppelkulisserna är att de ofta inte lyckas hålla kopplen på på rätt höjd. Av estetiska skäl vill man att buffertarna ska gå nära varandra på två kopplade vagnar, och då man använder ganska generösa radier inom FREMO H0-RE så kan man ha kopplen längre in än vad som går på de flesta hemmabanor.
Som avslutning vill jag dock säga att man inte bör fixera koppel på långa boggievagnar (typ personvagnar) om man inte vet att man bara kommer att köra på i kurvor som har en radie på minst 2000 mm och växlar som är minst 1:9 (t.ex Tillig EW5, EW6, Peco Large är för skarp). Själv kommer jag att använda Märklin kortkoppel på mina personvagnar och ha kvar kortkoppelkulisserna.
/Erik