Korta tåg, en tråd om
Postat: 2016-07-10, 16:33
Hej
Jag hade för mig att det redan fanns en samlingstråd med information om korta tåg i 1-1 men jag hittar den inte.
Nu har jag åter fått syn på en bild av ett trevligt kort tåg.
I skriftväxlingen Två kranar i Krylbo 1974 beskrivs det närmare.
Men de bilder på SJs sista ångkranar, de stora Krupp-Ardelt-kranarna A3 och A4 som jag har forskat fram är alla tagna långt efter leveransåret 1956.
De visar bara kranar märkta med köttstämpel och moderna följevagnar respektive typbeteckningar.
Nu önskar jag att någon har länk/-ar till bilder på hur dessa ångkranar från Krupp-Ardelt såg ut när de levererades till SJ 1956 och gärna en bild på vagnarna under transport på 50-talet.
Jag har läst att av de modeller som finns från olika tillverkare är det Liliputs modell som är närmast i utseende.
Den har till och med funnits SJ målad. Men stämmer kranens färg överens med leveranstillståndet ?
Och så den viktigaste frågan: Går det att köra runt krantåget på en (modul)anläggning utan att man behöver övervaka det hela tiden ?
Och vilken var Sth och ....
/Curt
Rättelse:
Eftersom de två stora kranarna senare fick ett nummer lägre beteckning så blandade jag ihop kran A3 med kran A2.
Den är betydligt mindre,äldre och av en helt annan typ tillverkad i England.
( A3 lär ha hamnat i Lulea Karlsvik Museum medan
(A4 = Krupp-Ardelt nr 204075 byggår 1956. Senare Qan 0013, Qan 986 0013 och Qan 3074 986 0 013-8.
(A4 blev slutligen museifordon under beteckningen Qan986 0013 och kanske finns fungerande hos BJS,
(Bergslagernas Järnvägssällskap ännu i dag ? )
sj a3 kran
Qan986 0012
Diplodocus
Jag hade för mig att det redan fanns en samlingstråd med information om korta tåg i 1-1 men jag hittar den inte.
Nu har jag åter fått syn på en bild av ett trevligt kort tåg.
I skriftväxlingen Två kranar i Krylbo 1974 beskrivs det närmare.
Men de bilder på SJs sista ångkranar, de stora Krupp-Ardelt-kranarna A3 och A4 som jag har forskat fram är alla tagna långt efter leveransåret 1956.
De visar bara kranar märkta med köttstämpel och moderna följevagnar respektive typbeteckningar.
Nu önskar jag att någon har länk/-ar till bilder på hur dessa ångkranar från Krupp-Ardelt såg ut när de levererades till SJ 1956 och gärna en bild på vagnarna under transport på 50-talet.
Jag har läst att av de modeller som finns från olika tillverkare är det Liliputs modell som är närmast i utseende.
Den har till och med funnits SJ målad. Men stämmer kranens färg överens med leveranstillståndet ?
Och så den viktigaste frågan: Går det att köra runt krantåget på en (modul)anläggning utan att man behöver övervaka det hela tiden ?
Och vilken var Sth och ....
/Curt
Rättelse:
Eftersom de två stora kranarna senare fick ett nummer lägre beteckning så blandade jag ihop kran A3 med kran A2.
Den är betydligt mindre,äldre och av en helt annan typ tillverkad i England.
( A3 lär ha hamnat i Lulea Karlsvik Museum medan
(A4 = Krupp-Ardelt nr 204075 byggår 1956. Senare Qan 0013, Qan 986 0013 och Qan 3074 986 0 013-8.
(A4 blev slutligen museifordon under beteckningen Qan986 0013 och kanske finns fungerande hos BJS,
(Bergslagernas Järnvägssällskap ännu i dag ? )
sj a3 kran
Qan986 0012
Diplodocus