Kondensator.Bra.Jaha. Men om loket står still ?
Postat: 2016-06-21, 14:43
Några av de tillverkare som idag anses vara i framkant levererar dekodrar med möjlighet att ansluta kondensatorer. Detta för att loken ska kunna rulla störningsfritt.
Och det vill man ju.
Men som så mycket annat är detta ett tekniskt område med flera bottnar.
Så vad händer när loket ändå har stannat på ett ställe där strömmen inte kommer fram i tillräcklig mängd för att motorn ska orka igång ?
En fråga kanske ointressant för de tåg som hela tiden rullar men klart relevant för rangeraren och för den vars tåg stannas vid stationer.
Medan de numera inte fullt så ofta använda dekodrarna från Lenz ståtar med möjlighet att köra fram och åter på ett papper.
http://www.lenzusa.com/1newsite1/Power1-3.html
Finns det någon mer firma som har lika avancerad teknik som Lenz ?
Kan man ansluta Lenz USP del till andra firmors dekodrar och få samma fina resultat ?
/Curt
Och det vill man ju.
Men som så mycket annat är detta ett tekniskt område med flera bottnar.
Så vad händer när loket ändå har stannat på ett ställe där strömmen inte kommer fram i tillräcklig mängd för att motorn ska orka igång ?
En fråga kanske ointressant för de tåg som hela tiden rullar men klart relevant för rangeraren och för den vars tåg stannas vid stationer.
http://www.esu.eu/en/products/accessories/powerpacks/The new ESU PowerPack Maxi can be wired to all fourth generation ESU decoders. It reliably supplies energy to your locomotive when traversing dirty track or long turnout ladders.
http://www.zimo.at/web2010/products/energiespeicher.htmEnergiespeicher in Fahrzeugen, angeschlossen am Decoder, werden eingesetzt ...
- zum Überfahren von schmutzigen Schienenstrecken und stromlosen Weichen-Herzstücken, und
- zur störungsfreien Sound-Wiedergabe (in der Praxis oft der wichtigste Punkt), sowie
- zur Vermeidung von Energieverlusten durch HLU- und RailCom-Lücken.
Sorry no English page exists, loading German page.
Medan de numera inte fullt så ofta använda dekodrarna från Lenz ståtar med möjlighet att köra fram och åter på ett papper.
http://www.lenz-elektronik.de/digitalpl ... er-usp.phpFährt sie oder fährt sie nicht?
Schauen Sie selbst, ob die Lok bei einer - z.B. durch schmutziges Gleis verursachten - Unterbrechung des Signals stehen bleibt oder nicht... USP ist die intelligentere Lösung, denn USP erkennt im Gegensatz zu einem einfachen Kondensator, ob die Unterbrechung gewollt ist (z.B. stromloser Halteabschnitt) oder nicht (z.B. unabsichtlich stromloses Gleisstück).
http://www.lenzusa.com/1newsite1/Power1-3.html
Finns det någon mer firma som har lika avancerad teknik som Lenz ?
Kan man ansluta Lenz USP del till andra firmors dekodrar och få samma fina resultat ?
/Curt