Skalenlig hastighet
Postat: 2016-04-30, 12:13
Hur snabbt skall tågen gå på en H0-bana? Vad är rimliga accelerations- och inbromsningssträckor?
Hastighet
Eftersom skalan är 1:87, är det så enkelt att dividera verklig hastighet med 87?
Exempel: Den skalenliga hastigheten för 80 km/h är 26 centimeter/sekund, vilket är detsamma som att man kör en meter på ca 4 sekunder.
Samtidigt finns det få banor som har en skalenligt längd på stationer och mycket sällan på linjen mellan stationerna och inte heller skalenliga kurvradier. Jag upplever därför att hastigheten delat med 87 så får tågen en högre hastighet än vad som känns bra, en mycket subjektiv upplevelse. Men jag vill påstå att det kan bli så när hastigheten är i skala men avstånden för korta för den skalenliga hastigheten.
Jag har införskaffat en rullbänk med hastighetsmätare och provat med några lok. Ett DSB MZ IV har max hastighet 165 km/h, vilket i skalenlig hastighet är 52 cm/s eller över 1 meter på 2 sekunder. Det upplever jag som att loket rusar fram på banan. Så testade jag med att ställa om mätningen till N-skala. Då blir 165 km/h i skala 28 cm/s. När loket kör med denna hastighet på banan hemma så tycker jag fortfarande att loken kör fort, men inte så fort att det känns orealistiskt. Upprepade testen med en T43 som har max fart 80-90 km/h som blir 15 cm/s. Kändes helt rätt.
Acceleration och inbromsning
Ett tåg har lång start- och stoppsträcka. Att starta från 0 km/h till 80 km/h kan ta 500 m. På denna sträcka är genomsnittshastigheten 40 km/h (11 m/s) och då tar det ca 45 sekunder att nå 80 km/h.
Ett tågsätt som accelererar från 0 till 100 på 2 sekunder är inte realistiskt. Eftersom avstånden på våra banor inte är 1.87 (utan snarare 1:870) så bör även sträckan för acceleration och inbromsning vara kortare. Mer realistiska värden är acceleration runt 15-30 sekunder och inbromsning runt 10-20 sekunder. Om loket har toppfart 160 km/h = ovan tar det 0,5 – 2 meter att starta eller stoppa ett tåg. Lokdekodrar kan programmeras med acceleration och inbromsning så att start och stop kan göras mer realistiskt.
Lokens acceleration och inbromsning kan programmeras med två parametrar:
Oavsett vad du tycker om mitt resonemang, så rekommenderar jag att man alltid justerar lokens maximala hastighet till ett säkert värde, t.ex. förebildens maximal hastighet delat med 87, men gärna 160, samt att man har en hastighetskurva som ger krypkörning i de första fartstegen. Detta är speciellt viktigt på modulkörningar, där andra kommer att köra ditt lok.
Jag har valt att lägga in relativt långsamt acceleration 30 sekunder och 20 sekunders inbromsning, för då hänger ljud och fart bättre ihop. Samtidigt skall detta enkelt kunna slås av, så jag har jag valt följa Peter Ekelunds förslag med funktionstangenter så att man kan enkelt aktivera "rangering" [F3] som halverar maxfarten och/eller helt koppla bort den inprogrammerade "accelerationstiden" (och tiden inbromsningen) [F4], så att de är åtkomliga på alla typer av körhantag. Det är inte alltid det är praktiskt att ha accelerationen aktiverad.
Hastighet
Eftersom skalan är 1:87, är det så enkelt att dividera verklig hastighet med 87?
Exempel: Den skalenliga hastigheten för 80 km/h är 26 centimeter/sekund, vilket är detsamma som att man kör en meter på ca 4 sekunder.
Samtidigt finns det få banor som har en skalenligt längd på stationer och mycket sällan på linjen mellan stationerna och inte heller skalenliga kurvradier. Jag upplever därför att hastigheten delat med 87 så får tågen en högre hastighet än vad som känns bra, en mycket subjektiv upplevelse. Men jag vill påstå att det kan bli så när hastigheten är i skala men avstånden för korta för den skalenliga hastigheten.
Jag har införskaffat en rullbänk med hastighetsmätare och provat med några lok. Ett DSB MZ IV har max hastighet 165 km/h, vilket i skalenlig hastighet är 52 cm/s eller över 1 meter på 2 sekunder. Det upplever jag som att loket rusar fram på banan. Så testade jag med att ställa om mätningen till N-skala. Då blir 165 km/h i skala 28 cm/s. När loket kör med denna hastighet på banan hemma så tycker jag fortfarande att loken kör fort, men inte så fort att det känns orealistiskt. Upprepade testen med en T43 som har max fart 80-90 km/h som blir 15 cm/s. Kändes helt rätt.
Acceleration och inbromsning
Ett tåg har lång start- och stoppsträcka. Att starta från 0 km/h till 80 km/h kan ta 500 m. På denna sträcka är genomsnittshastigheten 40 km/h (11 m/s) och då tar det ca 45 sekunder att nå 80 km/h.
Ett tågsätt som accelererar från 0 till 100 på 2 sekunder är inte realistiskt. Eftersom avstånden på våra banor inte är 1.87 (utan snarare 1:870) så bör även sträckan för acceleration och inbromsning vara kortare. Mer realistiska värden är acceleration runt 15-30 sekunder och inbromsning runt 10-20 sekunder. Om loket har toppfart 160 km/h = ovan tar det 0,5 – 2 meter att starta eller stoppa ett tåg. Lokdekodrar kan programmeras med acceleration och inbromsning så att start och stop kan göras mer realistiskt.
Lokens acceleration och inbromsning kan programmeras med två parametrar:
- I dekodern kan man lägga in en hastighetskurva som styr fart i förhållande till pådrag på körkontrollen. En rätt hastighetskurva ger en låg fart i de första fartstegen, så att loket börjar köra sakta. Men vrider man på snabbt sticker loket iväg i alla fall.
- Även lokens maximala acceleration och inbromsning kan programmeras i dekodern. Med ett värde på 10 sekunder tar det 10 sekunder från 0 till maximal hastighet även om man vrider på full fart direkt.
Oavsett vad du tycker om mitt resonemang, så rekommenderar jag att man alltid justerar lokens maximala hastighet till ett säkert värde, t.ex. förebildens maximal hastighet delat med 87, men gärna 160, samt att man har en hastighetskurva som ger krypkörning i de första fartstegen. Detta är speciellt viktigt på modulkörningar, där andra kommer att köra ditt lok.
Jag har valt att lägga in relativt långsamt acceleration 30 sekunder och 20 sekunders inbromsning, för då hänger ljud och fart bättre ihop. Samtidigt skall detta enkelt kunna slås av, så jag har jag valt följa Peter Ekelunds förslag med funktionstangenter så att man kan enkelt aktivera "rangering" [F3] som halverar maxfarten och/eller helt koppla bort den inprogrammerade "accelerationstiden" (och tiden inbromsningen) [F4], så att de är åtkomliga på alla typer av körhantag. Det är inte alltid det är praktiskt att ha accelerationen aktiverad.