Ofotbanen-moduler

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Ofotbanen-moduler

Inlägg av Henrik Maude »

Hej

Tänkte här presentera min tanke på linjemoduler.

Bakgrunden till miljöval är att jag har en mor som är uppväxt i Narvik och vars far byggde en "hytta" på Haugfjell ca 5km in på norska sidan längs Ofotbanen. Jag har tillbringat min barndoms somrar och påskar på hytta. När intresset för modelljärnväg kom blev malmbanan och främst Ofotbanen på norska sidan ett självklart huvudintresse. Som barn var Haugfjell fortfarande i drift som hållplats och där tog vi ofta "Hit-å-Diten" till Narvik. Korrekt littera för "Hit-å-Diten" är BM67 och BM68. När jag nu slutligen tagit tag i saken så kan ju linjemoduler vara ett bra förstahandsval.

Min tanke är att göra två kurvmoduler med väldigt svag kurva för att på fri hand återskapa Haugfjell holdeplass och den tunnel som ligger på Narviksidan om Haugfjell. Idag är tunneln bortplockad men jag vill bygga nått som liknar det jag minns från barndomen och som fortfarande är representativt för hur Ofotbanen ser ut i området.

Tanken är att de två modulerna ska monteras ihop som en svag S-kurva. Jag har gjort två förminskade modeller av modulerna i papper för att få en känsla för hur mycket sväng det blir. Tanken är att modulernas yttermått ska vara likadana så att de lätt kan monteras ovanpå varandra för transport och förvaring. Detta medför att kurvradien på den blir lite olika. Jag har dock inte kunnat bestämma mig om varje kurvmodul ska vara 22,5 grader eller 11,25grader och har därför gjort två varianter.
Bild

Det är ju viktigt att modulerna ger en känsla av kurvatur men att de ändå inte är jättelånga kurvor.
På förslaget med 11,25graderskurvor blir spårradien 7,65m resp. 7,85m och på förslaget med 22,5graderskurvor blir spårradien 3,66m resp 3,68m. Detta för att modulernas längd i båda fallen ska hamna på omkring 1,5m.
Tanken är att ha hållplatsen på den högra modulen och tunneln på den vänstra.

Finns det några erfarna här på forumet som har förslag på vilken variant jag ska välja?

Mvh / Henrik Maude
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3553
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av daniel »

Båda varianterna är förmodligen användbara på modulträffar.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av LLJ »

Jag har två kurvmoduler med knappt 8 m radie. Yttre långsidan är 100 cm, den inre långsidan 94 cm, kurvradien fick bli därefter. gavlarna är 50 cm breda då det är FREMO moduler.
Dessa verkar vara ganska lika det du skissar på.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av ErikKuiper »

Båda går lika bra. Av estetiska skäl skulle jag rekommendera de övre varianten då det blir snyggt då tåget går i en svag kurva.

Som banplanerare skulle jag rekommendera att du utför landskapet så att modulerna kan kopplas ihop i valfri ordning. Det gör att man kan fritt kan välja vilket håll linjen ska parallellförskjutas.
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av Henrik Maude »

Hej

Nu är grundstommarna till modulerna på gång. Pga tekniska begränsningar blir modulerna omkring 120cm långa med en kurvradie på 5,98 respektive 5,78m. Får förhoppningsvis hem dem under helgen.

Hade tänkt att lägga upp lite miljöbilder för inspirationen till modulerna men photobucket verkar inte vilja ladda upp bilder ikväll. Så det får komma när möjlighet ges.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av Henrik Maude »

Photobucket hade visst laddat upp bilderna när jag tittade närmare på det.
Här kommer lite bilder på Haugfjell Holdeplass. Först ut en övergripande miljöbild:
Bild

Nedan följer några detaljbilder på själva hållplatshuset.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tanken är att i första hand bygga själva hållplatshuset eftersom min tanke är att göra modulen fritt efter eget intresse med endast inspiration från originalet. På riktigt finns det ett antal hus till, som användes som skidbox-hus under min barndom. Samt en mast med tillhörande hus. Haugfjell Holdeplass kommer att placeras på den modul som har minst kurvradie (den som blir konkav i framkant).
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av Henrik Maude »

Här kommer en bild på mitt första försök på att göra en grundstomme till tunnelöverbygg enligt norsk Ofotbanen-standard.

Bild

De är konstruerade av 2mm rundstav och 1x2mm plank som limmats ihop med vitlim.

Jag har jämfört min konstruktion med det rasöverbygg som NMJ gett ut tillsammans med skipsmodeller.no. De är väldigt olika i längder och lutningar jämfört med min egen. Framförallt så är den mycket högre än min egen.

Kvarstår dock att kontrollera så att MMM-normen för fritt rum passar inuti tunnelramen.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av Henrik Maude »

Nu har jag justerat höjden på tunnelramen så att den klarar av MMM-normen. Stolparna blev 1,2cm högre så nu är hela bygget drygt 9cm.

Funderar dock lite på om de två inre stolparna ska få bli någon mm längre så att de kan fästas i hål i modulramen för att ge tunneln bättre stabilitet.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av Henrik Maude »

Nu har jag kommit igång lite med rälsläggningen. Har lött på kantbitar (tie-plates) samt strömkablar på rälsen till tunnel-modulen. Dessutom är kork pålimmat för dämpning.
Bild

Bild

Lödningen gick bättre än jag hade hoppats på. Tycker själv att lösningarna blev snygga och fina.

Vad gäller tunneln har jag har kommit fram till en bra höjd på tunneln för att den ska klara MMM-normen.

Bild
På bilden syns skillnaden mot den lägre ramen som är enligt originalritning och den jag kommer att använda som är enligt MMM-normen. Får ju kompromissa lite för att möjliggöra en bra användning.

Jag beklagar att bilderna är upp-och-ner men photobucket ville inte vara behjälplig med att vända bilderna idag. :-(
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av Henrik Maude »

Här kommer också lite bilder på originalen till den tunnel jag ska bygga.
Måtten har jag använt från den tunnel som står vid Sösterbekk holdeplass där spåret tidigare gick in i en tunnel mot Nordahlsbrua (där Gamle Björnfjell station låg).
Bild
Ingången till tunneln.

Bild
Regelverket inne i tunneln.

Bild
Sidan av tunneln. I början av tunnlarna är det ofta öppet längst upp mot taket.

Bild

Bild
Detaljer på tunnelväggen. Ibland har tunnlarna avtagbara luckor nedtill.

Bild
Taket består av korrugerad plåt.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"