Ofotbanen-moduler

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av LLJ »

Ser ut som en laserskuren modul i trä om man tittar på bilderna.

Helt riktigt att M-play i princip inte påverkas av temperatur och fukt när det gäller rörelse.

/Lars
Swede

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av Swede »

UBJ skrev:Det här är väl en Mplaymodul, det materialet är väl rätt ¨dött¨ och rör sig inte så mycket som trä?

Mvh UB
Hej Urban
Detta är i grunden en USMS modul koncept som Janne i Eskilstuna skär ut för USMS och har anammat för MMM etc. Dan Persson i USMS har ritat CAD program som Janne har utvecklat vidare för fler koncept.
Grunden till denna bygg koncept är Sipping and Switching Society of North Carolina http://www.mindspring.com/~gugliotta/.
Dessa moduler är enormt starka.
Mvh
Seth
fs_toni
Inlägg: 728
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av fs_toni »

Henrik du nämnde tidigare "tekniska begränsningar" för modulerna vid konstruktion av "lådan". Gäller det t ex maximal längd? Eller kan Janne skära ut hur lång som helst modul? 2 meter?

Vad var det för material nu igen? Vilken sorts "board"?
Henrik Maude
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-11-14, 18:18

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av Henrik Maude »

Toni: Maxmåttet ligger någonstans på drygt 120cm. Materialet är mdf om jag inte missminner mig.
/ Henrik
Senast redigerad av 1 Henrik Maude, redigerad totalt 2016 gånger.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
SethSwede
Inlägg: 582
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av SethSwede »

Toni
Materialet heter MDF. ett så kallat dött material.
Mvh
Seth
LarsRobert
Inlägg: 1119
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av LarsRobert »

Hejsan

Jag har gjort lite i MDF. Det tål inte vatten så bra. Målning innan rekommenderas. Det har funkat för mig.
fs_toni
Inlägg: 728
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av fs_toni »

Henrik Maude skrev:Toni: Maxmåttet ligger någonstans på drygt 120cm. Materialet är mdf om jag inte missminner mig.
/ Henrik
Aha! Tack. Då kommer det tyvärr inte funka för min framtida containerterminal där jag tänkt ha upp till 2,2 m långa modulbitar!
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av ErikKuiper »

Henrik Maude skrev:Maxmåttet ligger någonstans på drygt 120cm.
Caspers nya Charlottendahl har moduler som är 1,5 meter långa. Vad maxmåttet som Janne kan hantera är vet jag inte. Det beror nog mest på vad hans maskiner kan hantera och vad som går att limma ihop på ett bra sätt. Toni, jag skulle rekommendera dig att prata med Casper om hans erfarenheter av Jannes moduler. Personligen är jag lite skeptisk till mdf moduler, för tunga och för styva.

/Erik
SethSwede
Inlägg: 582
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av SethSwede »

ErikKuiper skrev:
Henrik Maude skrev:Maxmåttet ligger någonstans på drygt 120cm.
Caspers nya Charlottendahl har moduler som är 1,5 meter långa. Vad maxmåttet som Janne kan hantera är vet jag inte. Det beror nog mest på vad hans maskiner kan hantera och vad som går att limma ihop på ett bra sätt. Toni, jag skulle rekommendera dig att prata med Casper om hans erfarenheter av Jannes moduler. Personligen är jag lite skeptisk till mdf moduler, för tunga och för styva.

/Erik
Hej
Vill ge lite backgrund till dessa moduler. Iden tog vi från Sipping and SwitchingSociety of N.Carolina modul klubb. Dom bygger allt i 4mm plywood från stora skivor. Dan Persson kom på att detta kan laser skuras i Mdf. Dan har ritat ett antal USMS i CAD. Därav kunde Janne skära ut dessa med hans stora lasermaskin! Nu förtiden har Janne rittät nya moduler
1. Materialet är dött. Våra gips gator på 9thSt är hur stabila som helst. Hela min nya industri är byggt på samma vis.
2. Modulerna har exakt mått och är därmed perfekt för styrstift etc.
3. Ja, lite tyngre är dom men oh så stabil! Jag har nu 12 moduler byggt på detta vis
Mvh
Seth
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3554
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Ofotbanen-moduler

Inlägg av daniel »

Jag är ingen expert på trä, men att MDF är helt dött är jag lite frågande till då det är gjort av trä. Däremot finns det ingen risk för att det ska slå sig som t ex plywood kan göra då fibrerna ligget åt alla möjliga håll i MDF. Men det kan nog finnas risk för att MDF-skivan expanderar/krymper beroende på fukthalt. Men har ni erfarenhet av MDF i modulerna och det funkar bra så är det nog bara att fortsätta köra med det.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"