Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av SethSwede »

Oj, häftigt! Vem bygger en stor modul sågverk för att hantera dessa stockar……… Micke, Imponerande inför publikvisning eller trafikspel
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Det är ju den stora frågan😀. Jag är lite inne på att framtiden bygga en Station/omlastningsplats i form av ett vanligt trippelspår där du kan köra in tågsetet och göra rundgång utan att störa huvudlinjen. Ljusdal station är ett sånt exempel i verkligheten. På ena sidan spåret är perrongen för persontrafik och på den andra sidan ligger dubbelspåret där det lastare timmer från lastbil till tåg.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Det var premiär för Töva på Uppsalaträffen i helgen som var inriktad på trafikspel och allt funkade precis som det var tänkt om inte bättre. Nu var den placerad som en slutdestination vilket alltid är klokt med nya moduler för man vet ju aldrig om nånting inte funkar. Men till nästa träff så är det absolut inga problem att ha den i mitten av en bana då den dessutom kan användas som ett mötesspår på nästan 5m.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av SethSwede »

Bra Micke.
Just nu har jag taget fram en gammal modul som var med i Gävle som övergång mellan en MMM4 och USMS. Den har ett stickspår, bygger nu en riklig skogs område där timmer ska lastas på timmer vagnar för att skickas till dig och Bjästa😃
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Det gillar vi skarpt. Efter helgens körning har jag faktiskt ändrat på min negativa inställning till trafikspel, det är kul så länge man själv inte behöver köra - så mycket. Betydligt roligare att se ens egna moduler bli trafikerade.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av fs_toni »

MickeWestberg skrev: 2021-11-23, 13:46 Efter helgens körning har jag faktiskt ändrat på min negativa inställning till trafikspel, det är kul så länge man själv inte behöver köra - så mycket. Betydligt roligare att se ens egna moduler bli trafikerade.
Det där gillar vi att läsa Micke! Och då är det såklart så att på ett mer intensivt trafikspel där Töva hamnar någonstans på en linje, så kommer du ju ha trafik från båda hållen som gör att trafiken på Töva ökar än mera! Jag tror jag nämnt tidigare någon gång att Lennart nere i sydvästra Sverige har också sitt "Ryr timmer", så orkar du åka ner till Grimslövs-träffen i vår så kanske Lennart också kommer dit och vi kan ha mycket timmer-trafik! (Kan tänka mig att även min egen terminal skulle kunna upplåta ett spår specifikt för timmer.) Man måste kolla med arrangör/spelansvarig hur de tänker.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Började ett något trevande försök att göra en prototyp till en stabil beställning som bygger på att använda transportlådan som grund. På bilden är ställningen bara provisoriskt fastsatt för att se om själva grundidén håller stabiliteten och det gjorde den. Tanken är att allt utom två ivarben ska få plats i lådan och enkelt kunna monteras upp.....och packas ned.
Tövaben.JPG
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av stasv »

Ser ut att bli lyckad.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Igår eftermiddag och kväll blev det väldigt intensivt snickrande på benkonstruktionen till Töva ute i Huddingelokalen. Har gått och klurat under veckan på hur man ska kunna få allt som har med benen att göra kompaktare, enklare och framförallt ska man behöva minimalt med verktyg för att sätta ihop allting. En annan tanke som snurrade var även det här med justering i höjdled på ett smidigare sätt än de klassiska snurrandet av modulbenens fötter vilket funkar men känns lite klumpigt. Läste nån tråd här på forumet för ett tag sedan om nån variant på detta och tänkte att det var värt att prova sig fram. Tänkte beskriva ganska utförligt hur jag har tänkt och hur jag sedan byggt om det är nån som sitter med liknande funderingar - denna konstruktion bygger ju på att man använder förvaringslådor "case" för sina moduler vilket är jättesmidigt förutom att de ibland står i vägen och det skapar ju lite problem om det är en liten lokal.

1. Började med att mäta höjden den första lådan inklusive hjul. Denna låda har större hjul än den andra då den är tänkt att placeras underst om man staplar lådorna på varandra. Tog sedan höjden på lådan plus höjden på modulen minus 130cm och fick då ett värde att gå efter när det gäller benhöjden från lådan upp till modulen. Tog också hänsyn till att vissa golv kan vara väldigt ojämna så det behövdes några cm i justermån i höjdled.

2. Mina lådor är ju byggda i 12mm plywood så de är väldigt robusta, modulerna vilar på reglar längs sidorna och de ryms tre moduler i varje låda med plats för ett ivar hyllplan eller krysstag under den nedersat modulen. Jag hade ju tänkt att bygga ordentliga ben av 45x45mm reglar vilket jag även hade gått om i lokalen sen en äldre benskonstruktion. Dessa måste får plats under den nedersta modulen så jag blev tvungen att byta ut nedersta reglarna till några som är 45mm höga och första dilemmat var då om den nedersta modulen fortfarande skulle gå in utan att slå i mittersta regeln och det funkade problemfritt med nån cm tillgodo.

3. Kapade till 2 reglar (45x45) i samma bredd som hela lådan som jag sen borrade två genomgående hål i (7mm) - rakt igenom både regel och lådans tak, borrade sen upp hålen i regeln till 8mm för att kunna använda en 70mm bult M8. Fäste sedan inslagsmuttrar på undersidan av lådans tak som sen drogs fast med bult och bricka från ovansidan regeln.
Ben5.jpg
4. Nu kommer det fiffiga, inhandlade två ikea Lackbord för en billig peng som jag snodde benen från då dessa har sk skruvstift- Borrade två 5,5mm hål i reglarna och sen var det bara att snurra fast Lackbenen. På toppen av benen borrade jag ett nytt 5,5mm hål i mitten och skruvade i ett skruvstift som jag köpt på clasohlson - träskruv i ena enden och m8 bult i den andra. Det går givetvis att använda en helt vanlig träregel istället för Ikea Lackben men de är lätta, hade rätt längd och dessutom har de skruvstiftet. Bordsskivan som följer med kan man säkert använda till nått annat om man använder fantasin :)
Ben8.jpg
Ben8.jpg (13.39 KiB) Visad 1922 gånger
5. I mitt fall så ska två moduler vila på en benställning och hade jag vetat att jag skulle bygga så här från början så hade jag anpassat modulernas tvärreglar så de passat benställningen istället så tänkte jag återanvända de reglar som satt på de ivarhyllor som jag tidigare använt och som modulen vilat på. Jag har ju haft totalt 3st ivarhyllor till töva, två av dessa har haft 45x45 mm reglar längst upp och den ena har haft en klenare variant. Detta föll sig nu väl ut då som jag tidigare skrev att den ena lådan har större hjul och är något högre än den andra. Hade jag använt 45x45mm regeln längst upp på denna låda så tror jag att det hade blivit 131 cm höjd upp till rök vilket är för högt. Istället använde jag de klenare reglarna, borrade ett 8mm hål anpassade efter skruvstiften i toppen på Lackbenen. På skruvstiften så skruvade jag först dit en mutter och en bricka och trädde sen på regeln ovanpå men kom på att en uppochnedvänd vingmutter funkade ännu bättre.
Ben4.jpg
5. Gjorde en exakt likadan konstruktion på den andra lådan förutom att jag där kunde använda 45x45 reglar längst upp då den har mindre hjul, här är bilder på modulerna på plats, det ligger stabilt som en berggrund och det är oerhört lätt att justera i höjdled med vingmuttrarna.
Ben1.jpg
Ben2.jpg
6. Tanken är ju att de 4 mittersta sektionerna av Töva kommer att använda lådbenskonstruktionen och att de två yttersta får vila på ett ivarben vardera. Allting utom de två Ivarbenen får plast inuti låda nr 1.
Ben6.jpg
Låda nr 2 hade från början inga hjul men fick det igår då det efter Uppsalaträffen kändes det som att det behövdes, det är lättare att kunna rulla så mycket som möjligt då de fullastade lådorna väger några kilon. Om lådorna ska stå ovanpå varandra så blir det ju lite problem då båda har hjul och den översta riskerar att rulla iväg, okej man kan bunta fast med spännband vilket det också kommer att göras men för att ytterligare säkra så kan man använda båda lådornas bottenreglar (de som man skruvar lackbenen i) som mellanlägg, se nedre bilden.
Ben7.jpg
7. Att montera upp varje benställning tar knappt 10 minuter och det enda verktyg man behöver är en m8 ringnyckel vilket jag alltid har med mig för att bulta fast modulerna i varandra, använder man en hylsa till en skruvdragare så går det ännu fortare.

Går säkert att förfina ännu mer men jag blev jättenöjd med resultatet - lite färg, och spackling av några felborrade hål i den första lådans tak är väl det som ska fixas till - den först lådan fick ju liksom användas som provplattform och allting blir ju inte rätt från början.

Blev ett rätt långt utlägg men det kanske hjälper någon som går i samma funderingar.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
LasseHerneklint
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-05-25, 00:57

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LasseHerneklint »

Hur får du bottenreglarna att fästa i varandra när du staplar lådorna? Jag har avstått från hjul på mina lådor just för att de ska stå stadigt vid frakt. Så intresserad av hur du får det att fungera för det verkar ju vara en bra idé att fästa dem vid varandra.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"