Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Blev mest byggsatsjobb ikväll i Huddinge. Provade även att fästa de nya utökade timmerdelslandskapet i modulsargen. De som jag gjorde först i mdf "slog" ju sig och blev krokiga som en banan, vilket syntes i Uppsala. Dessa funkar klockrent och är byggda av bla 10cm cellplast. Lättare och inget som är krokigt, gjorde om infästningen från skruv till vanlig klämtving.

Byggde ihop nya lastmaskiner, två större för helbuntshantering av timmer samt tre något mindre för övriga timmerlass, flishantering och övrig materialhantering som tillexempel bärgning av tyska fordon. Experimenterar fortfarande med storleken på timmergafflarna på de största maskinerna men Slutresultatet kommer nog bli toppen, miljön runtomkring tågen är lika skojig att hålla på med som räls och tåg.
1_radlader.jpg
2_radlader.jpg
3_radlader.jpg
4_radlader.jpg
5_radlader.jpg
6_radlader.jpg
7_radlader.jpg
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av SethSwede »

Wow! Hoppas du har den med till nästa visnings träff😃🙌🏻
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Tack Seth. Vi får se vilka träffar det blir. Lite småunderhåll i form av färgförbättringar kvar här och där men Töva är fullt körklar. Funderar starkt på att anmäla den till Höglandståg.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Längesedan jag skrev något nu. Har jobbat med finlir inför Skansen såsom nytt lager svart färg på sargerna, dubbelkollat all el vilket var tur då kabeln mellan ställverk och modul helt har fått kortslutning så jag ersatte den helt och hållet och bytte till grövre kablage. Bättringsarbete på makadamen samt lite påfyllning av strömaterial här och där. Blir nog nån modernare digital variant längre fram men tillsvidare så kör vi old school. Även om allt fungerar klanderfritt så måste jag göra en snyggare dragning av alla kablar på undersidan, känns som ett skatbo på vissa håll, lite ordning ska det ju vara.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av SethSwede »

Snyggt Micke. Så kul att du har anpassat Töva att användas i olika epoker. Publiken på Skansen kommer gilla Töva Timmerterminal.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

DSC_0070.JPG
Vilket jäkla oflyt jag jämnt har. Jobbar in i det sista med att snygga till eldragningen på Töva och har en av sektionerna stående på sidan fastsatt med en snabbtving. Vad händer, jo jag kommer åt tvingen och modulen av misstag och allt välter givetvis med ovansidan ned i köksbordet. Ett gäng med staketpinnar gick av vilket turligt nog gick att laga, värre med taken på två av byggnaderna. Sprickor och lossnade bitar varvid några är helt mos och går inte att limma tillbaka. Nödlösning tills jag hittar nya tak (var man nu får tag i det). Gubbe i traktorskopa som får inspektera skadorna efter att några dåligt förankrade timmerstockar fastnat och vält in i hussidan och orsakat diverse takskador. Troligt - knappast men det får duga.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

En sak är nog säker, jag tänker ta ett snack med Anders på Möllehems för att förenkla växelstyrningen på Töva. Vet att många är nöjda. Skulle vilja styra allt med en smartphone.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av UBJ »

Jag tror det blir snyggast att byta hela taket, om det inte är för långt för att hitta en hel bit.
Du skulle också kunna maila till tillverkaren om det är en byggsats och höra om dom kan skicka ett nytt tak.
Alternativt gör du som i verkligheten och lägger en press över skadan, ställer en stege mot gaveln eller en lyft nedanför.
Gubben i skopan ser kul ut!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Ingen dum idé med en bit pressening över skadorna. Ska kolla med tillverkaren om det går att fixa. Tusen tack för tipset.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av AlexanderEhn »

MickeWestberg skrev: 2022-09-29, 07:15 En sak är nog säker, jag tänker ta ett snack med Anders på Möllehems för att förenkla växelstyrningen på Töva. Vet att många är nöjda. Skulle vilja styra allt med en smartphone.
När jag vill styra min industrimodul på distans eller utan ställverk brukar jag köra konfigurationsappen via blåtandsdongeln. Tycker det funkar helt ok.

Kanske svårt för någon annan som inte vet vad växlarna för för nummer, men för egen del funkar det.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"