Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Har ett mastodantprojekt på gång som jag tänkte varva med renovering av sommarstuga. Som överskriften säger så ska jag bygga en timmerterminal som ligger någon mil väster om Sundsvall och den kommer att byggas i 5-6 sektioner som tillsammans bildar en ganska lång modul nästan 5 meter. Tågtrafik kommer att bestå i hederliga tvåaxliga timmervagnar och som dragare ett dm-lok, precis som det var på 80-talet då jag själv åkte med på några turer. Terminalen har ett spår för lossning samt även ett parallellt spår för tomma vagnar. En sträcka är till för vägning samt lite växlar för rundgång då tågen aldrig går längre än till Töva sen åker dom tillbaka mot Östersundshållet. Sen är det ju dubbelspår en bit då huvudlinjen till sundsvall inte får upptas.

Nu är ju de stora eller största frågorna följande.

1. Se bild 1. Ekonomiskt - jag sitter på ett stort parti med Pikoräls code 100 sen rivningen av min stationära anläggning men växlarna är av insulfrog typ dvs plast i växelkorset och det funkar att ha inne på timmerbangården då det endast skall trafikeras av lok som är av minst Da-längd och jag har aldrig haft problem hemmavid med lok som stannat i mina växlar. Men om jag kombinerar det rälsmaterial jag har med peco spår och electrofrogväxlar på huduvlinjen och dubbelspåret sen kör jag Piko på timmerområdet då kan den utan problem linjetrafikeras på en träff samt timmerhanteras av mig själv eller övriga timmertåg. Detta gör att jag spar tusenlappar som jag kan lägga på rullande material. Sen att det blir betydligt mindre kabeldragning då jag slipper polvända spårkorsen på pikoväxlarna, dessa kommer dessutom att läggas om manuellt med klot, Pecos linjeväxlar blir elektriskt manövrerade. Att pikos räls är code 100 gör inget då det brukar vara grövre räls där det är tung trafik, kolla malmbanan. Dumt att inte använda fullt fungerande räls.

2. Se bild 2. Dyrare och krångliggare - Jag bygger allt med peco code 75 och kostnaden blir betydligt dyrare och kabeldragningen blir sju resor värre och jag måste ha växelmotorer till samtliga växlar annars funkar det inte med polvändningen av spårkorset i växlarna. Det blir å andra sidan likadant spår överallt vilket estetiskt ger ett bättre intryck samt att jag slipper ha tunnare korkunderlag pga av att timmerdelen har code 100 vilket blir fallet i alternativ 1. Fördelen är att det går att trafikera växlarna i timmerområdet med fordon som är korta och har begränsad strömupptagning dessa kommer att vara förbjudna på timmerområdet där endast tunga tåg får gå in.

3. Se bild 3. Jättedyrt men större valfrihet - Jag bygger allt med Märklin c-räls vilket gör det lättare att sätta ihop alla sektioner med click-systemet, man kan delta i både 3r och 2r om man knipsar spåren samt fixar växlarna. Detta skulle landa på runt 4000:- i bara spårkostnad men det har ju som sagt sina fördelar. Samt att Märklins dm är billigare än rocos men det spelar ingen roll då spårkostnaden blir 2000:-dyrare än alternativ 2 och 3000:- än alternativ 1. Samtidigt har ju märklinmodulbyggarna jäkligt trevlig träffar och det är synd att gå misste om det.

Detta är alltså de dilemman jag står inför när sommaren kommer. Modulen kommer att byggas i 48cm bredd och delas upp i fem-sex sektioner som kommer att byggas platta och ha en väldigt låg profil, detta för att lätt kunna transporteras. Utöver detta kommer det att vara lika många sektionermen i 30cm bredd med ren timmerförvaring, timmerbilar, timmertruckar, fikabarrack mm som ska kunna skruvas fast efter hela sidan där lossningsspåret på modulen är. Skickar med tre bilder på dom olika alternativen. Just nu lutar det mot alternativ 1 då det är billigast då jag inte har råd med hur mycket som helst.

Bild

Bild

Bild

Satellitbild

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av jhjelm »

Jag röstar på alternativ 2. :)
En sådant projekt är ju något man ska bygga på och ha långsiktigt och då blir ju inte kostnaden så stor över tid.

Med vänlig hälsning, Jonas
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Niklas »

Håller med om alternativ 2.
Om du lyckas med detta projekt så är det roligare att välja alt 2. Längden på modulen ser ut att kunna svälja även moderna 4 axliga timmervagnar. Då kan fler tåg ankomma och lasta timmer och inte bara ditt egna tåg.

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Jag tror jag laddade upp fel bild på nr 2 såg jag nu,. Den riktiga bilden är en sektion längre, alltså 6 sektioner vilket ger ännu mer plats, och den totala längden blir då 540cm. Och har dom slanka växlarna rakt av, vilket jag tänkte ändra till medium i timmerområdet för mer yta, slanka växlar blir det enbart i huvudlinjespåret, den rätta bilden kommer upp under kvällen. Men fler åsikter vill jag ha. Och framförallt innan jag slår i första spiken i projektet, är en sådan lång lastplats önskvärd på en körning eller blir den för stor, det är oftast bara stationer som är så pass långa. Fick för övrigt inspirationen till denna av Lennart Stenssons Ryrtimmer.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LLJ »

Jag skulle bygga nr 2 och bara ha motorer på de två yttre växlarna. Övriga skulle jag använda Blue Point (billigare att köpa flerpack, finns både 5 och 10 pack) till. Då slipper man sträcka sig över modulen för att lägga om växlar.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Eke »

Håller med Lasse om manuella växlar, det är bättre och enklare på lastplatser längs linjen!
Du kan även ha manuella ut mot linjen, men om du vill ha lås på dom kanske det är enklare med motorer och nyckelswitch!


Mvh. Eke
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av ErikKuiper »

MickeWestberg skrev:vilket jag tänkte ändra till medium i timmerområdet för mer yta, slanka växlar blir det enbart i huvudlinjespåret
Jag skulle mycket start rekommendera att alla växlar är slanka. Den extra längd du får i spåren av att använda medium-växlar är begränsad (8 cm) , medan risken för urspårning då man trycker längre tågsätt blir högre. Fullt FREMOiserade vagnar kan ha problem i medium-växlar, medan de fungerar i large-växlar. Om du bygger terminalen med 5 eller 6 moduler bör inte påverkas om du kör medium eller large växlar utan det bör bero på hur långa tåg du vill köra.

Som Jonas skriver är det här projektet ett större projekt som du antagligen kommer att använda länge. Jag skulle då rekommendera att prioritera att det blir bra över att det blir billigt (visst, det finns gränser ...). Om du inte kan köpa allt på en gång, så dela upp inköpen över en längre tid. Två växlar och linjespåret är det som behövs för att kunna använda modulen på en träff som linjemodul. Sedan kan man komplettera med material när ekonomin tillåter.

/Erik
LennartStensson
Inlägg: 26
Blev medlem: 2012-05-09, 02:23
Ort: Vänersborg

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LennartStensson »

Kul med fler timmerterminaler särskilt den här dit timmertågen går för lossning för vidare transport till industrin. Så nu kan det bli ett flöde av timmertåg mellan två lastplatser och inte till magasinet som slutstation vid ett trafikspel. Jag fick såga till många stockar till min terminal men den här är betydligt större så du har ett STORT jobb framför dig. Ska bli kul att följa det närbesläktade projekt.
Mvh. Lennart
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Nämnde projektet för min fru och hon frågade hur mycket allt skulle kosta och svaret blev inte det populäraste ändå höll jag nere siffrorna en aning då jag redan har virket och alla timmerstockar är ju gratis, finns mycket pinnar i naturen. Kvar är då spår, växlar och växelmotorer 3000:- dm-lok 4000 om man inte hittat något begagnat. Vagnar 4000kr om man kör budgetvarianten och konverterar pikos containervagnar som jag hittade en tråd om med ett väldigt bra resultat. Sen några tusenlappar i lön till den som kommer att dra all el till växlelmotorer och eventuella signaler då jag inte har dom kunskaperna riktigt, tyckte det var krångligt med en växel. Summa summarum runt 20000 kr när sista spiken är inslagen.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Bo Andersson »

Vilket alternativ ska jag inte gå in på, mer än att jag kan tycka att Märklin ger en mindre problematik i framtiden avseende kontakt problem som man ofta hör kring 2R.

Kostnaden är alltid relativ, talar du med din hustru och om hon är och förstår din hobby brukar detta inte vara några problem.
Förstår hon inte din hobby, så är dessa summor en katastrof.

Annars så får du muta henne med det hon tycker om tex en fin handväska ( kostnad 16000kr ) :D
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"