Tips: Hur man löder SMD LED

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4299
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Tips: Hur man löder SMD LED

Inlägg av LLJ »

Hittade denna trevliga video hur man löder på ledningar på SMD LED (engelskt tal).

/Lars
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Tips: Hur man löder SMD LED

Inlägg av Bo Andersson »

Trevlig video.
Men funkar inte med de små smd Led som är den stora utmaningen.
Här berättar man hur man gör ner till 0603??
Jag skulle nog säga Max 0805.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Tips: Hur man löder SMD LED

Inlägg av Bo Andersson »

När jag ska löda fast små smd Led, så vill jag ha överblick samt att de ska sitta på plats under lödningen.'
Då det rör sig om små enheter så vill jag även ha ett underlag som tål att bli vätat.
Jag gör tre spår i en skiva där själva linsen passar med klämfattning för de tre olika storlekarna som tål lite väta när jag tillför syran, se bild.
Aldrig större ledningsdragning än 0.10mm lackad kopparledning, detta gör att jag kan utföra det mesta jag vill återskapa.
På detta sätt så har jag kontroll under hela förloppet.
Bild
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 839
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Tips: Hur man löder SMD LED

Inlägg av Sunesson »

Bättre att köpa färdiglödda från LED-baron i Tyskland, inte värt att sitta och löda själv då dom är billiga i inköp och håller hög kvalitet.
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Tips: Hur man löder SMD LED

Inlägg av Bo Andersson »

Sunesson.

Tyvärr får jag rent för grova ledningar, har ej heller möjlighet att gå ner i ytterligare lednings dimension.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Tips: Hur man löder SMD LED

Inlägg av Bo Andersson »

Jag såg nu att man använder Cu tråd på Led Baron.
Dock är det 100% påslag om detta räcker.
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 839
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Tips: Hur man löder SMD LED

Inlägg av Sunesson »

Bästa Bo! Vilket påslag som LED-baron använder är totalt ointressant!
Men fakta är; Om du köper (vilket DU givetvis inte gör, men ändå) exempelvis 30 st SMD-led 0401 med CU-tråd som är 0,1 mm i diameter så kostar dom ca 169 svenska kronor MED porto. Troligen är du en fena på huvudräkning, utöver alla dina andra kvaliteter, så då har du redan nu räknat ut att det blir ca SEK 5,60/st!
Varför ska man då lägga tid på att löda själv?
Jag förstår inte vad du menar med "Tyvärr får jag rent för grova ledningar, har ej heller möjlighet att gå ner i ytterligare lednings dimension"?
Det behöver väl inte vara tunnare än 0,1 mm?
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Tips: Hur man löder SMD LED

Inlägg av Bo Andersson »

Med att gå ner i dim är då ex 0.05mm Cu.
Men det är inte alltid nödvändigt.

Däremot kan jag inte se att det finns flertal färger av denna lilla Led, eller är jag fel på det.

För egen del så kan jag inte ge så pass mycket för en smd led, då jag bygger så pass mycket och även säljer färdiga produkter.

0603 smd led säljs för bra pengar med ett flertal färger, sen vet jag inte om kulörerna stämmer med mina önskemål, men det är en annan sak.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Tips: Hur man löder SMD LED

Inlägg av Bo Andersson »

Har tagit tag i att löda den enligt mig tunnaste Cu tråd som jag själv sätter gränsen att kunna hantera.

Bild
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 839
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Tips: Hur man löder SMD LED

Inlägg av Sunesson »

Bo Andersson skrev:Med att gå ner i dim är då ex 0.05mm Cu.
Men det är inte alltid nödvändigt.

Däremot kan jag inte se att det finns flertal färger av denna lilla Led, eller är jag fel på det.

För egen del så kan jag inte ge så pass mycket för en smd led, då jag bygger så pass mycket och även säljer färdiga produkter.

0603 smd led säljs för bra pengar med ett flertal färger, sen vet jag inte om kulörerna stämmer med mina önskemål, men det är en annan sak.
5,60 är ju inte mycket, och du gör ju en tidsvinst! Det verkliga priset kanske bara blir 3,50 eller ännu mindre, för det kostar väl dig i tid kanske 3 kr/st, att löda varje LED antar jag.
Thomas Sunesson
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"