Pelleborg

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Pelleborg

Inlägg av Eke »

Ja, modulkonceptet är fantastiskt bra! :)
Det och det digitala har gjort modellrallande verkligt kul igen!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Nu har jag en ny uppdaterad spårplan, där en del av problemen är borta. Men andra har säkert dykt upp, så syna den och kom med synpunkter.
S-kurvan är till för att komma rätt till Fremonormen och den blir säkert ändrad, när väl bygget kommer dit och allt efter s-kurvan är bara mina ideer för framtiden.
Hade tänkt att tågen skall gå rakt i korsväxeln, behöver den för komma in till vändskivan och lokstallet.
Det korta spåret längst ner är tänkt att vara för att koppla till lok förvaringen och köra rakt ut på stationen. Dubbelspåret som pekar neråt i mitten är en framtida hamn.
Pelleborg1.5.jpg
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Pelleborg

Inlägg av LLJ »

Jag ser gärna att du flyttar växelgaten enligt bilden nedan och tar bort rakan mellan växlarna.
Om man vill undvika S-kurvan kan man lägga in en slank växel och låta avvikande spår gå rakt fram och använda kurvan i växeln som del i kurvan av dubbelspåret istället.
pelleborg_llj.jpg
/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Pelleborg

Inlägg av ErikKuiper »

Lite synpunkter.
  • Dubbla korsningsväxeln till vänster i spårplanen måste passeras av alla tåg in till eller ut från stationen. Det gör att samtidig infart och utfart inte är möjlig. Detta är trafikmässigt (publikt eller trafikspel) en stor begränsing.
  • Om du vill vara kompatibel med det mesta rullande materialet så är det få dubbla korsningsväxlar som har en radie på minst 1000 mm. Märklins har det definitivt inte. Jag rekommenderar att du gör spårplanen med bara vanliga växlar.
  • Om du vill ha dubbelspårig linje så är det i praktiken dubba övergångsväxlar som gäller i varje ände av stationen. Se på Charlottendahl och Vagnsta som exempel (finns i DreamTracks banplan för H0). I din spårplan så kan tåg som ankommer från höger på det nedre spåret inte nå det övre stationsspåret.
  • Spårlösningen för dubbelspåret som viker av uppåt i högra delen av spårplanen känns märklig. För att komma ut på vänsterspåret måste man köra ut på högerspåret från stationen, och vice versa.
/Erik
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Pelleborg

Inlägg av Eke »

Tycker det ser lite stort ut! Bygg den centrala delen som en modul med tillräckligt långa spår (borde bli ca: 5-6 meter) och så kan du utöka i framtiden med utbyggnadsmoduler!
Korsningsväxeln är ingen bra lösning även om du bara kör i rakspåret, kan finnas plastdelar i den som omöjliggör 2R-drift förutom att kurvradien är för liten och att den är helt oprövad i 2R sammanhang vad gäller spårgeometri!
Att endast ha vanliga slanka standardväxlar är en bra och beprövad rekommendation!
Att göra S-kurvor för att anpassa sig till gavlarna är inte så bra, hellre då att man gör modullådan lite sned så att rakspåret hamnar i rätt spårläge.

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Pelleborg

Inlägg av LLJ »

Hur fungerar Märklins spårgeometri gentemot FREMO:s dubbelspår, vilket har antyds som mål med dubbelspåret?
FREMO har 46 mm c-c för dubbelspår, MMM 57 mm. Fungerar det ens att mötas med 300+ mm långa vagnar med 46 mm cc och 1114 mm radie vid dubbelspår?

/Lars
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Pelleborg

Inlägg av UrbanJohansson »

Hej!

Mina tips:
1, Bygg det du känner för - viktigast!
Känner du för Trelleborgs Övre - bygg den! Det är en tågbildningsstation så den kan generera mycke rolig trafik.
2, Prova, prova och prova dig fram - det som fungerar i verkligheten fungerar inte i modulform/trafikspel. Var inte rädd för att lägga till ett eller två spår, kanske ett växelkryss.
Skruva fast spåret/grejjorna då kan du lätt ta bort och ändra. Jag brukar försöka provköra vid minst 3 olika tillfällen innan jag "permanentar" spåret. I den bästa av världar är det olika personer som "provkör" - då får man in många synpunkter!
3, Tågspår och spår för hela tåg bör, i första steget, vara minst 2.0 meter och så planerar man för en förlängningsmodul så spåren blir mer än 3 meter långa.
Tänker du "FREMO" är det ett outtalat krav att spåren ska vara minst 3.0 meter för små stationer och 4,5 för lite större stationer....
undantag är de som bygger skalenligt i längd.....
4, Undvik dubbelspår! Det skapar bara flaskhalsar när stationen är liten. Vill du ha dubbelspår finns 2 vägar att gå:
Bjästa som station på linjen och Charlottendahl som tågbildningsstation (se DT -16).
5, Förebildsmässiga tåg kan du alltid köra - frågan bara vilken förebild man har :-) allt är inte 2016 års stambana med dubbelspår!
7, Och - ja, bygg efter FREMOs spårgeografi - då slipper du problem längre fram med långa och tunga tåg.
Urban "Södra Station" Johansson
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Pelleborg

Inlägg av ErikKuiper »

LLJ skrev:Fungerar det ens att mötas med 300+ mm långa vagnar med 46 mm cc och 1114 mm radie vid dubbelspår?
Enligt tidigare diskussioner (någon tråd någonstans) fungerar detta inget vidare. För så snäva radier rekommenderas MMMs 57 mm c-c.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Pelleborg

Inlägg av Eke »

ErikKuiper skrev:
LLJ skrev:Fungerar det ens att mötas med 300+ mm långa vagnar med 46 mm cc och 1114 mm radie vid dubbelspår?
Enligt tidigare diskussioner (någon tråd någonstans) fungerar detta inget vidare. För så snäva radier rekommenderas MMMs 57 mm c-c.
Vi har kommit överens om 57 mm avstånd (D57) i Skåne pga. vissa kurvor som kan behövas i en trång lokal! Men två raka adaptermoduler till Fremo 46 mm kommer nog att tillverkas med tanke på närheten till Danmark!
En D57-mall tillverkades härom lördagen på vårt första byggmöte!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Pelleborg

Inlägg av PerOlofPettersson »

Hej på er alla glada modulbyggare!

Väldigt kul Huskvarna, hoppas att man kommer att vara med och ha några moduler med mig. Nu till min senaste spårplan. Korsväxlarna är Tilligs 85391, vill egentligen inte ha korsväxlar, Har inte hittat en bra lösning utan dem. Men det kommer kanske en lösning på det också. Kommer att börja bygga modul 3 och 4. Modul 7 är en framtida hamn och det tredje spåret intill dubbelspåret är tänkt att det skall gå till Trelleborg F. Så att man inte behöver använda dubbelspåret för trafiken till magasinet. Men det kanske blir onödigt mycket spår, men jag har en förmåga att försöka klämma in för mycket spår. Skulle det bli förkorta spår i Pelleborg så kan man lägga in fler moduler mellan 3 och 4.
Bilagor
Pelleborg1.83.jpg
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"