Tips diesellok MX/TMX och MY/TMY

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Tips diesellok MX/TMX och MY/TMY

Inlägg av StefanFjällemark »

Trubbnosarna kommer i ständigt nya utgåvor från flera olika leverantörer, nu senast MY 1135 från NMJ. De leverantörer jag känner till är Heljan, ROCO, Märklin, NMJ och B-Models. Det tas även fram specialutgåvor som säljs endast i vissa butiker.

Här sammanfattar jag något av det jag lärt mig. Komplettera gärna i tråden med dina erfarenheter.

Köpa nytt
Först får man kolla om någon av de stora med bra priser har varan, t.ex. Modellbahn Lippe. B-Models säljs i Sverige av Tåg och Hobby i Luleå. NMJ har öppnat sin sajt för europeiska kunder. För vissa utgångna modeller får man söka på nätet. Jag har köpt sådana både från Ryssland och USA.

Köpa begagnat
För begagnat har jag hittat det på Tradera, eBay och danska QXL och i vissa fall även Den Blå Avis.

AC till DC
Kör man 2-räls DCC så kan man ibland hitta en AC-version av ett lok man gärna vill ha. Heljans lok kan man köpa i DC eller AC-utförande, det tar 10 minuter att göra om ett Heljan AC till DC. Gäller även äldre modeller som jag köpte på 90-talet. För ROCO-lok måste man köpa nya drivaxlar, och det är rätt dyrt, så det måste verkligen vara en speciell modell för att kosta på sig det.

Märklins och NMJ:s lok skall man inte köpa i AC-utförande om man är tvårälsrallare, dessa lok är svåra att bygga om. För att få ihop det har jag ibland köpt två lok, ett i AC och ett i DC och bytt kåpor, för att sedan sälja den "nya" AC-versionen på Tradera.

Ljus
De nyare modellerna har riktigare belysning med separat på/av för huvudstrålkastare och röda slutljus. Men det finns även en sats för att uppgradera äldre Heljan-lok. Med en sats för 228 DKK får man två kretskort med lysdioder, nya ljusledare och anslutningskablar. Finns bland annat hos danska RC-KONGEN.

Ljud
Ljud till loken brukar jag köpa hos Fyns modeltog, som har specialversioner för de olika varianter av TMX och TMY som finns.

Fler funktioner
Om man vill lägga till fler funktioner i loken kan det vara idé att byta ut den 8-poliga dekoderkontakten till en 21-polig. För Heljans lok finns det färdiga kretskort med 21-pin kontakt och anslutningskablar, men även t.ex. ESU har användbara kretskort typ 1 och typ 2. Det här gör du bara om du är elektromekaniskt händig, för man får fundera ut lösningen själv, det är definitivt inte plug-and-play.

Måla och dekalera
Det är jag ingen hejare på, utan tar hjälp av några andra för att få det rätt och bra gjort. Tar gärna emot tips på kunniga som tar på sig sådana uppdrag.

Kurioisa
I Australien finns trubbnosens föregångare till MY/TMY. Victoria Line Class B med förarhytt i bägge ändar började levereras 1952. Just detta utförande hade loket 1983. Det kommer nog att dyka upp på någon modulkörning...
Australienskt föregångare till MY
Australienskt föregångare till MY
VLINE B84.jpg (24.02 KiB) Visad 2591 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Tips diesellok MX/TMX och MY/TMY

Inlägg av LLJ »

Även Habo Hobby säljer B-Models. Dock inte de specialmodeller som vissa butiker har låtit ta fram i samarbete med B-Models.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"