Sida 1 av 1
Hålla varmt
Postat: 2016-02-20, 15:21
av Fredman
Hur höll man vattnet varmt under vintern i ångloken?
Drog man en ångledning i tanken?
T
Re: Hålla varmt
Postat: 2016-02-20, 16:42
av LLJ
Varianter av det har förekommit. Man hade även ångvärme i personvagnarna.
/Lars
Re: Hålla varmt
Postat: 2016-02-20, 20:16
av z750asn
En del lokstationer hade väl stationär ångcentral som man kunde koppla in lok och vagnar till.
Re: Hålla varmt
Postat: 2016-02-21, 08:57
av StaffanWiman
Okunnig men gissar.
De lok som regelbundet användes tilläts väl aldrig bli så kalla att de frös. Plusgrader i lokstallar på grund av andra lok som eldades. Underhållseldning? Det tar väl ganska lång tid att få upp tillräcklig temperatur, så man kanske underhållseldade om något lok inte skulle användas under en söndag, t.ex. Om ett lok verkligen inte skulle användas under en längre tid, kanske man tappade ur vattnet.
Dessutom hade man väl i en del fall avställda lok som värmelok vid en del stationer just för att leverera ånga till uppvärmning.
Staffan
Re: Hålla varmt
Postat: 2016-02-21, 09:39
av z750asn
På lokstationer där man hade stallvakter så lade man en backfyr.
Detta var att man fyllde på med färskt kol, drog över brinnande kol ovanpå och därefter lade man över fuktig kolstybb.
Sen fick gå och kolla till det någon gång per timme
En väl underhållen backfyr höll loket på 3-4 kg tryck och värmen i pannan, så inom loppet av 1-2 timmar kunde man ta upp dem till fullt tryck.
Re: Hålla varmt
Postat: 2016-02-21, 10:05
av Fredman
Och under färd i 20gradig kyla utefter linjen?
Det måste ju ha funnits värme till dragen tender?
T
Re: Hålla varmt
Postat: 2016-02-21, 11:45
av MånsLundberg
Ett sätt att hålla tendervattnet varmt var att låta injektorerna spruta in vatten bakvägen från pannan och på så sätt värma vattnet.
Re: Hålla varmt
Postat: 2016-02-21, 13:34
av plj
Under ånglokstiden var det vanligt att lok som inte skulle tjänstgöra omedelbart ställdes in i lokstallet vintertid. Största risken för frostskador på ett påeldat lok var alla rör till luftpump, turbogenerator m.fl. apparater. Dessa måste därför hållas igång och vissa apparater försågs med dräneringshål för att kondensvatten skulle rinna ut så att sönderfrysning skulle förhindras.
PLj
Re: Hålla varmt
Postat: 2016-02-21, 17:38
av z750asn
MånsLundberg skrev:Ett sätt att hålla tendervattnet varmt var att låta injektorerna spruta in vatten bakvägen från pannan och på så sätt värma vattnet.
Hej,
vet inte jag misssförstår dig Måns, förmodligen menar vi samma sak men uttrycker oss olika.
Man kan aldrig ta varmt vatten från pannan via injektorerna.
Vattnet man tar kommer alltid från tendern eller tankarna, via en kran man stänger så tar den varma ånga från pannan och värmer vattnet, detta kallas för att man backspolar in i tendern/tankarna.
Re: Hålla varmt
Postat: 2016-02-21, 20:27
av MånsLundberg
z750asn skrev:MånsLundberg skrev:Ett sätt att hålla tendervattnet varmt var att låta injektorerna spruta in vatten bakvägen från pannan och på så sätt värma vattnet.
Hej,
vet inte jag misssförstår dig Måns, förmodligen menar vi samma sak men uttrycker oss olika.
Man kan aldrig ta varmt vatten från pannan via injektorerna.
Vattnet man tar kommer alltid från tendern eller tankarna, via en kran man stänger så tar den varma ånga från pannan och värmer vattnet, detta kallas för att man backspolar in i tendern/tankarna.
Hej,
Kan vara jag som utryckte mig otydligt. Vi menar exakt samma sak. Hittar ingen text om detta i ånglokläran just nu tyvärr.