Sida 1 av 1
Fransk H0e modulstandard
Postat: 2016-02-14, 01:53
av LLJ
Hittade i onlinetidningen Voie Libre (fransk tidskrift som även finns i engelsk version och handlar om smalspår) en intressant artikel om en fransk modulstandard för H0e.
Det trevliga tycker jag är att många av modulerna går att köra självständiga men att man gjort det möjligt att koppla ihop dem i ett stort nätverk.
Mer info
här (fransk text, men går bra att översätta med google translate).
/Lars
Re: Fransk H0e modulstandard
Postat: 2016-02-14, 09:52
av Arne Ivan
Jag gillar den där stjärnformade modulen. Undrar hur stor den måste bli för att funka med Harzkameler och annat.
Re: Fransk H0e modulstandard
Postat: 2016-02-14, 12:04
av LLJ
Peco:s senaste generation H0e växlar har 457 mm radie (18"). Det går åt 4 Y-växlar samt lite tankeverksamthet så att man polariserar rätt.
/Lars
Re: Fransk H0e modulstandard
Postat: 2016-02-14, 12:11
av Robban
Kamelen klarar Roco´s standardradie ~260, men knorrar lite då, har för mig att Bemo´s RhB krokodil klarade den också (efter modifiering av gångbord).
Det som har funkat sämst hittills är Bemo´s gamla 3-axliga vagnar, faktiskt ännu sämre än Lilliput´s
Robban
Re: Fransk H0e modulstandard
Postat: 2016-02-14, 12:25
av LLJ
Minitrains Feldbahn lok vill ha 300 mm om jag minns rätt, om det skall dra vagnar, då överhänget med hytten är ganska stort.
/Lars
Re: Fransk H0e modulstandard
Postat: 2016-02-16, 21:31
av stasv
Arne Ivan skrev:Jag gillar den där stjärnformade modulen. Undrar hur stor den måste bli för att funka med Harzkameler och annat.
Ja, den var intressant. Undrar om det finns ngt liknande i HO. Radiekraven i 2R och 3R gör den något stor
Re: Fransk H0e modulstandard
Postat: 2016-02-16, 21:45
av ErikKuiper
Arne Ivan skrev:Jag gillar den där stjärnformade modulen.
I trafikspelaren i mig kryper det under skinnet då jag ser denna skapelse
. Det är ungefär så långt från prototyprimlighet som man kan komma.
Re: Fransk H0e modulstandard
Postat: 2016-02-16, 23:04
av LLJ
@ErikKuiper: beror på vilken protyp man avser. På smalspår inom industrier så kan man nog se de mest konstiga lösningar.
Men att ha detta för normalspår, det blir väldigt orealistiskt. Kanske bra för publikkörningar?
/Lars