H02R: Trafikidé och fordonsbehov
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
H02R: Trafikidé och fordonsbehov
Trafikchefens trafikidé för drömjärnvägen finns nu i en första preliminär utgåva.
Läs och tyck till här på denna tråd.
Senast redigerad av 5 StefanFjällemark, redigerad totalt 2016 gång.
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Re: Trafikidé
Kan nog bli bra.
Men behövs verkligen 2 växelloksförare i Charlottendahl? (Nu har har jag inte sett tidtabellen, men har rangerat en hel del på denna station, både under namnet Leifboda och Charlottendahl och vet ungefär vad som man hinner med)
/Lars
Men behövs verkligen 2 växelloksförare i Charlottendahl? (Nu har har jag inte sett tidtabellen, men har rangerat en hel del på denna station, både under namnet Leifboda och Charlottendahl och vet ungefär vad som man hinner med)
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Trafikidé
Behovet av växelloksförare i Charlottendahl är delat på två arbetsuppgifter: växling till/från godskunder samt rangering av Green Cargos tåg. Det är möjligt att man hinner allt med ett växellok, eventuellt kan man lägga in ett kompletterande pass på några timmar just efter att lokalgodståg ankommet eller innan de skall avgå. Linjelokföraren får hoppa in om det visar sig bli för körigt med endast ett växellok. Så det skall finnas två växellok, varav ett bemannat hela dagen. Vad tror du om en sådan lösning?
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Re: Trafikidé
Mycket trevlig historia Stefan!
Re: Trafikidé
Jag tänker även på övriga bemanningen: Beroende på trafiktäthet så kan det gå åt en Tkl och en som sköter ställverket. Är det två växellok igång samtidigt lär det definitivt behövas en separat person för ställverket för att arbetet skall flyta.StefanFjällemark skrev:Behovet av växelloksförare i Charlottendahl är delat på två arbetsuppgifter: växling till/från godskunder samt rangering av Green Cargos tåg. Det är möjligt att man hinner allt med ett växellok, eventuellt kan man lägga in ett kompletterande pass på några timmar just efter att lokalgodståg ankommet eller innan de skall avgå. Linjelokföraren får hoppa in om det visar sig bli för körigt med endast ett växellok. Så det skall finnas två växellok, varav ett bemannat hela dagen. Vad tror du om en sådan lösning?
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Trafikidé
Att ha en som sköter ställverket bör väl även gälla för Vagnsta? Där kommer det definitivt att vara två växellok, låt vara att de tidvis är på vagnuttagning i Gretlanda och Bogösund.LLJ skrev: Jag tänker även på övriga bemanningen: Beroende på trafiktäthet så kan det gå åt en Tkl och en som sköter ställverket. Är det två växellok igång samtidigt lär det definitivt behövas en separat person för ställverket för att arbetet skall flyta.
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
- IngvarÖsterberg
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
- Ort: Partille
Re: Trafikidé
Tack Stefan.
Har läst din synopsis och funnit att det är skönt att någon tar det här med tåg och DreamTrack på allvar.
Trevligt och imponerande.
Hälsar Ingvar.
Har läst din synopsis och funnit att det är skönt att någon tar det här med tåg och DreamTrack på allvar.
Trevligt och imponerande.
Hälsar Ingvar.
Senast redigerad av 1 IngvarÖsterberg, redigerad totalt 2016 gånger.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1342
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Trafikidé uppdaterad
Har lagt till avsnitt om Trafikspel med ungefärlig omfattning av trafiken.
Lagt till ställverkspersonal i Vagnsta och Charlottendahl, men dragit ner till en växelloksförare i Charlottendahl. Behövs extra personal till växling/rangering får ställverket eller godstågsförare rycka in.
Några mindre språkliga rättelser. Fortsätt med synpunkter i denna tråd.
Lagt till ställverkspersonal i Vagnsta och Charlottendahl, men dragit ner till en växelloksförare i Charlottendahl. Behövs extra personal till växling/rangering får ställverket eller godstågsförare rycka in.
Några mindre språkliga rättelser. Fortsätt med synpunkter i denna tråd.
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
- CurtanSvensson
- Inlägg: 824
- Blev medlem: 2014-01-10, 00:53