Sida 1 av 7

H02R: Trafikidé och fordonsbehov

Postat: 2016-02-08, 00:02
av StefanFjällemark
Trafikchefens trafikidé för drömjärnvägen finns nu i en första preliminär utgåva.
DreamTrack 2016.pdf
(369.76 KiB) Nerladdad 558 gånger
Läs och tyck till här på denna tråd.

Re: Trafikidé

Postat: 2016-02-08, 00:39
av LLJ
Kan nog bli bra.
Men behövs verkligen 2 växelloksförare i Charlottendahl? (Nu har har jag inte sett tidtabellen, men har rangerat en hel del på denna station, både under namnet Leifboda och Charlottendahl och vet ungefär vad som man hinner med)

/Lars

Re: Trafikidé

Postat: 2016-02-08, 00:48
av StefanFjällemark
Behovet av växelloksförare i Charlottendahl är delat på två arbetsuppgifter: växling till/från godskunder samt rangering av Green Cargos tåg. Det är möjligt att man hinner allt med ett växellok, eventuellt kan man lägga in ett kompletterande pass på några timmar just efter att lokalgodståg ankommet eller innan de skall avgå. Linjelokföraren får hoppa in om det visar sig bli för körigt med endast ett växellok. Så det skall finnas två växellok, varav ett bemannat hela dagen. Vad tror du om en sådan lösning?

Re: Trafikidé

Postat: 2016-02-08, 00:51
av MickeC
Mycket trevlig historia Stefan! :)

Re: Trafikidé

Postat: 2016-02-08, 01:02
av Eke
Det här kan nog bli kul! :)

Mvh. Eke

Re: Trafikidé

Postat: 2016-02-08, 08:13
av LLJ
StefanFjällemark skrev:Behovet av växelloksförare i Charlottendahl är delat på två arbetsuppgifter: växling till/från godskunder samt rangering av Green Cargos tåg. Det är möjligt att man hinner allt med ett växellok, eventuellt kan man lägga in ett kompletterande pass på några timmar just efter att lokalgodståg ankommet eller innan de skall avgå. Linjelokföraren får hoppa in om det visar sig bli för körigt med endast ett växellok. Så det skall finnas två växellok, varav ett bemannat hela dagen. Vad tror du om en sådan lösning?
Jag tänker även på övriga bemanningen: Beroende på trafiktäthet så kan det gå åt en Tkl och en som sköter ställverket. Är det två växellok igång samtidigt lär det definitivt behövas en separat person för ställverket för att arbetet skall flyta.

/Lars

Re: Trafikidé

Postat: 2016-02-08, 08:26
av StefanFjällemark
LLJ skrev: Jag tänker även på övriga bemanningen: Beroende på trafiktäthet så kan det gå åt en Tkl och en som sköter ställverket. Är det två växellok igång samtidigt lär det definitivt behövas en separat person för ställverket för att arbetet skall flyta.
Att ha en som sköter ställverket bör väl även gälla för Vagnsta? Där kommer det definitivt att vara två växellok, låt vara att de tidvis är på vagnuttagning i Gretlanda och Bogösund.

Re: Trafikidé

Postat: 2016-02-08, 10:40
av IngvarÖsterberg
Tack Stefan.

Har läst din synopsis och funnit att det är skönt att någon tar det här med tåg och DreamTrack på allvar.
Trevligt och imponerande. :D

Hälsar Ingvar. :D

Trafikidé uppdaterad

Postat: 2016-02-08, 12:43
av StefanFjällemark
Har lagt till avsnitt om Trafikspel med ungefärlig omfattning av trafiken.
Lagt till ställverkspersonal i Vagnsta och Charlottendahl, men dragit ner till en växelloksförare i Charlottendahl. Behövs extra personal till växling/rangering får ställverket eller godstågsförare rycka in.
Några mindre språkliga rättelser.
DreamTrack 2016-2.pdf
(399.32 KiB) Nerladdad 371 gånger
Fortsätt med synpunkter i denna tråd.

Re: Trafikidé DreamTrack 2016

Postat: 2016-02-09, 14:34
av CurtanSvensson
Det var riktigt roligt Stefan :lol: