Linjetyper och signaler...

N-skale-moduler enligt Fremo:s N-RE-standard enligt europeisk förebild

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Linjetyper och signaler...

Inlägg av MickeC »

Frågan kom i en tråd som sen flyttades... Men vissa delar rör bara N-RE och bör diskuteras här...
FredrikB skrev:Hej alla!

Är det någon mer än jag som tycker att det skulle vara kul att försöka få till linjeblockering på någon delsträcka av N-RE-banan till DreamTrack 2014 eller 2015?
Helt klart, för min del uppskattar jag om banan uppdelas i lite olika typer. En del elektrifierad (stolpar) lite större linje med linjeblockering men även en en ren bibana med TAM(Tåganmälan) som trafikeras med rälsbussar, diesellok och lokomotorer.

//Micke C
Senast redigerad av 1 MickeC, redigerad totalt 2012 gånger.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Linjetyper...

Inlägg av LLJ »

Att man bör ha olika linjetyper är bra, men jag ser inte kopplingen mellan linjeblockering och kontaktledning.

Det viktiga är att förarna lyder de signaler som finns, vilket kan vara lite si och så ibland.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Linjetyper...

Inlägg av daniel »

LLJ skrev:Att man bör ha olika linjetyper är bra, men jag ser inte kopplingen mellan linjeblockering och kontaktledning.
Alvesta - Kalmar: Linjeblockering och kontaktledning
Linköping - Kalmar: TAM och utan kontaktledning

Mer trafikerade linjer har ofta både kontaktledning och linjeblockering. Mindre trafikerade linjer har ofta TAM och är utan kontaktledning. (Svenska förhållanden)

Mvh Daniel
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Linjetyper...

Inlägg av Johnny »

Lite förtydlgande om begreppen. Automatisk linjeblockering innebär att det finns en indikering på om spåret är belagt eller ej. Denna är kopplad till linjeblocksignalerna på så sätt att dessa inte kan ställas till "kör" om det finns ett tåg på sträckan.

Tåganmälan (TAM) erfordras inte om stationerna är fjärrbevakade och linjeblockering finns (fjärrblockering). Enbart linjeblockering ersätter följaktligen inte tåganmälan.

//Johnny
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Linjetyper...

Inlägg av daniel »

Jag håller i princip med dig. Men antag att man har linjeblockering mellan två stationer A och B och båda dessa stationer har lokaltågklarerare. Oavsett antal signaler på linjen så kan de bara visa "Kör" åt ett håll, dvs linjen har en aktuell riktning. Om inget tåg finns på sträckan och ingen utfartssignal på A eller B mot denna linje visar "Kör" så kan väl lokaltågklarerarna vid både A och B ändra körriktning (dock inte samtidigt). Och om körriktningen är från A till B så kan väl A ställa utfartssignalen mot B i "Kör" om det inte finns något tåg på sträckan? Och likadant åt andra hållet, om körriktningen är från B till A och inget tåg på sträckan så kan väl lokaltågklareraren i B ställa utfartssignalen mot A i "Kör"? Det är väl knappast så här man gör i fullskala men det borde väl vara möjligt att göra i modell? Eller har jag missat något väsentligt?

Beskrivningen ovan förutsätter att det inte finns någon station mellan A och B, alternativt att den stationen är obevakad.

Mvh Daniel
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Linjetyper...

Inlägg av Johnny »

-
Senast redigerad av 1 Johnny, redigerad totalt 2012 gånger.
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Linjetyper...

Inlägg av StaffanWiman »

Jag skulle ibland önska att sigalen förtydiligades med en lampa på modulkanten eftersom det ibland kan vara väldigt svårt att se den från det ställe där man står. Ibland måste man nästan krypa ner med huvudet mellan träd och byggnader för att se. Det gäller speciellt om det finns en förgrening vid infarten.

Vet att detta inte är standard någonstans, men jag har för mig att vissa verkliga system visar signalerna även inne i loket (bra om det är tät dimma till exempel).

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Linjetyper...

Inlägg av LLJ »

Vore det inte lika svårt att se signalen om man monterade in LED:ar i hytten på loket som visar signalbilden ;) ?

Skämt osido, förstår vad du menar.

Mycket tror jag dock beror på att vi inte är så vana vid signaler på modulerna i sverige.
I t.ex. tyskland är signaler mycket vanligt på modulerna. Där har man nästa problem, att förstå alla utländska signaler.
Men det är bara att lära sig.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Linjetyper och signaler...

Inlägg av MickeC »

MickeC skrev:Frågan kom i en tråd som sen flyttades... Men vissa delar rör bara N-RE och bör diskuteras här...
FredrikB skrev:Hej alla!

Är det någon mer än jag som tycker att det skulle vara kul att försöka få till linjeblockering på någon delsträcka av N-RE-banan till DreamTrack 2014 eller 2015?
Helt klart, för min del uppskattar jag om banan uppdelas i lite olika typer. En del elektrifierad (stolpar) lite större linje med linjeblockering men även en en ren bibana med TAM(Tåganmälan) som trafikeras med rälsbussar, diesellok och lokomotorer.

//Micke C
Om vi gör ett nytt försök så vill jag gärna att dom som svarar är de som bygger och kör N-RE och inte bara är intresserade av signaler och teknik i allmänhet (det finns redan en urspårad tråd där ni kan diskutera till ... ;) )

//Micke C
Senast redigerad av 1 MickeC, redigerad totalt 2012 gånger.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Linjetyper och signaler...

Inlägg av MickeC »

Som tidigare kanske framgått hör jag till den nostalgiska falangen som gillar det som varit. Mer eller mindre skröpliga bibanor med trafik som skedde enligt gamla principer typ "Tåganmälan" där stationerna utbytte meddelande om det var klart eller inte att skicka ut tågen på linjen till nästa bemannade station.

Samtidigt tycker jag det är intressant att det finns möjlighet till att gestalta lite modernare banor med linjeblockering också. Jag ser inte att det finns något som hindrar att bägge typen banor finns på en moduluppställning. Det kan till och med bli lite att hålla reda på för en tågklarerare om man har flera typer till samma station...

//Micke C - http://hokerum.blogspot.se/
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "N-RE"