Linjetyper och signaler...

N-skale-moduler enligt Fremo:s N-RE-standard enligt europeisk förebild

Moderator: AndersB

Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 963
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Linjetyper och signaler...

Inlägg av kasoe »

Jag ställer mig bakom/bredvid Micke, jag tycker det vore "mest intressant" för min del att avbilda samma sak som Micke säger. Dvs ett "äldre stuk" med tåganmälan och en nyare där signaler spelar en större roll, gärna kombinerat i samma anläggning på "stambana" och "bibana".

"Hur", det är en annan fråga... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
FredrikB
Inlägg: 138
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Drammen, Norge

Re: Linjetyper och signaler...

Inlägg av FredrikB »

MickeC skrev:Om vi gör ett nytt försök så vill jag gärna att dom som svarar är de som bygger och kör N-RE och inte bara är intresserade av signaler och teknik i allmänhet (det finns redan en urspårad tråd där ni kan diskutera till ... ;) )
Det var jag som skapade odjuret. :oops: Räkna mig till den intresserade skaran.

Mvh

Fredrik
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 963
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Linjetyper och signaler...

Inlägg av kasoe »

Fredrik, ingen fara! Man kan aldrig veta vad som döljer sig bakom nästa krök... ;)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Re: Linjetyper och signaler...

Inlägg av Ivan »

Det vore trevligt med ljussignaler som fungerar och som ska följas vid körning. Finns det någon standard inom Fremo för hur detta går till eller är det ett hjul som väntar på att uppfinnas? Visst finns massor med digitala prylar och styrkort att ta till, men som Micke sa, ska det vara gammaldags så tycker jag vi kör med enklare IC-kretsar och transistorer :)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Linjetyper och signaler...

Inlägg av LLJ »

Det har gjorts försök att skapa enhetliga system inom H0-Re, men det har inte lyckats ännu, bl.a. pga att signalsystem varierar ganska mycket mellan olika länder. Det finns dock en del läsvärd dokumentation med tankar om hur man bygger upp ett system.
En av tankarna är att man bygger hårdvaran med valfria komponenter men har ett gemensamt protokoll för kommunikation mellan stationer och signaler.

/Lars
Ivan
Inlägg: 43
Blev medlem: 2012-05-09, 02:22

Re: Linjetyper och signaler...

Inlägg av Ivan »

Hur man löser signaler och annat är nog som LLJ säger väldigt individuellt, beroende på avsaknaden av standard.
Nu vill jag inte skapa någon standard, men det borde underlätta med ett gemensamt "gränssnitt" mellan moduler. T.ex. drivspänning och signalkod (signal hög = spår ledigt?) och annat!
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Linjetyper och signaler...

Inlägg av LLJ »

Om man till börja med ser till att signalbestycka stationerna är man en bra bit på väg.
Om det får ske med valfri teknik och man sedan har ett standardiserat sätt att kommunicera mellan stationerna så kan både linje blockering och försignaler ganska enkelt fås att visa rätt.

Sedan är det "bara" att definiera hur denna kommunikation skall gå till.
Man kan alltså ha en station med reläteknik och sedan ett elektroniskt gränssnitt mot andra stationer, om man valt att bygga det så.

Men hur är nog bättre att några sätter sig ner och snickrar ihop ett förslag än att ta det i en forumtråd.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "N-RE"