Petro-Leum

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Petro-Leum

Inlägg av daniel »

Tittar man på våra moduler så är det nog många lastplatser som saknar spårspärr.

Jag har också batteridrivna växlar på mina moduler och en sak som är bra att tänka på är att ha med sig extra batterier till träffarna för säkerhets skull.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Petro-Leum

Inlägg av LLJ »

daniel skrev:Tittar man på våra moduler så är det nog många lastplatser som saknar spårspärr.
Sant. Även mina båda moduler Ljungbergets lastplats och Eving Oil saknar detta i dagsläget :oops:
Eving Oil kan dock få det installerat då jag ändå håller på med viss ombyggnad av den.
Och Ljungbergets lastplats borde ha spårspärr. Får se om jag kan ordna det.

/Lars
LarsRobert
Inlägg: 1116
Blev medlem: 2015-06-08, 20:33

Re: Petro-Leum

Inlägg av LarsRobert »

Bra jobbat Micke, riktigt snyggt. Det blir en häftig modul det där. Snyggt med betongslipers.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Tack så mycket för alla kommentarer. Denna modul har krävt blod , svett och tårar och det lär dröja ett tag innan det blir en industrimodul igen. Hittade en trasig stoppbock som jag klippte av för att skapa en med mänskliga händer väldigt enkel spårstopp, inte för att jag sett någon sådan tidigare på nån modul men tanken är inte dum, dock får det bli en enkel sådan tillsvidare. Här är lite bilder från dagen jobb, en lastbil är tillbackad mot lastkajen för lastning av oljefat.

Bild

Bild

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Petro-Leum

Inlägg av ErikKuiper »

LLJ skrev:Saknar en spårspärr som hindrar vagnarna från att rulla ut i tågspår.
Trevligt om det finns, men definitivt överkurs. Vad jag vet så kanske du blir först i Sverige med en fungerande spårspärr på en modul om du bygger en. Då jag rangerade ett tåg på en modul i Tyskland i somras så svor jag lite för att vagnarna spårade ut, till jag upptäckte att det fanns en spårspärr som jag hade missat :oops:.
MickeWestberg skrev:Denna modul har krävt blod , svett och tårar och det lär dröja ett tag innan det blir en industrimodul igen.
Då kanske vi kan hoppas på några linjemoduler, det behövs alltid. Lite mindre kurvor, lite stärre kurvor, raka moduler, det mesta behövs det mer av.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Jag utesluter inte industriplatser helt och hållet, nu vet jag ju hur man gör och då är arbetet förenklat med ungefär 200%. Däremot har jag faktiskt framtida planer på två moduler av samma variant som Nystreckorna dvs två moduler ska få plats i en flyttlåda fast denna gång två kurvor. Tänkte att måtten på modulerna ska vara 50x28cm och kurvradien i nuläget okänd men jag räknar med väldigt svepande stor radie. Ska rita lite så får vi se. Ska fortsätta med Petro-leum ett bra tag till. Monterade några träd idag och många tycker att det är svårt att sätta fast träd i gipset men i botten på min trädkartong hittade jag plastfötter till träden som jag limmade fast på några provställen och täckte över med lite strömaterial och resultatet blev väl ändå ganska okej

Bild

Bild

Mitt DHG-500 lok dök äntligen upp på posten idag och efter en analog provkörning så är jag totalnöjd, det kommer att få en dekoder fastlödd under veckan då loket saknar digitalt interface. Tanken var ett tag att jag skulle lacka om det i sj brunt med jag har ångrat mig för den blå orginalfärgen passade ändå ganska bra till tankvagnarna.

Bild

Bild

Sist men inte minst blir det ett inköp av en IKEA lagerhylla typ Albert som benställning, robust och säker med hyllplan för förvaring och ett pris på 130 kronor. Man får kapa den något i höjd samt montera in ställbara fötter eller bultar längst ned men en perfekt lösning. / Micke
Senast redigerad av 1 MickeWestberg, redigerad totalt 2016 gånger.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Petro-Leum

Inlägg av LLJ »

MickeWestberg, tycker du har lyckats bra med din lastplats.
ErikKuiper skrev:
LLJ skrev:Saknar en spårspärr som hindrar vagnarna från att rulla ut i tågspår.
Trevligt om det finns, men definitivt överkurs. Vad jag vet så kanske du blir först i Sverige med en fungerande spårspärr på en modul om du bygger en.
OT: Har för mig att Håkan G har en modul med spårspärr. Minns dock inte om den fungerar eller "bara" är modellerad.
Eftersom jag bygger om växelomläggningen på min Eving Oil så kanske man kan använda de gamla växelomläggarna till att styra spårspärrar? Tål att kollas upp.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Passade på att byta till Kadeekoppel igårkväll. Även om modulstandarden säger fläskmannens 6511 så ser det mycket snyggare ut med Kadeekoppel. Men efter det jag har hört så beror valet på 6511 att Kadee har en tendens att hoppa av i skarvar. Hemma Kadee och borta 6511.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Petro-Leum

Inlägg av LLJ »

Om du vill ha ett snyggt koppel, så skall du använda OBK. Kopplar med 6511.
Lite dyrare men grymt snyggt.
obk.jpg
obk.jpg (139.17 KiB) Visad 3433 gånger
/Lars
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Grymt snygga koppel Lars.

Återigen har det blivit en smula arbete på modulen, inte mycket men lite grann. Skulle ta mig an och måla modulsargen men grönfärgen var helt slut så då testade jag med svart istället bara för att se hur det skulle se ut. Kommer att bli grön sen men det ser fasen så mycket snyggare ut med svart. Rälsen målad och även banvallen till stickspåret. Försökte mig på att måla om och smutsa ner mitt lilla dhg-500 men det blev väl sådär. Men det är samma där, övning ger färdighet. Hade i alla fall inte tänkt att behålla orginalkåpan utan ersätta den med kåpan från Märklinsetet - se nedan bild - som jag inom en snar framtid kommer att köpa. Försökte mig på nån form av panel i svart med vita linjer för spårsträckning men den får göras om. Nu blir det bygguppehåll en vecka då jag ska på sportlov.
OBS! Bilderna är inte av högsta kvalitet........

Bild

Bild

Bild

Bild

/ Micke
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"