Petro-Leum

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Fredman
Inlägg: 507
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Petro-Leum

Inlägg av Fredman »

Eftersom du går ut med svaret från GefleModul.
Modulen hade säkert kommit med i banuppställningen i vilket fall som helst.
Geflemodul har aldrig tackat nej till moduler.
Det finns ingen modul som är byggd speciellt för epok ett och två av de som är anmälda.
Kommer nog inte att byggas någon heller tror jag.
Det är trafikspelet och hur trafiken utfördes runt 1920 på bibanor t.ex.som är det viktiga vid Geflemodul.
Detta är första gången någon frågar om modulen passar i epoken, och ja,vad skall man svara?

MVH Thomas Fredman
GM16 General
Senast redigerad av 1 Fredman, redigerad totalt 2016 gånger.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Petro-Leum

Inlägg av UBJ »

Jag vet inte hur ni kommunicerat men misstänker att ni bara haft kontakt via mail.
Det är svårt att få fram nyanser i skriftlig kommunikation.

Epok två går väl till minst 1940, vet inte om det fanns några betongslipers då men betong använde man mycket i slutet av epok två.

Luftledning hade slagit igenom brett i slutet av trettiotalet på såväl stambanor som en del mindre banor.
Tibro elektrifierades i slutet av trettiotalet, tex.

Mvh UB
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Blev helt enkelt en liten missuppfattning och det ber jag om ursäkt för. Men jag håller mig hemma i vilket fall och satsar krutet på någon träff söderöver där det finns fler som bygger modernt. Petro-leum kommer att konverteras om till en vanlig godsplats som Westbergs Verkstäder, med bruna G-vagnar, träslipers, sandballast, typiskt gammalt 50-tal för att lättare smälta in. Vanliga lastplatser är det lättare att ha fler av kontra oljeindustrier.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Petro-Leum

Inlägg av JanFrelin »

Behåll den och bygg en till i stället. Modernt är inte min grej riktigt, men det finns många andra som helst sysslar med det så det borde gå bra att hitta träffar där den passar. Och tankvagnar är trevligt!
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Petro-Leum

Inlägg av daniel »

Oljedepåer bör ha varit ganska vanliga. Vi hade en i Växjö, troligen för eldningsolja, fram till för några år sedan av ungefär samma storlek som den här modulen. Att oljedepån försvann berodde förmodligen på att Växjö storsatsar på fjärrvärme och ersätter eldningsolja för att värma bostäder.

Med vänlig hälsning
Daniel
LennartAndersson
Inlägg: 27
Blev medlem: 2015-01-11, 19:10
Ort: Göteborg

Re: Petro-Leum

Inlägg av LennartAndersson »

Lite info om användandet av betongslipers i Sverige.

http://www.wislanda.se/jarnvag/betongsl ... etong.html

Lennart.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Petro-Leum

Inlägg av LLJ »

JanFrelin skrev:Behåll den och bygg en till i stället.Och tankvagnar är trevligt!
Kan bara instämma. Det vore synd att förstöra denna fina modul. Även jag gillar modernt och tankvagnar ;)

/Lars
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Petro-Leum kommer inom kort att konverteras till en 3r modul så tråden kommer att fortsätta på 3r sidan. Jag kommer helt att lämna 2r och bara köra 3r då det verkar vara mer glädje och roligt körande där en massa debatter om nem normer, fremokurvor, och vad man inte får ha på en modul istället för vad man får ha. En mindre aggressiv ton på 3r sidan där det är viktigare att ha roligt.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Petro-Leum säljes

Inlägg av MickeWestberg »

Användare
***
Antal inlägg: 322
Visa profil E-post Privat meddelande (Inloggad)

Industrimodul säljes
« skrivet: Idag kl. 06:31:42 »
CiteraÄndraRadera
Eftersom det blir för mycket jobb med att konvertera om denna modul så säljer jag den istället. Se info under modultråden Petro-leum. Måtten är 100x48 cm och det är mmm gavlar. Det som behöver göras är att ansluta en vippströmbrytare till tortoise motorn sen är det bara att köra. Prisidé runt 300.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Modulen är såld
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"