Petro-Leum

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Provpassning av lite byggnader gjordes igår. Dessa ska som lackas om i en snyggare gråfärg och få en ny logga med företagsnamnet Petro-Leum på en bakgrund med samma färgkombinationer som ryska flaggan har. Det är ju rysk olja av bästa kvalitet som cisternerna ska innehålla transporterade i pipeline till Sverige. De två huvudägarna får nu namnen Igor Petri och Nikolaj Leum. Vagnarna ska fortsätta vara blå men får en ny logga som ska sitta där aralmärket nu sitter. Tänkte ha med mosulnamnet, mitt namn samt även en fiktiv faktatext om industrin på en liten skylt på modulsargens långsidor.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Petro-Leum, tips och råd

Inlägg av MickeWestberg »

Skulle behöva lite hjälp och tips på följande frågor

1. Ett högt Industristängsel i byggsats från någon bra tillverkare som inte är för plottrigt. Köpte ett till en tidigare modul med stolpar och en rulle nät som var rätt kass, jag vill ha fasta grejer, typ grindar.

2. Ett kortare diesellok, som inte kostar skjortan, runt tusenlappen, till mina tre tankvagnar och för växling på kommande moduler. Ungefär lika långt som gamla ub-loken. Nationalitet spelar ingen roll då det rullar det mesta på svenska järnvägar nuförtiden.

3. Delvis svar på ovanstående fråga. Har hittat ett Trix DHG-500 på tradera för runt 500kr som skulle passa perfekt då jag gillar loktypen men.....loket är inte förberett för digital körning och eftersom jag inte vet hur man konverterar så vågar jag inte buda, vet ni om det finns någon i Stockholmsområdet som kan fixa detta privat eller om nån hobbyaffär kan göra det. För ungefär 7 år sen då jag började med hobbyn så fick jag ett rc-lok från fleischmann konverterat av en hobbybutik i näckrosen Solna, som inte finns kvar längre finns det som sagt andra hobbybutiker som kan fixa detta.

4. Om man ska ha belysning i och utanför mina industribyggnader, tre tull husen och tre lyktstolpar, klarar ett 9v batteri att driva dessa. Det kommer inte att vara påslaget hela tiden utan mer som en trevlig effekt.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Petro-Leum

Inlägg av LLJ »

LED drar en del ström, c:a 10-20 mA per styck. Dock en väldig skillnad mot riktiga lampor som kan dra 50-200 mA per styck.

Ett trevligt växellok är en variant av tyska V60.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Tack Lars, precis rätt storlek. Känner du nån som kan Konverter ett analogt lok till digitalt.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Petro-Leum

Inlägg av LLJ »

Det loket är väl förberett för dekoder? Så det skall bara vara att montera i en dekoder.
Finns en variant av loket som har digitala koppel, så att man kan koppla av på fjärr. Då har det dekoder från fabrik, och kostar lite mer.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Petro-Leum

Inlägg av daniel »

Det är en mässingsjunta på SMJ som brukar träffas en gång i veckan tror jag, och det kanske finns någon där som kan hjälpa dig. En mässingsjunta är som kvinnornas syjunta, men man bygger modeller i mässing, bygger hus, fixar träd, m.m.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Jodå Daniel, jag har varit där på ett besök när jag lämnade över min modul till Peter för vidare transport till Rotebroträffen. Dock inte lika mycket skvaller som är vanligt på syjuntorna.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Min nästa industrimodul blir helt och hållet med Trix C-räls och växlar med handmanövrering, nästan innan kabeldragning och den går att få snygg om man anstränger sig, dock blir det träslipers och ballast av sand, denna gång till ett liten fabrik som tillverkar.......nånting som jag inte kommit på ännu.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2114
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Har fortsatt pysslat med elektroniken på undersidan under gårdadgen och bla monterat en 9v batterihållare från kjell & co till batteriet som skall driva växeln. Provkörde modulen igår och allt funkar precis som det ska göra, gjorde även en ny kabelstädning funderar även på att montera en täckplatta för säkerhetsskull. Sen hände det lite annat under kvällen och jag låter bilderna tala för sig, men äntligen ser man att nånting händer och det är en viss skillnad mellan linjespår och stickspår...

Bild

Bild

Bild

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Petro-Leum

Inlägg av LLJ »

Snyggt!

Saknar en spårspärr som hindrar vagnarna från att rulla ut i tågspår. Men det kanske kommer?

(Det finns fungerande, av tysk modell, på en del FREMO moduler. Då krävs nyckel där man först låser upp spårspärren för att sedan frigöra en annan nyckel för att manövrera växeln)

/Lars
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"