Petro-Leum

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2115
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Tack för det Lars Robert. Jo jag har kämpat på trots lite motivationsbrist. Men då är det bara att ställa undan allt ett tag tills motivationen kommer tillbaka. Men jag börjar bli någorlunda nöjd med modulen iallafall.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2115
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Petro-Leum-Westbergs Verkstäder

Inlägg av MickeWestberg »

Fick ett litet pm om att mitt stängsel var i det grövsta laget och kanske inte helt skalamässigt rätt och på förekommen anledning så tog jag mig en extra koll och jag håller faktiskt med, en första blick och det ser bra ut men allteftersom så...........ser det inte bra ut och har jag ändå lagt ned så mycket tid på allt annat så kanske jag skulle ta mig en funderare på ett bättre stängsel, normalt sätt så struntar jag rätt mycket i hur pass nära verkligheten modulen är utan kör på känsla men denna modul är lite speciell . Problemet är att dom smäckrare och mer verklighetstrogna stängslen är av myggnät och mjuka som tyg och de erfarenheter jag har av mjuka stängselnät är att det är bättre att vara utan. Men så läste jag att man kunde skriva ut på OH-film och få det att se bra ut så det är värt att testa. Mitt nuvarande stängsel har demonterats och jag ska se när jag får tid att fixa oh-plast och skriva ut. Passade på att montera ihop mina tre moduler för en provkörning och det visade sig att det helt plötsligt inte fungerade i växelkorset, loket blev strömlöst och stannande där det inte ska stanna samt att det gick att köra upp växeln utan att nått hände. Blev ju rätt kallsvettig och började kolla alla kablar på ovansidan och det var okej, tog sen undersidan och där var problemet, den blå kabeln från växelkorset hade släppt, en lödning och sen funkade allt, ibland har man tur.
Bild

När jag ändå hade monterat ned stängslet så testade jag på att prova att byta ut verksamhetsområdet till följande

Bild

Bild

Bild

Bild

Kan ju vara kul att kunna byta från tankvagnar till styckegods på framtida körträffar, flexibilitet så det skriker om det.

Ha en fortsatt trevlig kväll / Micke
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Petro-Leum-Westbergs Verkstäder

Inlägg av LLJ »

MickeWestberg skrev: När jag ändå hade monterat ned stängslet så testade jag på att prova att byta ut verksamhetsområdet till följande
Kan ju vara kul att kunna byta från tankvagnar till styckegods på framtida körträffar, flexibilitet så det skriker om det.
En s.k. kameleontmodul ;)

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Petro-Leum

Inlägg av Eke »

Allt i vår lilla mdellvärld är ju kompromisser, om du är nöjd med ditt stängsel tycker jag du kan strunta i vad andra tycker! Tycker i varje fall jag!
Den som visste hur stängslet borde sett ut har säkert själv någon annan liten del utanför hans kunskapsområde som han kunde göra bättre!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
PerOlofPettersson
Inlägg: 93
Blev medlem: 2016-03-06, 16:43
Ort: Trelleborg

Re: Petro-Leum

Inlägg av PerOlofPettersson »

Kan bara hålla med Eke. Tycker man själv att det ser bra ut, får väl andra tycka vad de vill. Oavsett hur man bygger kommer alltid nån att hitta fel på det. Jag har själv provat att skriva ut på OH-film, det var ju iof kretskortsfilmer och jag lyckades inte få det svart nog. Utskriften blev genomskinlig, men det var ju ett tag sen. Det kan ju kanske bli bättre med dagens skrivare.
Mvh

Per-Olof

Medlem i Merg nr M2857
Också medlem i Lundarallarna
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2115
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Fixat stängslet igen och satt det lite högre än förut då jag grävde ett dike på sidan av rälsen, började att smuts ner stängslet och det blev genast lite bättre, mer smuts är på gång, här är lite bilder från när Petro-leum är ihopmonterad med nystreckorna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Petro-Leum

Inlägg av LLJ »

Snyggt!

/Lars
Tompa
Inlägg: 2417
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av Tompa »

Instämmer med Lars, ser mycket fint ut!
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2115
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Petro-Leum

Inlägg av MickeWestberg »

Hade tänkt att anmäla både Nystreckorna och PL Petro-leum till Gävleträffen då jag efter en liten förfrågan om hur det såg ut med lastplatser fick svaret "att det redan finns tre lastplatser för tankvagnar och att betongslipers passar inte in i epok ett och två utan väldigt mycket Fantasi". Och jag förstår att man måste ha fantasi för att se ånglok köra trafikspel på moduler med moderna elledningar, atc baliser på skarvfri räls på betongslipers med grov makadam.

Så det blev till att avboka både mig själv och mina moduler. funderar om dom går att konvertera till Svensk Sommar Modul på enklaste vis. Ny ballast, rälsbitar istället för lång flexräls. Och fimpa elstolparna.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Petro-Leum

Inlägg av Niklas »

Det är lite synd att göra, att kapa och bygga om. Behåll den som nu och välj en annan träff istället. Vi som vill bygga modernt har ju lite svårt att passa in i träffar då de flesta köra 40-60-tal och bruna tåg. I MMM:s barndom var det inget sådant med epoker utan man blandade moduler hej vilt. Nu är Geflemodul en trafikspels träff där arrangören får bestämma, så det är bara att vänta på nästa träff. Min blivande industri Någonstans kommer ha träslipers och inte ha varken signaler eller kontaktledning. Den byggs "neutral" och kommer att förhoppningsvis kunna användas till nästan vad som helst. Fast byggnaderna kommer vara för moderna även för epok 1 men inte för 40-60-tal och fram till idag.
Behåll den som den är och vänta på nästa träff är mitt råd.

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"