Dreamtrack 2016 NRe

Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Dreamtrack 2016 NRe

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

Denna tråd används för att planera bana och trafikspel på NRe-banan dreamtrack 2016.

Kontaktperson: John Leijonhufvud
Trafikledning: John Leijonhufvud, Bengt Lindholm, Bosse Tobiasson, Johan Belin och Tobias Hamström

Det är trafikledningens ståndpunkt att vi kör trafikspel under publika tiden, lör 10-16. Annars blir det knappt någon tid alls till trafikspel. Trafikspelet anpassas för att kunna köras under publiktid.

Aktuellt banförslag, men kanske inte det sista förslaget:
DT16_0.4.pdf
(160.09 KiB) Nerladdad 321 gånger
Senast redigerad av 3 JohnLeijonhufvud, redigerad totalt 2016 gång.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Dreamtrack 2016 NRe

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

BUMP: Jag har uppdaterat ursprungsinlägget med PDF som innehåller alla anmälda moduler.

Nya stationer för i år (jämfört med förra årets DT) är Årsa Hamn (100% säkert), 10-spårs bangård (80% säkert) och Lövdahlen (50% säkert). Alla utom den sista kommer att ha deltagit i minst ett trafikspel innan DT16.
Vi går miste om station Åhus i år.
Inser att PDF:en inte har med SkånskaN:s 2m bangård men den finns tillgänglig enligt Boström.

Finns det några specifika idéer på typ av trafik och därmed bana som vi bör sikta på? Förra året hade vi idén med ett "Hallsberg" i mitten.

Kanske en lång snirkellinje med korta avstickare till lastplatser och en centralt belägen sorteringsbangård?

Eller kanske tre icke förbundna banor där vi kör lastfartyg emellan, nu när vi har så mycket hamnar :-) ?

Åsikter om trafikspel under publiktid? Förra året hade vi det och det fungerade bra tycker jag. Speciellt med Boströms publiktidtabeller. Dessutom blir det ju rätt lite tid till trafikspel om vi inte ska ha det under den publika tiden på lördagen.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Dreamtrack 2016 NRe

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

BUMP: Jag har nu lagt upp en första skiss på banan för N-Re. Tyvärr måste den stora bangården från Stockholm utgå eftersom det krävs en del tekniskt arbete och verifiering med den före nästa träff.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Dreamtrack 2016 NRe

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

BUMP: Jag har nu tagit bort ver 0.1 och lagt upp en läsbar PDF med version 0.2. Nyheter:

* Gjort om slingan från bangård till Ramstad och flyttat arbetsområdena så att man som operatör lätt kan gå hela banan utan att ducka.
* Bytt plats på Båstad och Klågerup för att få till hela nya kurvsträckningen
* Vänt Ramstad/MMV 180 grader så att man opererar den från rätt sida. Tyvärr hamnar nu Ramstad lite nära Årsa men jag tycker inte det blir bra att byta plats på Ramstad och MMV. Undrar vad Ramstenarna tycker?
* Lagt in Lokeborgs övergångsmodul på Slamrametern innan Årsa eftersom spåret ut från Årsa Ost är enkelspår. Slamrametern fungerar då som ett drygt 1m långt stickspår från Carlstad. Perfekt som utgångspunkt för nåt speciellt tåg!
* Lagt in 40 cm förlängning innan Snudeholm vilket möjliggör lite växling på de två stickspåren som uppstår i och med att Snudeholm är slutstation.
* Ritat in föreslagen placering av mitt klocktorn. Kanske man placera Boströms klockstapel uppe i högra hörnet t.ex.? Vet dock inte vilka golvmått den har.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
JohnLeijonhufvud
Inlägg: 124
Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
Ort: Huddinge

Re: Dreamtrack 2016 NRe

Inlägg av JohnLeijonhufvud »

BUMP: Ikväll hade vi som var intresserade av att göra trafikspelet Skypemöte och beslutade att göra detta tillsammans och kalla oss Trafikledningen. Delat ansvar är dubbel glädje! eller hur det nu var ordspråket gick. Vi har en grundplan och banan blir hela tiden lite bättre. Jag har uppdaterat första inlägget med aktuell info och banplan ver 0.4.

Viktiga ändringar i banan sedan 0.2:
* Lagt in banan i den korrekta rumsritningen vilket resulterar i lite mer utrymme
* Burles Färjeläge har kommit med (den hade jag missat tidigare)
* Flyttat bangården till Klågerup
* Bytt plats på Ramstad/MMV och Lillehamn för att öka linjelängden ovanför Årsa
* Förlängt linjen mellan Verkebäck och Båstad
* Förlängt linjen mellan Fossie och Frihamnen
* Ändrat böjen in till Bruket så att mer utrymme skapas mellan den och Fossie.
* Förtydligat enkelspår vs utdragsspår där så är lämpligt att göra.
/ John Leijonhufvud

===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Dreamtrack 2016 NRe

Inlägg av kasoe »

Om man vill plocka med lok och några vagnar, ska det anmälas på något ställe? Eller passar det kanske inte in i trafikspelet? Jag tänkte plocka med en T66 och några huvvagnar... Inget måste men vore kul att ha med något rullande...

Sen upptäckte jag i en annan tråd att man tydligen skulle anmäla vilken bana man skulle vara med och köra på, jag har inte gjort det någonstans men jag hoppas det funkar som "förr" att man kan bara kan dyka upp och hänga på och köra några uppdrag när man är på plats?

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Planering Dreamtrack 2016 (ModulSyd är arrangör)"