Transportskydd för moduler

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Transportskydd för moduler

Inlägg av stasv »

Och så var det det här med att ha ett bra transportskydd för mina kurvmoduler.
Söker förslag från er alla.

Bild

Förutsättningar:
Modulens bredd 280 mm och höjd 98 mm
Kurvan är 45 grader och med R5 dvs radie 643,6 mm.
Landskapet kräver 100 - 150 mm fri höjd. Om 2 moduler placeras rygg mot rygg kan anpassning av landskapen medge en gemensam fri höjd inom samma mått.
Transportskyddet ska vara slutet för att hindra åverkan på den transporterade modulen.
Transportskyddet ska rymma 2, 3 eller 4 moduler.
Vikt, ska kunna bäras av en person.
Tåla att staplas på vid transport till våra gemensamma körningar.
(Nu undrar jag om det verkligen kommit med alla villkor som behövs.)

Har sett en del lösningar över tid på detta med transportskydd men inte i form av en egen rubrik i byggtrådarna. Funderar högt. :?:
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Transportskydd för moduler

Inlägg av daniel »

Jonas Hjelm har byggt ett skåp där han stoppar in modulerna. Man borde kunna använda samma principer för en låda för två eller flera moduler. Principen är att han har flera hyllor, en för varje modul. Invändiga bredden är något bredare än längden på modulerna.

Det kanske finns någon som har bilder på hur fästet för modulerna ser ut i skåpet? Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det men han använder modulens bulthål för att spänna fast modulen. Men en bild säger mer.

Med vänlig hälsning
Daniel
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Transportskydd för moduler

Inlägg av Qrt »

Hej Staffan
Du har glömt ange ett viktigt mått: behövligt djup.
Har du kommit fram till vilken volym du behöver per 2 moduler?

Flyttlådor skyddar.
De har lite olika mått beroende på tillverkare
https://www.google.se/search?q=flytt+l% ... B6jd+bredd
Några exempel:
Bredd: 56 cm. Djup: 33 cm. Höjd: 41 cm
Bredd, 58 cm. Djup, 40 cm Höjd, 36 cm.
Bredd, 58 cm. Djup, 35 cm Höjd, 41 cm.
Bredd, 60 cm. Djup, 40 cm Höjd, 40 cm.
etc

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Transportskydd för moduler

Inlägg av Qrt »

Slutsatser av mina iakttagelser på träffarna:

Det hela kan delas upp i två utvecklingslinjer, beroende på om man har tillgång till kombibil/buss/transportskåp eller inte.
Extremfallet av "inte" är om man är beroende av att få lifta med andra och inte lyckas få skjuts utan måste resa med sin modul på allmänna kommunikationsmedel.

Jag börjar från början:
Man bygger en modul.
En liten en ty man är inte säker på om just den delen av hobbyn är rätt grej.
Men rak och enkelspårig för det vet man att man vill bygga. Inte en kurva.
Detta fastän behovet varje gång påpekas av arrangörerna vilket väsentligt ökar modulens chans att få vara med på nästa träff. Och nästa. Och nästa.


Har man inte tänkt hela vägen så står man där med en alldeles för lång modul som inte går ner i någon som helst låda eller kartong.
Så står man där och inser att det enklaste är att bygga en till likadan som man kan använda som lock med hjälp av ett par transportgavlar.

Efter några träffar inser man att ovidkommande saker har en förmåga att sticka in bland modullandskapen från långsidan och att undersidorna som nu är utsidor även de är ganska utsatta. På träffar ser man då följande:

- Moduler så små att de just får åka i en liten upphittad kartong stagade med lite förpackningsmtrl.
- Moduler av mikrostorlek som ändå åker första klass i egna små lådor. ODD Js passbitar.
- Lite större moduler som har byggts för att gå ner i en flyttlåda.

Övriga:
- Bryr sig inte.

- Täcker sidorna och kanske bottnarna med kartong/kartongbitar (eller annat lätt material)
så att man i alla fall får hem även det losskramlade.
Efter en tid insåg jag att detta slits och skrynklas efter bara några få träffar och inte skyddar tillräckligt mot "stick"skador.
Ingen rustning alltså.


- Har skräddarsågat en rustning i delar.
Plywoodsidor används även till långsidorna och i vissa fall de båda bottnarna som sedan skruvas eller snäpps fast.
På träffen kan de ligga platt på golvet någonstans. Glöm inte bärhandtagen.
Är de tillräckligt nätta för att kunna bäras av en man behövs ju handtag på ovansidan.
Jag har använt stormarknads-kassar ibland = en i var hand.


- Har byggt en låda med lös botten som man trär över modulerna.
En sådan behöver man ju inte heller ha två motliggande moduler till vilket underlättar om man har byggt en modul med högt/lågt landskap.
Den som åker på en träff där fantastiska Charlottendahl deltar kan titta närmare på hur delarna transportpackas. Speciella lådor är byggda för varje del. Allt planerat och uträknat efter en viss storlek på hyr-flyttsläp och även för förvaringen däremellan. Jag har själv varit med vid transport. Ett stabilt koncept.

- Själv har jag kommit över en uppsättning pianogångjärn. Så jag funderar på att bygga mig en kondom i något hårt och lätt ogenomträngligt trä eller dylikt. Byggt enligt pallkragsprincipen. Att trä över som en box men lätt ihopvikta på träffarna och ställda diskret och utrymmesbesparande platt mot någon vägg.

Nu kommer vi till skiljelinjen:
Den som har tillgång till transportmedel där hela rasket kan rullas eller bäras in, typ Flyttskåp/bil alltså (men samtidigt inte har byggt så stora moduler som de Charlottendahl består av) kan bygga sig ett stort Lundbydockskåp på hjul (men utan sadeltak och skorsten). Somliga inreder med små rum för varje modul och en källare där allt löst skräp kan förvaras precis som i verkligheten. Andra bygger dem som en stor bakugn med skenor för plåtarna.
Glöm inte handtag i tillräcklig mängd. Gärna infällda eller fjäderbelastade. Sämre är de utsågade, de skär in i händerna.

Skåpet ges gärna en lagom höjd så att det kan bilda bord innanför ens moduler. Då blir det inte något dött som är i vägen utan kan fungera som en egen uppacknings/avlastningsyta. (Som jag gärna lånar när ägaren inte behöver den. Tack för lånen Fredman av ovansidan till ditt skåp för kurvorna.) En byrå på ordentliga gummihjul anser jag vara det ultimata om man har många små moduler och transportmöjlighet som passar.

Man behöver förstås inte ha en flyttbuss till förfogande. Jag ser framför mig en liten VW Caddy el.dyl. som man har skaffat passande tillräckligt långa skenor till. Det måttbyggda skåpet rullas ut till träffen och själv kan man blåsa upp luftmadrassen och spara logikostnad.

Den som ska åka kommunalt Kan bygga sig en dramaten med modulen i. Eller skaffa sig en enorm Amerikakoffertliknande resväska i tyg. Jag har "ärvt" (nåja, tack granne) en sådan och har planer på att bygga en modul med mått efter denna gigantiska resväska, stor som 1½ flyttlåda , nästan.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Transportskydd för moduler

Inlägg av stasv »

Intressanta iakttagelser Curt.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Transportskydd för moduler

Inlägg av jhjelm »

Jag har gjort rullbara modulskåp.

Till min första modulträff med egen modul åkte jag Renault 5.
Det gick väl bra även om det var lite trångt för modulbenen. :)

När jag byggt några moduler till så åkte jag i min Volvo V70.
Det blev inte så jättemånga träffar innan det var dags för släp.

Jag och Magnus kom på att vi kunde samåka och dela på ett hyrsläp. :)

Vi fyller släpet i stort sett varje gång så inga mer moduler just nu.

De krav jag hade på modullådorna.

Inget skruvande. Eftersom jag har ca 20 moduler så tar det alldeles för lång tid att skruva moduler i transportgavlar.
Det var därför jag började bygga skåp.
Snabb lastning/lossning.
Så lätta det går utan att vara ostabila.
Handtag.
Hjul.

Transportskåpet för kurvorna.
Tanken var att jag ville ha ett skåp för alla kurvorna och även ha plats för träd.
Hade jag byggt skåpet idag hade jag byggt det så att det går under modulerna.
För att fästa modulerna använder jag små boxlås som moduler snäpps fast med.
hittade en gammal video på det. https://www.youtube.com/watch?v=7kANv8fKo_c


Tips och funderingar.
Bygg transportlådorna så att de kan staplas som containrar.
Vill man inte ha hjul kan man ju ha en separat ram med hjul som man kan använda till alla lådor.
Använd lådorna som arbetsbänk på modulträffarna.

Bilder från det gamla forumet.
Rulla ned efter all skräptext.
http://www.mjtrafik.se/modulsyd.2012-05 ... 04cc#24834

Byggtråd med sporadiska bilder från nya lådbyggen.
http://www.modulsyd.se/forum_new/viewto ... 8&start=10

MVH Jonas
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Transportskydd för moduler

Inlägg av Arne Ivan »

Genialt med boxlåsen!! :shock:
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 772
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Transportskydd för moduler

Inlägg av FreddePettersson »

Mina erfarenheter resulterade i :
Humle & Dumle samt en materialvagn/ modulvagn

Jodå, jag byggde min första modul (rak) utan tanke på transport som så många andra 2009. Det blev rätt snart klart att det skulle bli fler.
Lösning blev transportgavlar som så många andra hade, men fick en gång under transport i VW Passaten något som ramlade ner och slog sönder lite. Det blev lådor efter detta.

När sedan planen om Kristineberg började ta form hade jag även transportlådor med i tanken.
Jag bestämde mig för att ingen modul skulle vara längre än 1170 mm ( jag körde sedan på 1160 mm)
Varför - jo skivmaterial i plywood håller oftast 1200 alt 1220 mm i bredd vilket gör att man kan nyttja skivorna rätt och spara kostnader.

Humle & Dumle har hjulstativ undertill för stabilitet samt att det ska tåla lite stryk vid lastning mm.
2015, efter några träffar konstaterade jag att alla extra lådor med övrigt material måste packas om nästan varje gång så man vet vad som är med ( eller borde vara med).
Det blev en materialvagn som efter lite funderade även skulle få transportera några moduler till. (det blev visst några till :o )

Fördelar med lådor.
Inga moduler har fått "fall/transport skador" efter 3 år på träffar. ( inkl man klubb körning mm ca 10 st, då har vi varit i Norge, Danmark och Tyskland)
Allt har sin specifika plats, snabbt att packa och packa upp. Lätt att hitta. (t.om utan uppmärkning)
Man kan ställa grejerna i ganska damig miljö utan att det blir smutsigt.

Nackdelar.
Stora tunga skåp som kräver lite muskelstyrka vid lastning.
Släp är ett krav (tog BEkort hösten 2015j

Rekommendation.
Sluten låda - då kan man lasta väldigt väl utan risk att skada moduler i släp samt förvaring. (Mus tätt är också bra!)
Hjul -två olika sätt, en transport skateboard alt hjulstativ, det är långt in i vissa hallar.

Med vänlig hälsning,
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Transportskydd för moduler

Inlägg av stasv »

Långsamt börjar transportskyddet ta form. Se tråden med Kurva 1 -8...http://www.modulsyd.se/forum_new/viewto ... =21&t=2239

Transportlåda jobbar jag med under tiden. Har tänkt mig att ha hyllor att skjuta in kurvan på. Troligen bara två kurvor i varje låda. Detaljer i bygget återstår att arbeta med. Kurvan ska hållas på plats på lämpligt sätt. Det ska bli en sluten låda.

Bild
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Användarvisningsbild
stasv
Inlägg: 2073
Blev medlem: 2014-01-30, 09:29
Ort: Kista
Kontakt:

Re: Transportskydd för moduler

Inlägg av stasv »

Mitthylla och övre skydd på plats. Utrymme för kulle mm på båda nivåerna. Tre kurvor med flat ovansida kan nog rymmas inom samma volym. Bärhandtag ska jag fundera på. Och så var det dom öppna sidorn, ska det vara så?
Bild
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"