Nu är H0-banan klar och här kommer upplägget för trafikspelet.
Tack Jerker som har lagt ner ett fantastiskt jobb på trafikspelet
och även nedanstående text!

FRaS-banan 1968 (Fridfulla-Rakvattnet-Sågsten) i Vegby 2012
Den nedläggningshotade FRaS-banan kämpar för sin överlevnad. Alla får
hjälpa till och fixa och trixa med laster och tåg. Vi ser helst inte
att summan av lasterna blir konstant utan borde ökas, om möjligt. Jag
har inte detaljer om alla godskunder i de FRaSiga trakterna ännu. Det
får bli nästa vända. Först tågen och trafiken.
I bifogad graf finner ni följande:
--------------------------------------------
Två snälltåg möts i Rakvattnet på morgonen (Sn10-11) och på kvällen
(Sn12-13). De gör inget uppehåll i Sågsten. Till dessa matar
FRaS-banans tvenne rälsbussar (Y100-101 samt kväll Y103-104) morgon-
och kvällströtta resenärer (även om de numera är SJ-målade och rentav
moderna). En utgår från Sågsten och en ifrån Fridfulla. Snälltåg och
rälsbussar möts allihop i Rakvattnet två gånger varje dag och ett
väldigt carambolage uppstår där barn, resväskor och gamla mor- och
farföräldrar tappas bort bland expressgods, kringelförsäljare och
lokala kolportörer. Den ökände busen Stor-Johan skrämmer folk från
vettet när hasar runt på perrongerna och letar efter ett dagsverke.
Stationsinspektör Gunnar Godmodsen har det hett om öronen vissa dagar.
Senare på dagen går ett fridfullare persontåg (Pt102) som plockar upp
kvarblivet folk samt mjölken från Sågstensbönderna för vidarebefordran
till Sydpoolens nyanlagda kylförråd i Mjölkcentralens regi. Vagnen
återlämnas på returtåget (Pt105) på kvällskvisten.
Två lokalgodståg med gott om tid för växling transporterar mellan
Korpilombolo och Sydpoolen (Lgt200-201) och växlar på Rakvattnet och
Sågsten som i forna dar. I sågsten Vutas det till Swarthyttan,
grustaget och Magnus Mekaniska med det lokala växelloket, kallat Beda,
av de glada bröderna Finkelstein, bördiga från Schwartswald. Till
Rakvattnet inkommer blandat tåg (Blt 400-401) som hanterar gods och
gamla damer till Fridfulla. Eftersom ingen lokstation finns i
fridfulla får loket köras dit från Rakvattnet inför sitt uppdrag
(Tjt900-901). Ekonomiavdelning ser inte med blida ögon på denna
kostnad och man har beställt underlag från AB Scania-Vabis för ev
ersättningslösning. (Till skillnad från Rälsbussen som övernattar i
Fridfulla liksom sin förare, den gamle trotjänaren Spjut-Pelle, som
trogen startar sin ögonsten var morgon inför morgonrusning till
Rakvattnets många fabriker och kontor.)
Återstår den moderna tidens godstransporter. Ett tåg med godis
anländer dagligen från kyllagren i Sydpoolen till Goset, strax utanför
Fridfulla (Ngt300-301) där det växlar vagnar till Godislagret under
uppsikt av snask-direktör Jon Af Hjelmén själv. Och mitt på dagen gör
de två stålpendlarna (Fjgt1000-1001) sig påminda när de dundrar genom
stationerna och kämpar sig uppför de tvära kurvorna utanför Sågsten i
riktning Sydpoolen.
-----------------------------------