Sida 1 av 2

Moderne FREMO

Postat: 2015-12-30, 02:04
av DagCatoSkårvik
Hei venner og vel overstått jul.
Det kom endel interessante innlegg i tråden om Nordic Bulkers som egentlig ikke passet der, så jeg tillater meg å starte en ny en.

I mine øyne dreier ikke et moderne treff seg hovedsaklig om å kjøre lange tog.

Moderne materiell
Dette er hovedgrunnen til min interesse. Jeg har ikke noe annet forhold til vannkokere enn at jeg bruker dem når jeg skal ha min daglige tekopp.
I tillegg liker jeg materiell som jeg har kjørt selv i jobb. BR185, Di3, Di6, Z71, Gravita. Osv.

Flere selskaper på sporet
Dette gir trafikkspillet en ny dimensjon. Det er ikke bare å sende frakta med første og beste godstog. Frakt som Cargolink har kontrakt på kan ikke sendes i et TÅGAB-tog eksempelvis. Dette igjen gir stasjonsbetjening noen ekstra utfordringer.
Tilsvarende kan vi ikke ta et GreenCargo-lok og bygge et Cargonet-tog.

Grenseoverskridende trafikk punkt-til-punkt uten å bytte lokomotiv eller personale

Dette gir en mer interessant tjeneste enn om han kjører til en grensestasjon og så må hente seg et nytt oppdrag

Lukkede transportopplegg
Gir også variert tjeneste.
Eksempel:
TÅGAB har jobben med å trekke vogner med stålcoiler fra Vestlia til Steinsnes havn og tilbake.
Tjenesten begynner med løslok fra Sverige til Vestlia. Hente lastede vogner der og trekke dem til Steinsnes havn. Pause mens vognene tømmes. I moderne tider gjøres dette på noen timer, altså trenger ikke vognene stå til neste dag. De tomme vognene trekkes så tilbake til Vestlia hvoretter lokomotivet kjører ensomt til Sverige.

Re: Moderne FREMO

Postat: 2016-01-01, 13:18
av LLJ
Låter som vi har många gemensamma tankar Dag-Cato.
Just körandet av många bolag med modern materiel är väldigt lockande för mig.

/Lars

Re: Moderne FREMO

Postat: 2016-01-01, 20:31
av StefanFjällemark
Låter jättekul. Olika bolag kan trafikera över hela banan eller vissa delsträckor. Varje bolag kan ha en hemstation (magasin eller station på linjen). Även persontrafiken skulle kunna ske med privata bolag. Och bolagen hyr ofta in lok från andra operatörer, så det kan bli en rolig blandning. Skulle även vilja testa med fasta tjänster i stället för att hämta enskilda köruppdrag ur en hög. SÅ behövs kanske ett flexiblare sätt att planera trafiken, kanske till och med ändra under pågående trafikspel.

Re: Moderne FREMO

Postat: 2016-01-01, 20:53
av LLJ
En dynamisk tidtabell för godstrafiken och fast tidtabell för persontrafiken har körts flera gånger på FreModern körning i Hartmannsdorf.
Tidtabellen i grafiskt format har då visats på laptops istället vara utskriven på papper. Godståg har kunnat läggas till minst 2 snabbtimmar i förväg.
xpln har använts, men skulle behöva utvecklas lite för att snabbare kunna uppdatera tidtabellen.

/Lars

Re: Moderne FREMO

Postat: 2016-01-01, 23:13
av Johnny
Några av oss har ju testat ett koncept med fasta tjänster för köruppdragen i Kolding. På detta sätt slipper man få samma köruppdrag flera gånger, man slipper också längre väntetider.
Å andra sidan blir man bunden en längre tid, samt att förseningar fortplantas i större utsträckning.

Re: Moderne FREMO

Postat: 2016-01-02, 15:02
av DagCatoSkårvik
Faste tjenester som vi hadde i Kolding tror jeg blir for lite fleksibelt.
Derimot å legge opp tjenestene slik at du kun kjører for et selskap pr kjøreoppdrag kan være noe. Samt prøve å begynne og avslutte samme sted.

Leie lokomotiver på tvers av selskapene kan bli en morsom ting. Men da bør man ha et "utleiekort" på kjørekontrolleren slik at eksempelvis GC ikke bruker et lokomotiv utleid til TÅGAB :-)

Re: Moderne FREMO

Postat: 2016-01-02, 18:45
av JanFrelin
Mängden vagnslasttrafik har minskat med tiden. Tar man hänsyn till det vid moderna trafikspel?

Re: Moderne FREMO

Postat: 2016-01-02, 21:10
av LLJ
@JanFrelin: Trafiken är ganska annorlunda jämfört med epok III, åtminstone på de moderna Fremoträffar jag deltagit vid.
Nu har vi ännu inte kört så pass bolagsorienterat som DagCato skriver om, men det är ofta heltåg mellan två punkter.
Men visst finns det enskilda vagnar till enskilda kunder. Körs ofta som Vut/Spärrfärd om de har spåranslutning på linjen.
I Hartmannsdorf var det framför allt ett stort hamnområde + en större station med många godskunder som stod för godsdestinationerna på banan.

/Lars

Re: Moderne FREMO

Postat: 2016-01-03, 17:22
av DagCatoSkårvik
I mitt hode tar man ikke så mye hensyn til mindre vognlast. Hva som mere styrer slikt er godskundene og industriene som er med på spillet. Ellers er jo enkeltvogner med vognlast i dag heller erstattet med flere vogner på en gang.
Dvs at de gamle godskundene som bare hadde bruk for en vogn i slengen kanskje ikke eksisterer lengre. De som er igjen er de som får 3-4 eller flere vogner.

Re: Moderne FREMO

Postat: 2016-01-04, 12:16
av JanFrelin
En slutsats jag drar av det är att modern trafik blir bättre med annorlunda trafikplatser än äldre epoker. Det behövs flera industrianslutningar och lastplatser och inte så många "traditionella järnvägsstationer".