Moderne FREMO
Postat: 2015-12-30, 02:04
Hei venner og vel overstått jul.
Det kom endel interessante innlegg i tråden om Nordic Bulkers som egentlig ikke passet der, så jeg tillater meg å starte en ny en.
I mine øyne dreier ikke et moderne treff seg hovedsaklig om å kjøre lange tog.
Moderne materiell
Dette er hovedgrunnen til min interesse. Jeg har ikke noe annet forhold til vannkokere enn at jeg bruker dem når jeg skal ha min daglige tekopp.
I tillegg liker jeg materiell som jeg har kjørt selv i jobb. BR185, Di3, Di6, Z71, Gravita. Osv.
Flere selskaper på sporet
Dette gir trafikkspillet en ny dimensjon. Det er ikke bare å sende frakta med første og beste godstog. Frakt som Cargolink har kontrakt på kan ikke sendes i et TÅGAB-tog eksempelvis. Dette igjen gir stasjonsbetjening noen ekstra utfordringer.
Tilsvarende kan vi ikke ta et GreenCargo-lok og bygge et Cargonet-tog.
Grenseoverskridende trafikk punkt-til-punkt uten å bytte lokomotiv eller personale
Dette gir en mer interessant tjeneste enn om han kjører til en grensestasjon og så må hente seg et nytt oppdrag
Lukkede transportopplegg
Gir også variert tjeneste.
Eksempel:
TÅGAB har jobben med å trekke vogner med stålcoiler fra Vestlia til Steinsnes havn og tilbake.
Tjenesten begynner med løslok fra Sverige til Vestlia. Hente lastede vogner der og trekke dem til Steinsnes havn. Pause mens vognene tømmes. I moderne tider gjøres dette på noen timer, altså trenger ikke vognene stå til neste dag. De tomme vognene trekkes så tilbake til Vestlia hvoretter lokomotivet kjører ensomt til Sverige.
Det kom endel interessante innlegg i tråden om Nordic Bulkers som egentlig ikke passet der, så jeg tillater meg å starte en ny en.
I mine øyne dreier ikke et moderne treff seg hovedsaklig om å kjøre lange tog.
Moderne materiell
Dette er hovedgrunnen til min interesse. Jeg har ikke noe annet forhold til vannkokere enn at jeg bruker dem når jeg skal ha min daglige tekopp.
I tillegg liker jeg materiell som jeg har kjørt selv i jobb. BR185, Di3, Di6, Z71, Gravita. Osv.
Flere selskaper på sporet
Dette gir trafikkspillet en ny dimensjon. Det er ikke bare å sende frakta med første og beste godstog. Frakt som Cargolink har kontrakt på kan ikke sendes i et TÅGAB-tog eksempelvis. Dette igjen gir stasjonsbetjening noen ekstra utfordringer.
Tilsvarende kan vi ikke ta et GreenCargo-lok og bygge et Cargonet-tog.
Grenseoverskridende trafikk punkt-til-punkt uten å bytte lokomotiv eller personale
Dette gir en mer interessant tjeneste enn om han kjører til en grensestasjon og så må hente seg et nytt oppdrag
Lukkede transportopplegg
Gir også variert tjeneste.
Eksempel:
TÅGAB har jobben med å trekke vogner med stålcoiler fra Vestlia til Steinsnes havn og tilbake.
Tjenesten begynner med løslok fra Sverige til Vestlia. Hente lastede vogner der og trekke dem til Steinsnes havn. Pause mens vognene tømmes. I moderne tider gjøres dette på noen timer, altså trenger ikke vognene stå til neste dag. De tomme vognene trekkes så tilbake til Vestlia hvoretter lokomotivet kjører ensomt til Sverige.