Sida 1 av 3

Färjor i modulsammanhang?

Postat: 2012-08-22, 14:21
av LLJ
Hej.

Jag tillhör dem som gillar rangering, och tågfärjor brukar skapa en hel del rangering.
Frågan är hur lämpligt det är att ha färjor i modulsammanhang, som en del i förbindelsen i banan.
Jag tänker mig då färjor i storlek som de som går Helsingborg-Helsingör, dvs som kan ta tre personvagnar per gång.

Man kan göra på olika sätt:
1) Färjan är egentligen en förklädd bro, ligger stilla med anslutet färjeläge i var ände hela tiden.
Vagnar körs på från ena hållet, hämtas från andra sidan som sedan kör på nya vagnar som sedan hämtas från den första etc.

2) Samma som ovan med det finns ett litet avstånd så man flyttar färjan fysiskt med vagnarna på.
Färjan kan åka på en vagn på golvet, ha hjul i botten och rulla på en skiva föreställande vatten.

Är allt detta bara en stor onödig flaskhals?

/Lars

Re: Färjor i modulsammanhang?

Postat: 2012-08-22, 14:31
av PerJohansson
Hej.

Låter som en skitkul idé, rent ut sagt. Vore ju något riktigt intressant på en sidolinje. På ett huvudspår blir det nog snart en flaskhals.... Men det kan ju finnas massor av kul industrier i andra ändan, och kanske en badort eller liknande för att motivera passvagnar.

Re: Färjor i modulsammanhang?

Postat: 2012-08-22, 23:00
av StaffanWiman
Låt färjan köra på en modul på en meter 0-spår. En sådan modul skulle ju kunna dockas till Mariefred till exempel för att sedan fortsätta till badort, eller industrier mm.
(Lite dumt att man inte kan se tidigare inlägg när man skriver. Ibland glömmer jag vad andra har skrivit exakt och upprepar...)

Staffan

Re: Färjor i modulsammanhang?

Postat: 2012-08-22, 23:12
av PerJohansson
Om du inte klickar på "besvara", utan skriver i rutan under hela tråden, så ser du vad alla skrivit. :-)

MVH.

Per.

Re: Färjor i modulsammanhang?

Postat: 2012-08-23, 03:07
av daniel
Färja med anslutet färjeläger i båda ändar samtidigt tror jag ser konstigt ut. Däremot färja anslutet till ett färjeläger som Hälge hade tror jag på. Då kör man på vagnar ena dan och hämtar vagnarna nästa dag t ex.

Mvh Daniel

Re: Färjor i modulsammanhang?

Postat: 2012-08-23, 03:09
av daniel
StaffanWiman skrev:(Lite dumt att man inte kan se tidigare inlägg när man skriver. Ibland glömmer jag vad andra har skrivit exakt och upprepar...)
Titta längre ner på sidan, under knapparna "Förhandsgranska" och "Skicka". Använd den lilla skroll-listen till höger för att se alla inläggen i tråden.

Mvh Daniel

Re: Färjor i modulsammanhang?

Postat: 2012-08-23, 08:15
av StaffanWiman
Tack för upplysningarna. Så enkelt var det alltså.

Staffan

Re: Färjor i modulsammanhang?

Postat: 2012-08-23, 09:34
av LLJ
daniel skrev:Färja med anslutet färjeläger i båda ändar samtidigt tror jag ser konstigt ut. Däremot färja anslutet till ett färjeläger som Hälge hade tror jag på. Då kör man på vagnar ena dan och hämtar vagnarna nästa dag t ex.

Mvh Daniel
Att vänta tills nästa dag blir fel så som jag ser det (för lite trafik för den storlek på färja jag beskrev).
Att man flyttar färjan mellan två färjelägen är då bättre i så fall.

Jag minns hur det var i Helsingborg F, där det kom 4 godsvagner per färja, och skickades lika många. Och ibland personvagnar.

/Lars

Re: Färjor i modulsammanhang?

Postat: 2012-08-23, 10:53
av plj
En färja mellan 2R och 3R är ju ett intressant inslag för en HO-bana. Men en sådan färja bör väl åtminstone ta 4 normallånga personboggivagnar och motsvarande längd godsvagnar. Man kanske t.o.m kan göra den 2 spårig. Men detta komplicerar givetvis färjelägena.
PLj

Re: Färjor i modulsammanhang?

Postat: 2012-08-23, 11:51
av LLJ
2R - 3R är en intressant variant. Då slipper man problemen med kortslutning och isolerade skarvar.
Man kan dessutom ha både 2st 2R färjelägen och 2st 3R färjelägen, och ta med vad som är lämplig för en viss träff.

Tillsammans med lämpliga bangårdar i var ände så bör detta kunna ge en trevlig trafik. Återkommer med förslag på spårplan.

/Lars