Trådlösa körkontroller?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Trådlösa körkontroller? - TM2017

Inlägg av StefanFjällemark »

tthulesius skrev:Men signalen från 2.4 Ghz accesspunkten hade svårt att nå fram hela vägen. Mycket för att den var illa placerad på ett bord i ena hörnet av lokalen dessutom. Jag hade monterat en accesspunkt med fokus på 5 Ghz på 3 meters höjd mitt i lokalen. Dess placering i lokalen gav dessutom täckning i hela lokalens alla hörn ( rummet 25 x 18 meter )
Ett intressant test. Men jag tycker nog att det hade varit mer rättvisande om båda accesspunkterna hade suttit på 3 meters höjd mitt i lokalen eller att båda stod på ett bord i ena hörnet av lokalen. Nu kan man väl bara dra slutsatsen att det är bättre att routern sitter högt och centralt i banan, som ju låter rätt självklart, samt att störningarna på 5GHz-bandet är mindre.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av pcederstrand »

jag är absolut inte emot trådlösa kontroller men har stor misstänksamhet mot aproppfula mobiler som körkontroller .

Igår tappade en förare kontroll på hastighetsregleringen på sin mobilapp. Upptäckte att det gick att "stoppa" genom att krafsa på körriktningsväljaren men då började de efter att ha bromsat till noll istället gasa upp till den "fastlåsta" hastigheten åt andra hållet istället. Iofs gick det då när det upptäcktes igen att krafsa ner hastighetenreglaget till noll.

Dåligt gjord Z21 app?,
För appfulla telefoner?
För mycket igång i telefon?
????
Lita på går det tydligen inte


Att dödmansgrepp skall vara implementerat i kommunikationen ser jag som en självklarhet!
Om det hjälpt i fallet ovan vet jag ej kanske iallafall inte innan katastrofen redan hänt eftersom det verkade just vara hastighetsreglaget PÅ SKÄRMEN som var låst.
Upptäcker dagligen att mina telefoner och plattor inte reagerar på mina fingrar. Om dom har dålig blodcirkulation, är torra eller ej vet jag ej men jag litar INTE på krafsplattor .


Så Daniels mekaniska manövrerad kontroll med trådlös överföring längtar jag att få se ;-)
mvh /peterc
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Det skulle vara fullt möjligt att implementera en spärr i WithrottleServer och/eller Z21-gateway att man inte kan ställa full fart direkt efter riktningsändring. Utan att man måste dra ner körhandtaget till 0 innan man kan gasa igen. Jag förstår helt klart poängen men jag vet samtidigt att inte alla vill ha det så, några föredrar att kunna ändra riktning och behålla farten, främst vid växling. Men det är helt klart en intressant tanke.

På din fråga om vad som orsakade problemet så är det nog omöjligt att säga utan omfattande tester. Men en mobiltelefon idag är ju i princip en helt vanlig PC och en PC går ju att köra ner i botten genom att installera en massa program och ha alltför mycket igång samtidigt.

Med vänlig hälsning
Daniel
tthulesius
Inlägg: 18
Blev medlem: 2014-01-29, 17:53
Ort: Kungsängen

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av tthulesius »

Daniel

5 Ghz är helt klart vägen fram för trådlösa. Visst hade det varit toppen med trådlös med ratt. Jag tycker dock att den flexibilitet som en pekskärm har är mycket bra för att kunna anpassa den till behoven med funktisonknappar och annat.

En undring. Hur har det gått med din trådlösa ??
/ Tilman D. Thulesius

www.thulesius.se/rail
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Nackdelen med pekskärm är att man måste titta på skärmen när man kör. Med ratt räcker det med att känna rattens ändläge, förutsatt att den har det. Det är därför jag inte gillar rattar som är pulsgivare utan föredrar potentiometrar, så att det finns ett noll-läge på ratten.

Det har gått lite sisådär med min trådlösa körkontroll. Jag arbetade intensivt på den inför Timmeleträffen och fick den hyfsat att fungera, men sen har jag haft fullt upp med annat.

Med vänlig hälsning
Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av StaffanWiman »

Håller med Daniel om att det bästa är en ratt som man känner utan att titta på den.
Z21-ans app är dock så tydlig och dominerar så stort på mobilskärmen att man hittar den omedelbart utan att liksom behöva söka efter den någon (bråkdel av) sekund varje gång man ska justera hastigheten. Fugerar alltså ungefär lika bra som en ratt - under förutsättning naturligtvis att inte "krafsplattan :-)" vägrar samarbeta på grund av torra eller våta fingrar.

Staffan
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Arbetet med den trådlösa körkontrollen har legat nere sen Timmeleträffen men förhoppningsvis kan jag snart komma igång med den igen.

Seeed studio, firman jag beställer mönsterkorten av, erbjuder även möjlighet att montera komponenter på kortet. Det är några oklarheter som jag behöver reda ut, men förhoppningsvis kan jag använda den tjänsten och då får merparten av komponenterna fastlödda på kortet vilket sparar mig en massa jobb.

Om det funkar att få komponenterna fastlödda så kommer jag troligen kunna få knapparna i tre olika färger, svart, orange och gult. Det gör att det går att förtydliga knapparnas funktion och jag funderar därför på vilka färger som är lämpliga på resp. knappar. Att enbart färgerna svart, gult och orange finns beror på att den aktuella typen av knappar enbart tillverkas i dessa tre färger.

Den bifogade bilden är inte exakt i skala men visar knapparnas placering och funktion. 0 - 9 är siffertangenter samt F0-F9. Att 0 är gul är för att den vanligtvis är lyse och att lyse på/av är det första man gör när man tar en körkontroll och ska köra iväg, för att kolla att man har valt rätt lok. +10 och +20 är shift-tangenter för att får F10-F19 samt F20-F28. Jag har för mig att Fred:arna har shifttangenten gul. Framåt och Bakåt är för att ändra körriktningen. Meny är för att nå menyn för att göra inställningar. Avbryt/Stopp är nödstopp av loket samt avbryt i menyn. Reset är för att starta om körkontrollen ifall den hänger sig.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Trådlös körkontroll - färger knappar.png
Trådlös körkontroll - färger knappar.png (46.19 KiB) Visad 3753 gånger
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av daniel »

Inlägget ovan är en fråga, om jag tänker rätt angående valet av färg på de olika knapparna?

Med vänlig hälsning
Daniel
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av StaffanWiman »

Ser bara jättefint ut ! :-)

Staffan
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Trådlösa körkontroller?

Inlägg av pcederstrand »

ser ok ut
men resetknappen, är den nedsänkt? så man inte oavsiktligt (men man måste säkert hålla ner en stund) råkar trycka men heller inte "slå i" med fingrar när man inte tittar och snurrar ratten?

p
mvh /peterc
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"