Efter mässan ...

Planering av hobbymässan i Älvsjö 2015
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Efter mässan ...

Inlägg av pcederstrand »

Ett stort tack till alla för uppvisningen både 2R och 3R. Det var uppskattat som vanligt av publiken.

Tack för en bra uppvisningsbana Urban och Micke. (extra tack till Micke som både ritat bana med Urban, varit "LokalAnsvarig" plus TrafikAnsvarig och mycket behjälplig med lill-elen och diverse vändslingor och trasig el och sladdar)
Trafiken verkade flyta mycket bra på 2R tack vare att vi bara körde åt ett håll.

Multibussen fungerade mycket bra och handtag verkade finnas att låna och var en anledning att vi aldrig drog igång wifi nätet.
(vi var oroliga för den dåliga wifi miljön med många basstationer och tusentals andra mobiltelefoner)
(Vi blev helt klara med all digitalt lite sent men bara 30 minuter efter öppning)


Det finns dock en del saker som måste förbättras.
- snabbare uppbyggnad
- kunna börja med DCC inkoppling tidigare (nu kan jag iallafall "allt?" om multibussen
- förarmöte, regler och förutsättningar borde gjorts ( men de två närmast sörjande höll på med sista elen när publiken kom)
- ordning på de få biljetter vi kunde få
- adminstratioen på lok och handtagsadresser
- fler som delar på de olika rollerna och håller koll
- fler måste stanna längre och hjälpa med gemensam modulerna
- för många "tågolyckor", skärpning på förare
...

lite orolig är jag att det var för lite publik så det kanske inte blir nåt mer i den storleken i sådan lokal

nu ser iallafall jag fram mot massor av trafikspelsträffar för bara rulla runt runt är inte kul ens med den iofs trevliga uppskattande publiken

Tack alla /peterc
Senast redigerad av 2 pcederstrand, redigerad totalt 2015 gång.
mvh /peterc
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Efter mässan ...

Inlägg av Qrt »

Hej alla modulerare
Jag har inte vunnit en Oscar, en Kristall eller en Grammis. Men lika fullt vill jag här tacka alla som gjort helgen som gick till en oförglömlig upplevelse för mig.
Först och främst vill jag tacka Janne Wallin et al som åter, för tredje året i rad, vågat sig på att arrangera en ordentlig MJHobbymässa i Stockholmsmässans lokaler. Den bästa hittills, enligt min mening. I alla fall tycker jag att B-hallen är den bästa lokalen i Älvsjö för detta arrangemang. Lagom stor och bra placerad och disponerad.
En mässa av vilken jag för varje år hinner se mindre och mindre på grund av allt trevligare publik och större och bättre och vackrare modulbanor att köra för denna publik på. Ingen av dagarna hann jag ta någon större rast för alla stora och små ögon och leende ansikten som följde vårt speciellt för mässan sammansatta lilla halloweentåg.

Jag vill också tacka alla banansvariga vid respektive modulbanor, MMM 2R, 3R, USMS, SLAMRA,..., för att nämna några av de modulbyggande sammanslutningar jag har en eller annan anknytning till. Utan er blev det inget att köra på. Så krasst är det. Men precis som tidigare år fanns det många fler idealister som körde modelltåg i olika former. I år ända från stora tåg drivna av öppen eld i skalor runt 1:20 under namnet Stockholm Live Steamers ända ner till skala Z. Men som sagt var, jag hann knappt utanför den "egna" ringen i år.

Slutligen vill jag tacka min fru för att hon gjorde det möjligt för mig att tuffa runt med en liten svart vagn fylld med spöken och pumpor täckta av ett mödosamt handknutet spindelnät. Utan henne skulle mitt liv vara mycket tråkigare.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Efter mässan ...

Inlägg av Qrt »

Ros och ris.
Vad beträffar hur det i stort gick att köra tåg på 2R under mässan tycker jag att Peters ordförandeord ovan väl sammanfattar vad jag tycker om MMM 2R-s arrangemang. Tilläggas kan att det var en mycket lättkörd bana med stora utrymmen innanför och väl placerade handtagsanslutningar. Tack än en gång för det.

Men att det ska vara så svårt att följa, ja respektera de regler som de ansvariga för banan ställer upp. Inte handlade det heller denna gång om att man behöver gå kurs för att kunna förstå dem.
Det har tidigare diskuterats och kommits fram till i detta forum att den eller de som tar på sig det stora ansvaret och arbetet för att få ihop en fin modulbana är i sin fulla rätt att i princip kräva vad som helst av deltagande modulägare och andra. Detta för att såväl medlemmar och gäster friktionsfritt ska kunna ha trevligt tillsammans. Det är ju så enkelt. Om arrangörerna tycker att deltagarna är för struliga eller deltagarna tycker att kraven är orimliga så blir det ingen körning. Ingen kommer att vilja ställa upp nästa gång under samma förutsättningar.
pcederstrand skrev:- adminstratioen på lok och handtagsadresser
Det förvånar mig mycket att de flesta snällt och sansat gick till pärmen och skrev in de lokadresser som de ville använda under respektive dag. Man till och med var noga med att få kollat så loket hade rätt adress.

Men det var ingen (nå EN då) med Lenzhandtag som före lördagseftermiddagen hade skrivit in i Pärmen vilka handtagsadresser deras handtag var inställda på. Ändå handlar det inte om avancerad datateknik eller skolungdomar som inte längre lärt sig läsa och förstå enkla instruktioner eller hantera penna och papper.
Detta fick till följd att jag inte kunde köra. Efter andra bytet av lokadress i mitt LH100 handtag gav jag upp och gick över till 3R sidan. Där visste man i alla fall att följa givna regler.

Först på söndagen var listan för blåa nätet nästan full men då lyckades jag i alla fall hitta en fungerande, kollisionsfri adress. Så det var faktiskt varken fel på mig eller mitt handtag (jaja, denna gången).
Jag vet att många vill ha sig en tilldelad Xpressnätadress i förväg till sitt Lenzhandtag och det finns en sådan lista där deltagare i svenska modulträffar kan samordna sina adressönskemål. Jag tycker det är bra.

Men det ändrar inte på det faktum att olika människor deltar i varje träff och en mängd orsaker till adresskollisioner kan finnas. Nytillkomna handtag, påtvingade adressändringar vid tidigare träffar, gäster med egna handtag mm . Därtill är antalet möjliga adresser alldeles för litet.
Att det ska vara så svårt för somliga att acceptera att enda sättet att säkra en smidig körning för alla är att varje deltagare PÅ PLATS. JUST DEN DAGEN stämmer av med arrangören och övriga deltagare vilken handtagstyp och handtagsadress han vill köra med. Innan han sticker in kontakten i dosan.

Slutligen.
Det system som används här och i stora delarna av modulsverige just nu bygger på tillgång till tre olika nät i samma dosa/kontakt: 2 Xpressnet (röd och blå sladd) och 1 Loconet (gul sladd). Jag har redan skrivit att varje arrangör bestämmer reglerna utifrån de aktuella förutsättningarna. I södra Sverige finns det till exempel många Rocohandtag av olika slag. I stockholmstrakten finns det många Lenzhandtag. Det gör att reglerna för vilka handtag som tillåts och hur de ska vara konfigurerade i de olika Xpressnäten kommer att se olika ut. När någon arrangör nästa gång talar om vilka förutsättningar som gäller för respektive handtagstyp så är det alltså baserat på erfarenhet och utifrån de där och då gällande förutsättningarna. Inte för att få utlopp för den ena eller andra böjelsen.

Med hopp om att jag på 2R ska få köra med Lenzhandtag från början nästa gång.
pcederstrand skrev:- för många "tågolyckor", skärpning på förare.../peterc
Här handlar det åter om en kollision mellan hur enskilda förare tycker det ska vara och den krassa verkligheten.
Verklighetens folk vet att just deras tåg ibland går så fort att de hinner upp framförvarande tåg. Det finns massor med orsaker till det, ibland är det handhavande fel, ibland är helt enkelt bara makterna emot en. Men vi verkar ju trots allt i en värld där tågen inte väger ton utan lätt kan stoppas av en hand. Så det finns några enkla motmedel:

- Om lokföraren alltid håller sig inom armlängds avstånd från sitt tåg kan han som sista åtgärd bruka Det Mänskliga Nödstoppet: Lägg en hand emellan om inget annat hjälper. Det kostar ingenting annat än prestige.

- Inställningen att allt måste ske verklighetstroget kan bli dyr.
"Det finns inget jag kan göra ty jag har redan dragit ner reglaget på rätt sätt till noll och mitt tåg har skalenlig utrullning digitalt inprogrammerad. Jag är HEMSKT ledsen"
Så länge loket inte har ett enormt svänghjul och tåget stor massa är det ju bara dumheter.

- Lär dig hur den lokala Tvärniten aktiveras med just ditt handtag istället. Och använd den.

- Till dem som står bredvid en handlingsoförmögen förare: Förhandla inte. Det kan ni göra gratis sen.
Sätt istället i tid handen emellan eller slå till det Stora Röda nödstoppet på närmaste stolpe. Ännu rullar det vackra tåg värda flera tiotals kronor på banorna men hur länge om man vid varje körning måste räkna med skador bakifrån ?

- Kör med marginal. Lär känna din stoppsträcka (reaktionstid+utrullning) för varje given hastighet.

- Håll koll på vad som är framför ditt tåg och kör därefter.
Jag har inget emot modelltåg som körs snabbt när linjen är fri. Inte ens om det körs av banan och i golvet i kurvorna. Det är körandes ensak. (Fast dålig reklam inför publik). Men att köra på andras tåg bakifrån och sen hävda att det var deras fel är oförskämt.
Det digitala system vi använder innebär att vi kör på sikt. Någon automatisk inbromsning vid hinder på spåret finns inte.
Hur modernt som helst. De stora järnvägarna övergav det till största delen långt före senaste sekelskiftet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4ke ... m_i_Sverig

Jag undrar, vad är det för konstig inställning som gör att så många låter sitt tåg köra på en kamrats ? Hur många av oss MMMare kör på någon utanför modelltågsvärlden eller låter sig bli överkörd bara för att de hade rätt?

Sådär. Nu har jag skrivit av mig. Jag hoppas att ingen tror att jag kom hem arg och upprörd. Det här var en av de roligaste modulhelgerna i år. Både körmässigt och umgängesmässigt. Fast jag föredrar förstås när det går lite flera dagar mellan uppbyggnad och rivning. Det blir lite lugnare då.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Odd J
Inlägg: 145
Blev medlem: 2013-09-06, 14:04

Re: Efter mässan ...

Inlägg av Odd J »

Det har ju talats varje gång om att det måste till mera ansvar från förare så att det inte blir olyckor, men det verkar inte fungera så fantastiskt bra... en del påkörningar blev det även denna träff. Vi får nog börja med lite hårdare säkerhetsregler, kanske något i den här stilen:

- Den som kommer närmare framförvarande tåg än en meter vid "följa john-körning" får lyfta tåget av banan och ta en timmes paus utanför banan. Uppenbarligen är man för trött/tankspridd och ouppmärksam för att köra tåg just då.
- Den som kör in i röven på framförvarande tåg får lyfta sitt tåg och lämna banan för dagen. Lika uppenbarligen som ovan är det inte alls någon bra dag att köra tåg utan det är nog bättre att man sätter sig på fiket och läser Järnvägstrafikförordningen.
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Efter mässan ...

Inlägg av UBJ »

Kan det vara så att man slappnar av när man gör enkelriktad trafik?
Det borde nog vara tvärtom, att man får koncentrera sig hårdare när man kör på sikt.

När man kör med TAM så är det nästan omöjligt att krocka, något att fundera över tycker jag.

En nackdel med helgens 2rbana var obalansen mellan stationer och linje.
Vi fick inte heller upp någon telefoni så kommunikation med Almarenäs från Tibro och Balingsta var inte möjlig.
Tanken var annars att köra med TAM även om trafiken bara skulle gå åt ett håll.

Det vore bra med fungerande signaler på Tibro, prio 1 infarterna, och så vill jag ha en växelpanel som tydligt visar tågvägarna.

Mvh UB
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Efter mässan ...

Inlägg av Qrt »

A.Nonym skrev:Då måste vi ha något säkerhetssystem
Jag tror att det kan vara svårt att få ihop tillräckligt med personal för en kontinuerlig bevakning under sådana här trafikintensiva mässdagar. Som med glädje står och bevakar på tråkiga ställen istället för att köra. Utan att slappna av och konversera medlem eller publik. Vid järnvägsknuten Almarenäs fanns det åtminstone en villig och därtill tjänstvillig personal. Heder och tack för den servicen.

Ett sätt som har fungerat förut är systemet med stafettpinne.

Men inget säkerhetssystem i världen fritar oss från grundkraven för ett kostnadseffektivt (läs skadefritt) hobbyutövande:
- Vi måste ha kontroll över vårt tåg.
- Vi måste i varje sekund kunna se att den närmast framförvarande decimetern verkligen är fri.
Tågen har olika längd. Det kan ju stå en orange liten dressin utan kräm bakom en tall.
(Tursamt nog är de stabilt byggda de små sakerna.)

- Vi måste vara tillräckligt nära för att handgripligen kunna hindra att vi kör på annans tåg bakifrån.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Efter mässan ...

Inlägg av Qrt »

För den som har svårt att följa med. Här är banan som den blev.
Med en 2 meters frisikts dubbelspårig raksträcka längs väggen till höger.
På enkla funktionsmoduler. Byggda Q&D. Alltså vad jag förstod
färdiga rälsstycken av Rocos Geoline ovanpå böljande grön färdig gräsmatta.
Men där förstod jag fel. I allt väsentligt. :oops: Det var finare än så. (Jag menar det verkligen.)
Spåret på mina dubbelspårsmoduler var Trix c-räls,
modulerna är 4 meter totalt och det var inte någon färdig gräsmatta utan Woodlands blended green på Panduros filt.
Det var allt. Men utan dem hade banan blivit mycket sämre.
Och de stod precis rätt, lite bortom publikens ögon.
Mot en stabil vägg så inget kunde ramla av. [Och det inte gjorde nåt att de hade rangliga ben. ;) ]
Med tryggt utmärkt spårläge. Som gjort för dem som ville sträcka ut.
Och det gjorde många fler än det vanliga "fortkörar"gänget.
Även några med dyra eller ömtåliga tåg.

Trafiken gick medsols. Vänstertrafik förstås.

Tillägg: Med längden på Urbans dubbelspårsmoduler mellan tummen och pekfingret har jag nu hoppat runt i banskissen.
Grovt hoppat från tågmagasinet via Uslingen till Oredal (? vid tågmagasinet förstås.)cirka 26 gånger.
Ett varv på banan var alltså över 100 meter långt om man tog fågelvägen. Som jämförelse kan nämnas
att Stockholms Modelljärnvägsklubb anger Körsträckan för SMJ (utan att passera tågmagasinet) till ca 160 m.
Den senare sträckan tar cirka 20 minuter om man håller maxfart med en liten rangertraktor. Zzzzz.
Men vår "lokalyta" var större, 324 qm mot SMJs 183 qm. Längre att gå för att följa tåget runt alltså.
/Curt
Bilagor
Älvsjö2R Final skördad.jpg
Senast redigerad av 7 Qrt, redigerad totalt 2015 gång.
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Efter mässan ...

Inlägg av StaffanWiman »

Vore krockarna verkligen allvarliga så skulle vi naturligtvis alltid stanna tågen medan vi flyttade körkontrollen till nästa uttag...

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Efter mässan ...

Inlägg av LLJ »

StaffanWiman skrev:Vore krockarna verkligen allvarliga så skulle vi naturligtvis alltid stanna tågen medan vi flyttade körkontrollen till nästa uttag...

Staffan
Ursäkta om jag klampar in.
Det skall inte behöva inträffa krockar på en modulträff (gäller inte bara mässan) , oavsett om tågen är ömtåliga eller inte. Uttagen skall sitta tillräckligt tätt att man lugnt skall kunna förflytta sig mellan två uttag och ändå ha full kontroll och ha möjligt att stanna sitt tåg. Det är dålig hänsyn mot övriga som har fordon på banan att köra enligt "det är bara modelltåg".

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Efter mässan ...

Inlägg av UBJ »

Spåret på mina dubbelspårsmoduler var Trix c-räls, modulerna är 4 meter totalt och det var inte någon färdig gräsmatta utan Woodlands blended green på Panduros filt.

Mvh UB
Skriv svar

Återgå till "Älvsjö Hobbymässa 2015"