Sida 1 av 3

H0e FREMO standard

Postat: 2015-10-28, 15:57
av SethSwede
Hej
Finns den på engelska eller svenska ?
Mvh
Seth

Re: H0e FREMO standard

Postat: 2015-10-28, 16:00
av MickeC
SethSwede skrev:Hej
Finns den på engelska eller svenska ?
Mvh
Seth
Jag hittar den bara på tyska.

Re: H0e FREMO standard

Postat: 2015-10-28, 16:16
av SethSwede
MickeC skrev:
SethSwede skrev:Hej
Finns den på engelska eller svenska ?
Mvh
Seth
Jag hittar den bara på tyska.
Tack
Kan någon skriva ner på svenska lite av grunderna till spår standarden?
Tacksam om detta vore möjligt
Seth

Re: H0e FREMO standard

Postat: 2015-10-28, 18:01
av Qrt

Re: H0e FREMO standard

Postat: 2015-10-28, 21:00
av SethSwede
Qrt skrev:hej Seth
Leser dere norsk ?
https://www.fremo-net.eu/no/fremo-i-eur ... mo-normer/
/Curt
Ja.Tack Curt

Re: H0e FREMO standard

Postat: 2015-10-28, 21:04
av ErikKuiper
Blev lite förvirrad då jag tittade i H0e-nomen, men det klarande efter ett tag. Grundnormen är skriven för att köra analogt, sedan finns det ett tillägg som beskriver hur elektroniken ska vara för att köra digitalt.

Lite kort om spår och annat.
  • Valfri modulbredd, men spåret ska minst vara 80 mm från kanten. Här tror jag det är bra att kontakta de man kommer att köra tillsammans med och komma överens om vilken bredd man vill använda.
  • Minsta radie 700 mm, men större rekommenderas.
  • Växlar ska också ha minst 700 mm radie. Vad jag har förstått så finns det inga köpeväxlar med så stora radier. De H0e-moduler jag såg i somras i Tyskland hade alla handbyggda växlar.
  • Växlar ska vara DCC-säkrade och ha ledande spårkors.
  • Rälsprofil mellan code 40 och 80. Code 55 rekommenderas.
  • Minst 48 mm rälsavstånd mellan parallella spår. Detta för att kunna köra med överföringsvagnar.
/Erik

Re: H0e FREMO standard

Postat: 2015-10-28, 21:21
av LLJ
Om man tittar på normen på Norska, så är det gjort vissa förändringar jämfört med den tyska normen, bl.a. 500 mm som minsta kurvradie, 1000 mm är rekommenderad minsta radie på linjen. Man har också Kadee som standard koppel, vilket känns som ett dumt val då många H0e fordon inte är förberedda för ombyggnad av koppel.

/Lars

Re: H0e FREMO standard

Postat: 2015-10-28, 22:16
av StaffanWiman
Det som slog mig var att standarden var gemensam för H0e och H0m.

Jag har sett båda på Fremoträffar och föredrar klart H0m, men om jag förstått rätt så är den ovanligare, vilket väl är lite konstigt eftersom H0m väl är närmare den vanligaste smalspårsstandarden i Sverige och, som jag såg det, fungerade klart bättre än H0e.

Spåret skulle vara 8 cm från kanten. Från spårmitt? Det skulle i så fall göra minsta modulbredd till 16 cm.

Jag har sett några stationer som har både normalspår och smalspår (minns inte vad de hette). Det jag undrar är hur gaveln bör se ut för att skicka ut båda. Jag har för mig att någon av stationerna hade dubbelspår på normalspåret. Där jag såg den användes inte smalspåret.
En lösning är naturligtvis att ha avståndet så stort att man kan ansluta två moduler sida vid sida.

Staffan - som äntligen vill börja bygga igen och då kanske kombinerat med smalspår.

Re: H0e FREMO standard

Postat: 2015-10-29, 00:06
av JanFrelin
Staffan, det behövs olika gavlar för normalspår och smalspår.

H0m är ovanligt i Tyskland men ännu ovanligare i Sverige. I Sverige byggs det däremot rätt mycket H0n3, det finns en standard för det också nånstans.

Re: H0e FREMO standard

Postat: 2015-10-29, 00:23
av Robban
SethSwede skrev:Hej
Finns den på engelska eller svenska ?
Mvh
Seth
Jag tar med mig lite imorgon så får du se, finns även lite beskrivet på svensktmjforum.

Robban