I Järnvägsverkstaden

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

Arbetet med K22:an kryper på i makligt tempo. Bl.a tyckte jag motorn såg lite konstig, och det stämde för gaveln hade krupit ut en mm. Annars är det lite smörjning och inkörning som gäller nu innan dekodern skall komma på plats.

Bild
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av daniel »

Trevligt bygge! Är det HNJ verkstad som är leverantör?

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

daniel skrev:Trevligt bygge! Är det HNJ verkstad som är leverantör?

Med vänlig hälsning
Daniel
Det stämmer bra, jag hade turen att komma över en byggsats i våras. Sen är dom lite spännande då det normalt inte var med byggbeskrivning...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

Lite bilder från gårdagens utmaning...

Curtans krånglande Trix T44 som som dessutom varit på försök till reparation...

Loket är lite speciellt då det har Märklin/Trix C-sinus SoftDrive motor, en lite borstlös rackare som kräver styrelektronik... På bilden är dekodern överst till höger och sedan kretskort med motorstyrning under.

Bild

Checklistan jag följde:
1. Att det inte är kortis med hjälp av en ohmmeter, Ok!
2. På programmeringsspåret kontrollerades dekodern, Ok, svarar på programmering, belysning går.
3. För säkerhetsskull ;) görs fabriksreset. Ok.
4. Kontroll att motorn går runt för hand, Ok

Så lätt var det enkelt...

5. Kontrollmätning av C-sinusmotorn, hur h-e görs det?, vännen google ger inga bra resultat, motorn plockas hur som helst ur. Motorn matas med ett böjligt kretskort(!) från en kontakt som kräver försiktighet.

Bild

6. Gör klart för att kontrollmäta lindningarna och granskar då ändan på kabeln/kortet... Och se där :) , kopparbanorna är definitivt av på tre av ledarna och kanske på två till, pillar man med fingret släpper lite större bitar...

Bild

Den stora frågan är hur lagar jag, motor med kort/ledning är egentligen klart för kassation. Jag bestämmer efter att övervägt skarva remsorna med lödning att istället kapa det. Tyvärr verkar inte isoleringen gå att ta bort varken mekaniskt eller med värme... Hur som räcker uppenbarligen biten som sticker ut för vid montering och en bra stunds lirkande fungerar loket. :) På sikt om felet återkommer behövs en ny motor med kort/ledning som reservdel.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av CurtanSvensson »

Som vanligt så ska det vara en expert för att få detta lok att fungera - återigen ett stort tack Micke från den gamle indententen. :D
Curten
Användarvisningsbild
MathiasM
Inlägg: 130
Blev medlem: 2012-05-09, 02:19

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MathiasM »

Hej Micke,
jag har hört att fler och fler som får problem med c-sinusmotorn byter ut den till en Faulhaber eller liknande.
Det kan vara ett alternativ... av många....

I så fall har Hans Lindgren , d.v.s. Lokverkstan, gjort många byten av motor i dessa.
Kanske kan fråga honom om råd?
Berndt känner honom också.

Mvh
Mathias
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

MathiasM skrev:Hej Micke,
jag har hört att fler och fler som får problem med c-sinusmotorn byter ut den till en Faulhaber eller liknande.
Det kan vara ett alternativ... av många....

I så fall har Hans Lindgren , d.v.s. Lokverkstan, gjort många byten av motor i dessa.
Kanske kan fråga honom om råd?
Berndt känner honom också.

Mvh
Mathias
Tack för tipset! Med T44 får vi se hur länge den går, just nu fungerar den ju felfritt...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

Arbetet med K22:an går sakta framåt... en anledning till diverse missljud hittades då motoraxel vid drift framåt rörde sig mot insidan på eldstadsgaveln, toleransen var någon tiondel i vila och körning bakåt. När man väl hittat anledningen var problemet snabbt löst med ett borr...

När nu loket är inkört och går fantastiskt bra har jag börjat montera dekoder, en ESU Lokpilot.
Bild

För att krångla till det vill jag ha den i hytten men inte ta upp större hål i vitmetallen, då återstår bara att montera en betydligt mindre kontakt för motor och strömupptagning. Lödning på dekodern är inget som rekommenderas för nybörjaren...

Bild

I loket sitter sticker honan in i hytten.
Bild

Tanken är att belysning fram och bak skall få en egen lite kontakt då det kommer att sitta i lokkorgen
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av MickeC »

Provkörning efter reparation av en knäckt boggiestomme..., en Norfolk & Western har förvillat sig norröver ;)
image.jpg
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1517
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: I Järnvägsverkstaden

Inlägg av RobertKlarén »

En gammal trotjänare är på benen (eller hjulen) igen tack vare en kunnig hantverkare.

Jag ber att få buga och tacka.

//Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"