LLJ skrev:UrbanJohansson skrev:Hej!
Inom FREMO H0 lär både signalmoduler och "slimmade" "signalgavlar" vara på väg ut.

Vad har du fått det ifrån?
Jag tycker mig se att det blir allt fler signalmoduler inom FREMO H0, just för att man skall kunna placera infartsignalerna lite utanför stationen.
/Lars
Hej!
Du missar poängen överlag.
- med signalschakt kan stationsägaren placera sin signal på lämpligt avstånd.
- signalen kan vara utbytbar för att spegla aktuell epok.
- utan att behöva ta hänsyn till typ av modul (oavsett standard).
- modulerna kan placeras fritt, dvs så de passar rummet bäst.
- moduler med signalschakt blir framtidskompatibla med ev fjärrstyrning (utrustningen hänger ihop med signalen och inte fast i modulen).
Det här riskerar att bli en diskussion om "Påvens skägg" och jag håller för troligt att "några" kommer att föreslå ett runt rör med minst 22 mm diameter som "Svensk Signal Modulstandard" - bara för att skapa skillnad och eget.
För att svara på din fråga - mitt intryck från FREMO, baserat på olika möten de senaste 10 åren, är att
linjemodulerna med W-schakt blir fler än de med fast monterade signaler. Mängden signaler har ökat överlag, men det är också fler moduler som blivit "färdiga" totalt sett.
Men tänk att utnyttja W-schaktet och Anders Loconet-system till fullo, en stations olika epoker skulle enkelt kunna gestaltas:
Epok 1 - inga signaler alls.
Epok 2 - T-semafor
Epok 3 - Formsignaler (t ex semaforer) i infarten, avgång ges med signalspade
Epok 4 - Färgljussignaler och plåtstins. Godsmagasinet rivet.
Epok 5 - borttagen som mötesplats - dvs inga signaler alls på stationen. Förmodligen är stationshuset rivet/sålt och ersatt av en "busskur".
Själv har jag W-schakt (modell: slim) på en del av mina SJ-moduler, just för att få maximal flexibilitet gentemot "stationsägarna".