Sida 4 av 6

Re: 2R information om träffen

Postat: 2015-10-15, 19:48
av MikaelLund
Informationen kommer från ett mail Janne Wallin har skickat ut. När jag läser noggrannare så är det nog dessvärre så att det gäller söndag efter klockan 17.00 ej fredag... Sorry, my bad! Ändrar i ursprungsinlägget!

/Micke

Re: 2R information om träffen

Postat: 2015-10-17, 14:14
av ANLD_1435
Hi folks
Tror vi att 3+2 st NÖDSTOPPAR räcker, en i varje 2R"slinga" och en vid ELcentalen nära 2R-magasinet samt en i varje 3R"slinga"
MVH
ELKraft chefen

Re: 2R information om träffen

Postat: 2015-10-19, 14:39
av Qrt
Nödstoppar.
Vad är de till för egentligen ?
Jag har aldrig sett någon användas.
Ska de också användas för att förhindra kollisioner ?
Det har jag aldrig sett någon, varken påkörare eller bredvidstående våga använda dem till.

Kanske det bör sitta en lapp på dem som förklarar när de ska användas
och när man får vite för att ha använt dem.

/Curt

Re: 2R information om träffen

Postat: 2015-10-19, 15:16
av ANLD_1435
Qrt skrev:Nödstoppar.
Vad är de till för egentligen ?
ANLD svarar: För att stänga av strömmen om någon fastnar mellan fas och noll eller om DCC-nödstoppet inte funkar (free running trains)
Jag har aldrig sett någon användas.
ANLD svarar: Förhoppningsvis skall vi inte behöva använda dom. Vi har använt dom en gång i Gävle (free running trains)
Ska de också användas för att förhindra kollisioner ?
ANLD svarar: Rätt tänkt men DCC-nödstoppet är enklare
Det har jag aldrig sett någon, varken påkörare eller bredvidstående våga använda dem till.
Kanske det bör sitta en lapp på dem som förklarar när de ska användas
och när man får vite för att ha använt dem.
ANLD svarar: Ingen dum tanke Curt, bra ide

/Curt
Med vänlig hälsning ANLD

Re: 2R information om träffen

Postat: 2015-10-19, 21:57
av 44121
Får jag ge banplanerarna lite kritik?
Dom två modulerna som är mellan Tibro och avgreningen mot Tomteboda kan vi flytta dom till andra sidan av Tibro?
Av tidigare erfarenheter så är ett kortare avstånd mellan depå och stor station att föredra för att minska tiden som enkelspåret blir låst av ett backgående tåg som ska in till depå.
Vi har tyvärr allt för ofta haft stora stopp pga det och tåg som spårat ur påväg från depån så om sträckan kan hållas kortare och att man alltid bestämmer att man har ett fast spår på Tibro för tåg till/från Tomteboda så kan vi i år kanske lyckas med att hålla ner driftstopp tiden på huvudlinjen.

Vad det gäller Nödstoppen så har dom använts åtminstone 2-3 ggr varje körning sedan wifi körningar började då nätet blivit överlastat och wifi styrda tåg har gått av sig själva.

Men självklart så tycker ävem jag att förhållningsregler för att använda dem ska sättas upp med något lämpligt straff för dom som bryter mot dem ;)

Jag kommer att hjälpa till på Mässan varje dag och kommer försöka vara på plats redan runt kl 14 på fredag efter att jag slutat jobba

Re: 2R information om träffen

Postat: 2015-10-19, 22:44
av 44121
Peter jag tycker att din idé om publikspel låter bra.men man kanske ska dra ner lite på trafiken till ett varv i timmen i stället för 2
Tror att att varv kommer ta ca 20-25 min att köra och på det ska du hinna med att prata med besökarna växla mm så det är lättare att köra ett varv på 1 tim och då få mer tid att kunna spela på och hålla sig undan trafik tågen.
Om du är där på Fredagen så kan vi diskutera mer jag kan nog ställa upp med nått eller några lok samt några vagnar om så skulle behövas.
Jag kommer i övrigt att köra mycket motorvagnståg snabbtåg pendeltåg mm så jag kommer göra som alltid och försöka att fylla ut tomma luckor och hålla trafiken igång.
Men jag tycker ävem att vi ska göra som förra året och försöka ha timme för timme schema där vi har minimum kravet för en någorlunda trafik uppritat.
Just nu efter att ha tittat på banan så tror jag att vi skulle kunna klara oss med en tågklarerare på Almarenäs som minimum krav då tågen kommer att gå i enbart en riktning.
Samt att vi borde kunna köra med 8-10 tåg i grund trafiken.
Sen tåglängden ser ut att bli begränsad av Almarenäs till ca 3-4m tåglängd om vi kör rundbane principen iaf.

Re: 2R information om träffen

Postat: 2015-10-20, 00:10
av daniel
44121 skrev:Vad det gäller Nödstoppen så har dom använts åtminstone 2-3 ggr varje körning sedan wifi körningar började då nätet blivit överlastat och wifi styrda tåg har gått av sig själva.
Angående WiFi: Det borde finnas en funktion som automatiskt stoppar tåget om kontakten över WiFi bryts. Kolla om det inte finns någon inställning någonstans för det i utrustningen som kopplar ihop WiFi med banan.

Om man använder JMRI så är det förmodligen inställningen "Use eStop" som ska vara aktiverad.
http://jmri.sourceforge.net/help/en/pac ... WiThrottle

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: 2R information om träffen

Postat: 2015-10-23, 05:37
av Fredman
En sammanfattning vore gött.
Det kanske inte är självklart för alla vad man skall ha med sig.
Vilka moduler skall t.ex jag taga med? Lista per modulägare önskvärt.
Skall vi ha telefoner? Vilket system i så fall?
Vilken centralenhet skall användas?
Vilka handtag skall användas ?
Finns det tyg så det räcker? Jag har till mina moduler tror jag om jag inte uppfattat banan fel.
Finns det uttag för körhandtag så det räcker?
Kanske något mer som alla bör tänka på?
Kommer det att bli möjlighet till trådlöst?
MVH Thomas Fredman

Re: 2R information om träffen

Postat: 2015-10-23, 07:18
av StaffanWiman
Loklista 2R ?

Staffan

Re: 2R information om träffen

Postat: 2015-10-23, 09:38
av UBJ
Mer detaljerad info är på gång, tror att den kommer i helgen.
När det gäller vilka moduler man ska ta med så hänvisar jag till banplanerna som finns utlagda, 2r i denna tråd.
Ta gärna med någon extra liten modul ifall något oförutsett inträffar.

Mvh UB