Hur ska vi ha det på trafik-träffar framöver?
Postat: 2015-08-16, 11:59
Tänkte ta upp en diskussion som kanske får känslorna att svalla på en del, men som inte desto mindre är viktig att föra eftersom vi som arrangerar träffar vill ordna så BRA träffar som möjligt. Modul-sverige verkar gå mera åt trafikspelshållet idag. De som har stort intresse och många moduler att bidra med till träffar, verkar inte heller lika mycket längre vara intresserade av frikörningsträffar. (Åtminstone ser jag inga sådana träffar arrangeras längre, utan det blir mest i samband med mässor.)
Ovanstående för till en utveckling där interna träffar mer renodlas. Inför t ex träffen i Rotebro vintern 2016 så övervägs följande för att öka kvaliteten på träffen:
- i första hand plats på träffen för de som vill deltaga HELA träffen (vilket då t ex innebär att man ska medverka även lördag kväll, och hela söndag em till banan är nerplockad) Man kör 5 trafikspel på en helg och det betyder att lördag kväll ingår i träffen med trafikspel.
- i första hand plats för dem som bidrar på olika sätt till träffens organisation/genomförande och/eller har många moduler att ta med
- i andra hand plats för nybörjare som vill prova på och se och lära
- övriga deltager endast i mån av reservplatser finns
- inga enstaka köruppdrag i trafikspelet, istället "kör-häften" innebärande att man får hela trafikspelsdagens körningar schemalagda från början. Detta medför att antalet deltagare blir begränsat till mängden körhäften och TKL/växlingsuppdrag + några reserver, men betyder att alla får stor variation och får köra mycket och inte behöver vänta för att uppdragen tagit slut
Man kan tycka vad man vill om utvecklingen, men i sista hand så är det:
a) upp till träffarrangören att bestämma inom vissa ramar som modulföreningarna godkänner
b) fritt fram för alla att bli träffarrangör eller engagera sig och påverka
c) en utveckling som styrs de engagerade modul-MJ-rallarna själva, d v s om de som har många moduler eller gör trafikspelen eller på annat sätt är vktiga, prioriterar NED en träff för att de inte gillar dess upplägg, så måste man ändra på upplägget och följa med i utvecklingen så att man får dit till träffen de modulbyggar som är stommen till att en bra träff kan bli av.
Helt enkelt att jag av "snacket i korridorerna" tycker mig höra att folk blir mer kräsna om vilka träffar man vill åka till samt att fler sneglar även utomlands där det finns fler "proffsiga" träffar att välja bland. Det betyder då att framöver man måste vara attraktiv som träff om man vill locka dit deltagare med många och bra moduler och som bidrar mycket till en bra träff.
Samtidigt så finns några fler saker att ta hänsyn till t ex:
- hur ser man till att nybörjare fortfarande får chansen att prova på när träffarna blir mer "professionella"?
- hur gör man i praktiken ett urval om upplägget innebär att deltagarantalet begränsas? (t ex om man har körhäften)
- vilken flexibilitet kan man ha utan att träffens upplägg förändras?
Synpunkter mottages.
Ovanstående för till en utveckling där interna träffar mer renodlas. Inför t ex träffen i Rotebro vintern 2016 så övervägs följande för att öka kvaliteten på träffen:
- i första hand plats på träffen för de som vill deltaga HELA träffen (vilket då t ex innebär att man ska medverka även lördag kväll, och hela söndag em till banan är nerplockad) Man kör 5 trafikspel på en helg och det betyder att lördag kväll ingår i träffen med trafikspel.
- i första hand plats för dem som bidrar på olika sätt till träffens organisation/genomförande och/eller har många moduler att ta med
- i andra hand plats för nybörjare som vill prova på och se och lära
- övriga deltager endast i mån av reservplatser finns
- inga enstaka köruppdrag i trafikspelet, istället "kör-häften" innebärande att man får hela trafikspelsdagens körningar schemalagda från början. Detta medför att antalet deltagare blir begränsat till mängden körhäften och TKL/växlingsuppdrag + några reserver, men betyder att alla får stor variation och får köra mycket och inte behöver vänta för att uppdragen tagit slut
Man kan tycka vad man vill om utvecklingen, men i sista hand så är det:
a) upp till träffarrangören att bestämma inom vissa ramar som modulföreningarna godkänner
b) fritt fram för alla att bli träffarrangör eller engagera sig och påverka
c) en utveckling som styrs de engagerade modul-MJ-rallarna själva, d v s om de som har många moduler eller gör trafikspelen eller på annat sätt är vktiga, prioriterar NED en träff för att de inte gillar dess upplägg, så måste man ändra på upplägget och följa med i utvecklingen så att man får dit till träffen de modulbyggar som är stommen till att en bra träff kan bli av.
Helt enkelt att jag av "snacket i korridorerna" tycker mig höra att folk blir mer kräsna om vilka träffar man vill åka till samt att fler sneglar även utomlands där det finns fler "proffsiga" träffar att välja bland. Det betyder då att framöver man måste vara attraktiv som träff om man vill locka dit deltagare med många och bra moduler och som bidrar mycket till en bra träff.
Samtidigt så finns några fler saker att ta hänsyn till t ex:
- hur ser man till att nybörjare fortfarande får chansen att prova på när träffarna blir mer "professionella"?
- hur gör man i praktiken ett urval om upplägget innebär att deltagarantalet begränsas? (t ex om man har körhäften)
- vilken flexibilitet kan man ha utan att träffens upplägg förändras?
Synpunkter mottages.