Express-/X-bussförstärkare

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Otto BvL

Express-/X-bussförstärkare

Inlägg av Otto BvL »

EKE mfl

LENZ har tagit fram en Express-/X-bussförstärkare som dubbelriktat förstärker (regenererar?) datasignalen och matar på ny 12 volt. Den kommer bara att säljas av LENZ själva och är väl i första hand tänkt för modulbanor. Information på LENZ tyska hemsida; nyheter, manualer. (Något för EKE-bussen?)

Otto BvL
Användarvisningsbild
Eke

Re: Express-/X-bussförstärkare

Inlägg av Eke »

Ja, jag har sett det! Ska skicka ner ett handtag för reparation och tänkte beställa en i samband med detta. Fungerar det väl så kan man ju i stort sett bygga ett oändligt stort Xpressnet!
Jag har funderat på var gränsen går för hur långa avgreningar man kan ha, än har vi ju inte nått taket men en vacker dag gör vi det och då kan denna manick vara lösningen!

När vi körde med Lenzcentralen var jag noga med att bygga linjärt för att hålla signalen så snygg som möjligt, nu med Z21 har jag struntat i det för att testa gränserna lite och ha den linjära topologin som reserv i bakfickan om det krånglar. Har även funderat på aktiva termineringar så man kan terminera alla avgreningar utan att lasta ner bussen som lösning på att hålla signalen fin.

Mvh. Eke
Otto BvL

Inlägg av Otto BvL »

Hej Eke

Har Du hunnit testa den ännu?

Hur med Z21, vilken är den senaste programversionen, finns någon aktuell spec/beskrivning tillgänglig?

Mvh Otto BvL
Senast redigerad av 1 Otto BvL, redigerad totalt 2015 gånger.
Användarvisningsbild
pcederstrand

Inlägg av pcederstrand »

oändligt var väl att ta i ;-) vad är teoretiska och praktiska längden av tidsluckan för pollningen?
mvh /peterc
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

pcederstrand skrev:oändligt var väl att ta i ;-) vad är teoretiska och praktiska längden av tidsluckan för pollningen?
Jo, "s" det var väl lite väl bra kanske!
Vet inte hur stor marginal det är i tidsluckan.

Kan hända att det är bättre att köra med flera centraler i stället, har en idé om hur det skulle kunna funka om inte Roco själva kommer med en lösning.
Men det är nog loconet som är den största begränsningen när det gäller att bygga stora banor.
Men även loconet finns det repeater till, har en sådan hemma som jag inte heller testat!
Och jag vet att det byggts väldigt stora banor med hjälp av sådana i USA.

Men jag tror ändå att flera centraler som Fremo använder är rätta lösningen, antagligen billigare också eftersom flera centraler ändå finns tillgängliga bland medlemmarna.
Misstänker att era största banor på tekniska och i Gävle närmar sig gränsen för ett ensamt loconet, beror lite på hur man kan lägga ut distributions nätet och inte så mycket på hur lång spårlängden är, om inte capacitansen blir för stor i loconet, vet inte var gränsen går där. Xpressnet går nog att få ut det dubbla på misstänker jag.

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Otto BvL skrev:Hej Eke

Har Du hunnit testa den ännu?

Hur med Z21, vilken är den senaste programversionen, finns någon aktuell spec/beskrivning tillgänglig?

Mvh Otto BvL
Hej Otto

Nä, tyvärr ingen test ännu!

Senaste versionen till Z21 är V1.27 om jag inte missminner mig!
Information och manual finns på Z21 hemsidan.

http://www.z21.eu/Downloads

Mvh. Eke
Otto BvL

Inlägg av Otto BvL »

Tack för snabbt svar Eke

Manualen på adressen Du angav, beskriver en version som är långt ifrån den senaste.
Jag behöver veta om; lokuppdateringsregistrets storlek, principen för automatisk purgning och vad som sparas vit avstängning.

Mvh Otto BvL
Användarvisningsbild
Eke

Inlägg av Eke »

Ja, jag ser det! Det står i texten om 1.27 men ingen sådan för nedladdning! Ska kolla när jag kommer hem om det var en gammal länk till någon ouppdaterad sida du fick, sitter i Malmö på en annan dator.
Loklistan rymmer 119 lok dvs. så många slottar som man kan ha med loconet + ett lok för dispatch i slot 120.
Purge går att ställa in från 4 minuter upp till en timme (osäker på den övre gränsen, kan vara mer) Själv brukar jag ha 4 minuters purge, onödigt med mer då loket blir aktivt med bibehållen funktionsstatus så fort det hanteras igen.
Purge går att helt inaktivera om så önskas men det går även att bara vissa lok undantas från purge om man vill. Kan vara bra på modulkörningar där purge är ett måste, 119 lok passeras snabbt på en modulträff och då kastats äldsta lok ut från listan och tappar därmed funktionsstatusen (fast det är väl inget stort problem egentligen) men t.ex. ett växellok som används väldigt sällan kan man härigenom undvika att få utkastat ur listan om man vill undanta det.

Ingenting sparas vid avstängning, tyvärr!

Har upptäckt en gång att hela loklistan nollställdes under körning, troligtvis efter att ha blivit full så det kan hända att det skiljer mellan programversionerna men Roco har tidigare uppgett att det äldsta loket ska kastas ut vid full lista. Kommer tyvärr inte ihåg aktuell version när det hände!
Det kan ju kollas genom att mata in lok tills listan är full och se vad som händer på den aktuella.

Med vänlig hälsning. Eke
Otto BvL

Inlägg av Otto BvL »

Eke
Tack för uppgifterna! Ja det verkar som 1.10 ändå är den sista eftersom versionshistoriken i dokumentet upptar 1.27!
Såg inte det innan jag skrev sist. Ber om ursäkt för detta som kan ha orsakat Dig extra besvär!
Övriga uppgifter var mycket värdefulla, tack!

Med vänlig hälsning, Otto BvL
Användarvisningsbild
daniel

Inlägg av daniel »

Eke skrev:Ingenting sparas vid avstängning, tyvärr!
Finns det anledning att spara något och i så fall vad?

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"