Funktionsknappar för alla!

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av plj »

Har FREMO någon "standard" bestämd eller under arbete för hur funktionerna ska läggas? Jag understödjer alla försök att bestämma ett gemensamt sätt att programmera funktionerna. Att sätta lappar på manöverhandtagen är ett steg i rätt riktning, men en standard är bättre. Försök att prata er samman om en sådan som ska gälla för ModulSyd och FREMO när det gäller trafikspel. Det underlättar när man tar över ett okänt dragfordon.
PLj
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av LLJ »

FREMO har ingen standard alls vad jag vet när det mappning av funktionsknappar.

Som jag skrivit förut, så tror jag att lappar som listar funktionsknapparn fästade på handtagen är den bästa lösningen då det inte går att få till en standard som fungerar rakt igenom.

T.ex. har jag ett lok med digitala koppel (Trix) där det ena kopplet ligger på F1 och det andra på F4. Jag har letat och försökt att ändra dessa, men inte hittat hur de är mappade, så de får helt enkelt ligga kvar. Trix har dessutom F2 som standard för ljud på/av vilket är dumt då vissa handtag har F2 som momentan funktion då signalhornet oftast ligger där. Ljudet har jag dock kunnat ändra till F3 och signalhornet till F2.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av LLJ »

Tompa skrev: Som 3Rare ser jag ju gärna att samma mappning ska fungera för 3R.
Då säger någon, vad kan det vara för skillnad?
Jo Lågväxel krävs på 3R, av den anledningen att 3Rlok med MMprotokoll bara har 14 alt 28 körsteg att tillgå.
Så F3 som lågväxeln/halvfart tycker jag är helt rätt.
Kör DCC så slipper ni 14/28 stegsbegränsningarna.

Att 3R:s begränsningar (dvs MM protokollet) skall påverka mappningen för 2R känns för mig ganska främmande.
Det är ju enbart ESU Enginering Edition fordon som går att köra på båda systemen. Övriga kör man ju var sina anläggningar.
Tompa skrev: Och jag tycker inte man ska flytta runt funktioner i onödan bara för att vissa lok har dekodrar som kan mappas om när andra dekodrar kanske inte har mappningmöjlighet.
Kan bara hålla med. Man skall inte behöva lägga ner mer jobb än nödvändigt.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Eke »

Hej hej igen!
Efter en dag ute i "sommarvärmen" värmer det lite att se uppslutningen och debatten i frågan!

Självklart ska ju mappningen funka även för 3R! Och som jag tidigare skrivit använder jag själv halvfarten på F3 även på 2R så det är ingen 3R-specifik grej!

Vad gäller hur krångligt det ska vara att använda listan så ser jag det så här! På vanliga standarddekodrar från europeiska tillverkare så stämmer det bra och man behöver inte göra något alls, min lista stämmer mig veterligen med den normala mappningen på åtminstone alla europeiska fabrikat!
Vill man lägga till något som t.ex. fast ljus på F11 och F12 så är det relativt enkelt om man vill eller så struntar man i det!

Ljuddekodrarna är det som inte stämmer så bra, jag har själv mappat om mina för att få F3 och F4 enligt min lista och det är ju lite pyssel med det. Men med en lokprogrammer kan man ju dela med sig av sådana projekt så det räcker ju egentligen att någon gör det en gång och så kan man ju dela med sig av det med hjälp av lokprogrammern till alla andra med samma lokmodell!
Dom flesta ljuddekodrar är ju ESU så där är det inget problem, vad gäller andra som Uhlenbrock och Zimo vet jag inte hur det funkar men om det inte går får väl dom väl vara dom där som inte ingår i dom 90% som är enligt "standarden", har dom sina funktioner uppmärkta på körhandtaget vid modulkörning så är det "good enough" tycker jag!
Mitt F1200 med Uhlenbrockdekoder har i alla fall F3 och F4 enligt listan men jag kommer inte ihåg om jag mappat det själv eller om loket kom så.

Lite tankar om funktioner jag inte tänkt på tidigare!

En funktion jag glömt är ju rökgeneratorn!
Nu för tiden används den ju även för diesellok så den behöver ju en egen funktionsknapp, F16 kanske?
Annars hade ju F13 och F14 kunnat användas för även ånglokspecifika funktioner, men det finns kanske andra idéer för ångloksfunktioner på dessa funktionsknappar än röken?
Ganska bra att ha den på ett högt funktionsnummer så den är svår att slå på av misstag misstänker jag så F16 känns ok tycker jag!

Angående "Mute", har inte använt funktionen själv men har fått för mig att man använder det när man kör på dolda sträckor och i tunnlar för att inte höra motorljudet där! Mute kan ju också kontrolleras från tågstyrningssystem via dator när tågen kommer in på dessa sträckor. Antagligen en funktion som man inte använder manuellt så värst ofta men den ska kanske vara med, kan kanske ligga på en valfri hög lite svåråtkomlig funktionsplats tillsammans med andra lite ovanligare och fria ljudfunktioner.

Vad gäller Lasses förslag om ljudet på F8 så är det ju en intressant tanke men det krockar lite med koppelfunktionerna på F7 och F8.
Vad gäller sådana funktioner som man använder parvis eller som finns lokets bägge ändar så har jag försökt att få dessa funktionsknappar att hamna logiskt bredvid varandra på en normal knappsats! Ser att jag gjort lite fel där med F13 och F14, ska tänka över detta lite och kanske ändra där!


Med vänlig hälsning. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av LLJ »

Rök på F16 är inte så bra om man vill kunna styra den från en FRED/UT4/LH90. Nä röken passar bra på F3, standard på alla ESU Enginering Edition lok, så varför behöva mappa om?
Jag är inne på Tompa:s linje att man skall mappa om så lite som möjligt, och samtidigt lägga det viktigaste på F0-F8.

/Lars
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av MickeC »

Fundera lite hur ofta knapparna skall användas och lägg de vanligaste på de lägsta numren för att få till användarvänligheten

Som jag ser det är det ljus, ljud, kort och lång tuta som används mest och då skall ligga på F0-F4...

Bonus och lattjo funktioner används ju mest av ägaren och kan gömmas längre ner...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Rök på F16 är inte så bra om man vill kunna styra den från en FRED/UT4/LH90. Nä röken passar bra på F3, standard på alla ESU Enginering Edition lok, så varför behöva mappa om?
Jag är inne på Tompa:s linje att man skall mappa om så lite som möjligt, och samtidigt lägga det viktigaste på F0-F8.

/Lars
Nja, F3 är nog uteslutet, F3 har varit till för halvfarten sedan förra milleniet! ;)
Den enda möjliga låga funktionsknappen vore i så fall F5!
Men tror du inte det vore bra att ha röken lite svåråtkommligt, det är ju inte bra om den kommer på av misstag när rökinsatsen är torr så den går sönder när ovana är ute och kör! Att ha den i intervallet F1-8 skulle inte jag vilja ha om jag vill vara rädd om mina prylar då Freddarna inte har någon indikation på vad som är aktiverat! Man kan ju enkelt dra på röken från en annan mer avancerad körkontrol om man vill! Vid modulkörningar har ju jag t.ex. alltid min fleischmann Twin-Control inkopplad för att kunna göra dispatch från, den kan ju också användas för att dra igång ovanligare funktioner som man kanske inte vill att alla ska vara och pilla på!
Eller så är det väl alltid någon som har en DT402 eller LH100 som kan användas för ändamålet?

Jag är också inne på Tompas linje att inte ändra något i onödan, och att ändra på F3 innebär att ingen standard icke ljuddekoder kan användas direkt ur kartongen utan att behöva ändras! Som det är nu i listan så funkar ju alla sådana rakt av utan extrajobb!
Vad gäller ESU:s lok gäller nog ommappning eller tydlig funktionsbeskrivning om avstegen från standarden, det är ju trots allt ett ganska dyrt lok och därmed inte lika vanligt som lok med vanliga standarddekodrar!

Med vänlig hälsning.
Eke
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Eke »

Hmm....kort tuta, är inte det ganska vanligt på F5?

Med vänlig hälsning
Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av LLJ »

Som synes så finns det många åsikter.

Min standard kommer att vara att ha en lista över funktionerna på handtaget.

Det är bra med standard, alla borde ha en...

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Eke »

Hej!

En liten uppdatering av listan till V1.2 ;)

Hyttbelysningen har flyttats från F5 för att få kampera tillsammans med halvfarten på F3! Borde kunna vara möjligt att ha det så eftersom hyttbelysningen nog oftast tänds vid stillastående och då gör det ju inget att halvfarten kopplas i samtidigt! Man kan ju till och med se hyttbelysningen som en kontrollampa för halvfarten på det viset om man kör med en Fred utan funktionsstatus på knapparna! ;)
F5 har fått funktionen Kort tuta!

F13, F14 och F15 har stuvats om för att få mer logisk placering av knapparna för motorvarv respektive strömavtagarna på körkontroller med komplett knappsats! (ex. Multimaus, LH100 och DT402)

F16 har fått bli påslag för rökaggregat!

F28 Mute

Blir då som nedan! :)

F0 Strålkastare växlande A-B med körriktningen
F1 Helljus
F2 Tuta / Ångvissla
F3 Halvfart / Hyttbelysning växlande A-B med körriktningen
F4 Accleration / bromsfördröjning inaktiv
F5 Kort tuta / Kort ångvissla
F6 Ljud (Motor, ånga eller andra driftljud)
F7 Koppel A-ände + koppelljud + koppelbelysning
F8 Koppel B-ände + koppelljud + koppelbelysning
F9 Maskinrumsbelysning
F10 Rangerbelysning A-ände vit och B-ände vit+röd slutlykta
F11 Strålkastare A-ände (ej växlande med färdriktning)
F12 Strålkastare B-ände (ej växlande med färdriktning)
F13 Parkeringsljus alt. rött slutljus i bägge ändar för vissa motorvagnar
F14 Diesel - motorvarv öka
--"- El-lok - strömavtagare A-ände
F15 Diesel - motorvarv minska
--"- El-lok - strömavtagare B-ände
F16 Rökaggregat
F17
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
F26
F27
F28 Mute


Med vänlig hälsning
Eke
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"