Funktionsknappar för alla!
Re: Funktionsknappar för alla!
En petitess: "Tuta" tycker jag bör bytas mot "tyfon" eller "signalhorn".
/PLj
/PLj
Re: Funktionsknappar för alla!
Ok, ska fixa det!plj skrev:En petitess: "Tuta" tycker jag bör bytas mot "tyfon" eller "signalhorn".
/PLj
Mvh. Eke
Re: Funktionsknappar för alla!
En fråga: Om man har motorstegning för dieselmotor (gäller väl framför allt för GM lok), krävs det inte en tredje knapp för att välja om man önskar använda stegning eller inte?
Annars är det en ganska kul funktion att kunna ligga på fullvarv och det "tunga" tåget knappt rör sig framåt, eller att man rullar på tomgång genom en station för att sedan dra på.
/Lars
Annars är det en ganska kul funktion att kunna ligga på fullvarv och det "tunga" tåget knappt rör sig framåt, eller att man rullar på tomgång genom en station för att sedan dra på.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- pcederstrand
- Inlägg: 377
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
- Ort: Stockholm
Re: Funktionsknappar för alla!
nu har jag inte läst hela tråden men är inte överens med Eke .. i det här även om tanken är god
det första man borde göra är skilja ång, diesel och elektriska OCH europeiska och amerikanska. ex vill us ha klocka lätttillgängligt och en massa ditch flash o strobe o ...
och på 3R har kastratgång ALLTID varit F4 inte F3 förr och F5/F6 i senare dekodrar
på mina ånglok vill jag ex ha lång o kort vissla med knorr och utan.
kastratgång onödigt
ljud av på tidigast på f8
men att något märke lagt nåt som default ska dock inte styra som strömavtag på esu ex.
nja så det blir nog en egen lista tyvärr
det första man borde göra är skilja ång, diesel och elektriska OCH europeiska och amerikanska. ex vill us ha klocka lätttillgängligt och en massa ditch flash o strobe o ...
och på 3R har kastratgång ALLTID varit F4 inte F3 förr och F5/F6 i senare dekodrar
på mina ånglok vill jag ex ha lång o kort vissla med knorr och utan.
kastratgång onödigt
ljud av på tidigast på f8
men att något märke lagt nåt som default ska dock inte styra som strömavtag på esu ex.
nja så det blir nog en egen lista tyvärr
mvh /peterc
Re: Funktionsknappar för alla!
Hallå hallå i "sommarvädret"!
Har bara varit inne på forumet lite sporadiskt och oftast med hjälp av mobilen varför jag inte skrivit några längre haranger, men här kommer en!
Det känns som om dom flesta sagt sitt här nu och jag kommer lägga upp min funktionslista på dom mer allmänna forumen och även länka till denna tråden nu för att få ännu mer feedback!
@ pcederstrand
Bra att du tycker tanken är god i alla fall.
Vet inte hur mycket du läst av tråden men tanken är ju att några av funktionerna ska kunna användas olika beroende på om det är diesel, ånga eller el.
F14 och F15 används ju t.ex. för motorvarvet på diesellok och för strömavtagarna på ellok, kanske kan man även hitta något ångloksspecifikt att använda dessa funktioner till. Förslag?
Så jag känner det som om den uppdelningen mellan olika loktyper redan finns i listan.
Vad gäller amerikanska lok så är det ju många saker som det inte finns någon motsvarighet till i europa så dom får nog fixa en egen mappningslista om intresse finns. Tror inte det är lika vanligt med halvfart och att man kan koppla ur trögheten på amerikanska dekodrar heller så även där finns ju en skillnad! Men dom får gärna inspireras av min lista!
Signalhornen på F2 tror jag dom har som vi i alla fall!
Vad gäller signalhornen så finns ju lång samt kort i listan, det känns inte som att alla möjliga varianter får plats i listan om man vill kunna göra annat också. Vad "knorr" på signalen är vet jag inte riktigt men det kanske går att åstadkomma åtminstone med ESU:s ljuddekodrar som har ganska avancerade möjligheter om man vill, kanske kan man ha en annan funktionsknapp som "shift" för att förändra ljudbilden på dom vanliga signalknapparna? men detta får dom intresserade fixa själva i så fall tror jag!
"och på 3R har kastratgång ALLTID varit F4 inte F3 förr och F5/F6 i senare dekodrar"
Hmm...."3R" är väl märklin som menas här i så fall och i så fall tillverkarspecifikt? Dock inte så konsekvent verkar det som!
Jag utgår från 2R och och vad som är vanlig mappning på köpedekodrar till DCC i min lista, men självklart funkar det ju lika bra på 3R om man är beredd att frångå märklins "standard"! 3R-lok från andra tillverkare torde väl ha samma röriga mappning som på 2R-lok misstänker jag!
"kastratgång onödigt
ljud av på tidigast på f8"
Med kastratgång misstänker jag att du menar halvfarten och det är väl frivilligt om man vill använda men det är ändå en europeisk defactostandard så den bör finnas för dom som vill ha den på F3, och ljud av på tidigast F8 förstår jag inte riktigt?
Mvh. Eke
Har bara varit inne på forumet lite sporadiskt och oftast med hjälp av mobilen varför jag inte skrivit några längre haranger, men här kommer en!
Det känns som om dom flesta sagt sitt här nu och jag kommer lägga upp min funktionslista på dom mer allmänna forumen och även länka till denna tråden nu för att få ännu mer feedback!
@ pcederstrand
Bra att du tycker tanken är god i alla fall.
Vet inte hur mycket du läst av tråden men tanken är ju att några av funktionerna ska kunna användas olika beroende på om det är diesel, ånga eller el.
F14 och F15 används ju t.ex. för motorvarvet på diesellok och för strömavtagarna på ellok, kanske kan man även hitta något ångloksspecifikt att använda dessa funktioner till. Förslag?
Så jag känner det som om den uppdelningen mellan olika loktyper redan finns i listan.
Vad gäller amerikanska lok så är det ju många saker som det inte finns någon motsvarighet till i europa så dom får nog fixa en egen mappningslista om intresse finns. Tror inte det är lika vanligt med halvfart och att man kan koppla ur trögheten på amerikanska dekodrar heller så även där finns ju en skillnad! Men dom får gärna inspireras av min lista!
Signalhornen på F2 tror jag dom har som vi i alla fall!
Vad gäller signalhornen så finns ju lång samt kort i listan, det känns inte som att alla möjliga varianter får plats i listan om man vill kunna göra annat också. Vad "knorr" på signalen är vet jag inte riktigt men det kanske går att åstadkomma åtminstone med ESU:s ljuddekodrar som har ganska avancerade möjligheter om man vill, kanske kan man ha en annan funktionsknapp som "shift" för att förändra ljudbilden på dom vanliga signalknapparna? men detta får dom intresserade fixa själva i så fall tror jag!
"och på 3R har kastratgång ALLTID varit F4 inte F3 förr och F5/F6 i senare dekodrar"
Hmm...."3R" är väl märklin som menas här i så fall och i så fall tillverkarspecifikt? Dock inte så konsekvent verkar det som!
Jag utgår från 2R och och vad som är vanlig mappning på köpedekodrar till DCC i min lista, men självklart funkar det ju lika bra på 3R om man är beredd att frångå märklins "standard"! 3R-lok från andra tillverkare torde väl ha samma röriga mappning som på 2R-lok misstänker jag!
"kastratgång onödigt
ljud av på tidigast på f8"
Med kastratgång misstänker jag att du menar halvfarten och det är väl frivilligt om man vill använda men det är ändå en europeisk defactostandard så den bör finnas för dom som vill ha den på F3, och ljud av på tidigast F8 förstår jag inte riktigt?
Mvh. Eke
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Funktionsknappar för alla!
Som trafikspelsentusiast och FRED-ägare så skulle jag vilja byta på F5 och F6. Dvs
F5 Ljud på/av
F6 Kort signal
Varför då detta? På en FRED ligger då lång signal på F2 och kort signal på shift-F2 (F6). Dvs signalhornet ligger alltid på samma knapp. Ljud på/av ligger då på skift-F1 (F5), dvs nästa F1 .
Sedan skulle jag kunna tänka mig att justera F9-F13 till
F9 (dubbelshift-F1) Rangerbelysning A-ände vit och B-ände vit+röd slutlykta
F10 (dubbelshift-F2) Strålkastare A-ände (ej växlande med färdriktning)
F11 (dubbelshift-F3) Strålkastare B-ände (ej växlande med färdriktning)
F12 (dubbelshift-F4) Parkeringsljus alt. rött slutljus i bägge ändar för vissa motorvagnar
F13 (ej tillgängligt från en FRED) Maskinrumsbelysning
Detta för att få alla ljus som kan vara intressanta i en trafikspelssituation tillgängliga på en FRED. Maskinrumsbelysning är oftast inte så intressant i ett trafikspel .
/Erik
F5 Ljud på/av
F6 Kort signal
Varför då detta? På en FRED ligger då lång signal på F2 och kort signal på shift-F2 (F6). Dvs signalhornet ligger alltid på samma knapp. Ljud på/av ligger då på skift-F1 (F5), dvs nästa F1 .
Sedan skulle jag kunna tänka mig att justera F9-F13 till
F9 (dubbelshift-F1) Rangerbelysning A-ände vit och B-ände vit+röd slutlykta
F10 (dubbelshift-F2) Strålkastare A-ände (ej växlande med färdriktning)
F11 (dubbelshift-F3) Strålkastare B-ände (ej växlande med färdriktning)
F12 (dubbelshift-F4) Parkeringsljus alt. rött slutljus i bägge ändar för vissa motorvagnar
F13 (ej tillgängligt från en FRED) Maskinrumsbelysning
Detta för att få alla ljus som kan vara intressanta i en trafikspelssituation tillgängliga på en FRED. Maskinrumsbelysning är oftast inte så intressant i ett trafikspel .
/Erik
Re: Funktionsknappar för alla!
Intressanta synpunkter, att skifta F5 och F6 skulle nog funka även om det frångår någorlunda etablerade mappningar, att jag lagt dom som jag gjort var mest för att alternativ tuta (kort signal) brukar ligga på F5 och att F6 blev ledig för ljudet samtidigt som det händer att den funktionen används för ljudet!ErikKuiper skrev:Som trafikspelsentusiast och FRED-ägare så skulle jag vilja byta på F5 och F6. Dvs
F5 Ljud på/av
F6 Kort signal
Varför då detta? På en FRED ligger då lång signal på F2 och kort signal på shift-F2 (F6). Dvs signalhornet ligger alltid på samma knapp. Ljud på/av ligger då på skift-F1 (F5), dvs nästa F1 .
Sedan skulle jag kunna tänka mig att justera F9-F13 till
F9 (dubbelshift-F1) Rangerbelysning A-ände vit och B-ände vit+röd slutlykta
F10 (dubbelshift-F2) Strålkastare A-ände (ej växlande med färdriktning)
F11 (dubbelshift-F3) Strålkastare B-ände (ej växlande med färdriktning)
F12 (dubbelshift-F4) Parkeringsljus alt. rött slutljus i bägge ändar för vissa motorvagnar
F13 (ej tillgängligt från en FRED) Maskinrumsbelysning
Detta för att få alla ljus som kan vara intressanta i en trafikspelssituation tillgängliga på en FRED. Maskinrumsbelysning är oftast inte så intressant i ett trafikspel .
/Erik
Beträffande F9-F13, kunde det inte räcka att skifta bara F9 med F13 istället för att skjuta på hela raddan F9-13?
Vill gärna ha lysena för A och B-ände på F11 och F12 för att det ska ligga logiskt på ett komplett tangentbord typ LH100, Multimus, DT402 m.fl.
Antar att det är den nya Freden med flera shiftknappar du avser kunna använda för dessa funktioner?
Mvh. Eke
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Funktionsknappar för alla!
Det stämmer. Den senaste generationen av FRED (FREDI 1.8) har dubbelshift vilket gör att F0-F12 är tillgängliga på dem.
Jag har inget emot att ha A- och B-ändesljus på F11 och F12. Jag har dock gärna rangerbelysningen på F9 då det känns logiskt att den ligger innan parkeringsljuset, fast det är nog mest en smaksak. Frågan är vad man tycker ska ligga på dubbelshift-helljus (F1). Nytt förslag för F9-F13 blir då som följer.
F9 (dubbelshift-F1) Rangerbelysning A-ände vit och B-ände vit+röd slutlykta
F10 (dubbelshift-F2) Parkeringsljus alt. rött slutljus i bägge ändar för vissa motorvagnar
F11 (dubbelshift-F3) Strålkastare A-ände (ej växlande med färdriktning)
F12 (dubbelshift-F4) Strålkastare B-ände (ej växlande med färdriktning)
F13 (ej tillgängligt från en FRED) Maskinrumsbelysning
/Erik
Jag har inget emot att ha A- och B-ändesljus på F11 och F12. Jag har dock gärna rangerbelysningen på F9 då det känns logiskt att den ligger innan parkeringsljuset, fast det är nog mest en smaksak. Frågan är vad man tycker ska ligga på dubbelshift-helljus (F1). Nytt förslag för F9-F13 blir då som följer.
F9 (dubbelshift-F1) Rangerbelysning A-ände vit och B-ände vit+röd slutlykta
F10 (dubbelshift-F2) Parkeringsljus alt. rött slutljus i bägge ändar för vissa motorvagnar
F11 (dubbelshift-F3) Strålkastare A-ände (ej växlande med färdriktning)
F12 (dubbelshift-F4) Strålkastare B-ände (ej växlande med färdriktning)
F13 (ej tillgängligt från en FRED) Maskinrumsbelysning
/Erik
Re: Funktionsknappar för alla!
Hej! Här kommer en uppdaterad version av funktionslistan!
F0 Strålkastare växlande A-B med körriktningen
F1 Helljus
F2 Signalhorn / Ångvissla
F3 Halvfart / Hyttbelysning växlande A-B med körriktningen
F4 Accleration / bromsfördröjning inaktiv
F5 Ljud (Motor, ånga eller andra driftljud)
F6 Kort signal / Kort ångvissla
F7 Koppel A-ände + koppelljud + koppelbelysning
F8 Koppel B-ände + koppelljud + koppelbelysning
F9 Rangerbelysning A-ände vit och B-ände vit+röd slutlykta
F10 Parkeringsljus alt. rött slutljus i bägge ändar för vissa motorvagnar
F11 Strålkastare A-ände (ej växlande med färdriktning)
F12 Strålkastare B-ände (ej växlande med färdriktning)
F13 Rökaggregat
F14 Diesel - motorvarv öka
--"- El-lok - strömavtagare A-ände
F15 Diesel - motorvarv minska
--"- El-lok - strömavtagare B-ände
F16 Maskinrumsbelysning
F17 Elektriskt signalhorn (gammeldanskar och Öresundståg t.ex.) eller annan alternativ signal
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
F26
F27
F28 Mute
Ändringar
1 - Skiftat plats på F5 och F6 för att få bättre logik på Fredhandtagen.
2 - Skiftat plats på rökaggregatet och maskinrumsbelysningen för att få in rökaggregatet på en funktion under F15 pga. Märklin och dess begränsade funktionsintervall i t.ex. CS2!
3 - Skiftat plats på F9, F10 och F13 för bättre logik på Fredhandtagen
4 - Lagt till alternativt signalhorn på F17
Med vänlig hälsning.
Eke
F0 Strålkastare växlande A-B med körriktningen
F1 Helljus
F2 Signalhorn / Ångvissla
F3 Halvfart / Hyttbelysning växlande A-B med körriktningen
F4 Accleration / bromsfördröjning inaktiv
F5 Ljud (Motor, ånga eller andra driftljud)
F6 Kort signal / Kort ångvissla
F7 Koppel A-ände + koppelljud + koppelbelysning
F8 Koppel B-ände + koppelljud + koppelbelysning
F9 Rangerbelysning A-ände vit och B-ände vit+röd slutlykta
F10 Parkeringsljus alt. rött slutljus i bägge ändar för vissa motorvagnar
F11 Strålkastare A-ände (ej växlande med färdriktning)
F12 Strålkastare B-ände (ej växlande med färdriktning)
F13 Rökaggregat
F14 Diesel - motorvarv öka
--"- El-lok - strömavtagare A-ände
F15 Diesel - motorvarv minska
--"- El-lok - strömavtagare B-ände
F16 Maskinrumsbelysning
F17 Elektriskt signalhorn (gammeldanskar och Öresundståg t.ex.) eller annan alternativ signal
F18
F19
F20
F21
F22
F23
F24
F25
F26
F27
F28 Mute
Ändringar
1 - Skiftat plats på F5 och F6 för att få bättre logik på Fredhandtagen.
2 - Skiftat plats på rökaggregatet och maskinrumsbelysningen för att få in rökaggregatet på en funktion under F15 pga. Märklin och dess begränsade funktionsintervall i t.ex. CS2!
3 - Skiftat plats på F9, F10 och F13 för bättre logik på Fredhandtagen
4 - Lagt till alternativt signalhorn på F17
Med vänlig hälsning.
Eke
- IngvarFransson
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 2015-05-19, 10:58
- Ort: Göteborg
Re: Funktionsknappar för alla!
Tack för att du startade tråden Eke!
Började läsa den idag. Satt och ändrade mappning härom dagen, lite fram och tillbaka.
Vill själv ha ett system som ligger till grund för funktionsknapparnas mappning. Sedan gör jag de avsteg jag tycker att det aktuella loket fordrar.
Några lok har jag köpt med dekoder och har då varit så bekväm att jag vid behov bara ändrat mappningen om det var en ESU-dekoder, eftersom jag har deras programmerare.
(Köpte den när jag skulle sätta in en ESU ljuddekoder i en liten diesel i 0e-skalan. Belysningen återstår att fixa. Sedan väntar några äldre H0-lok på att digitaliseras med nyligen inköpta dekodrar.)
Jag kör med Lokmaus R3 och Fleischmanns multiMAUS. Har inte så stora erfarenheter av digitalkörning, men vill ändå pröva mappning enligt din lista, trots att den kanske inte är optimal för multiMAUS.
Det var också intressant att läsa inlägg om erfarenheter från träffarna. Har tänkt att det kommer att dröja innan jag själv är med på en träff, men snacket jag hade med jhjelm på Modelltågsmässan i Göteborg i helgen var så inspirerande att det kanske inte ligger i en allt för avlägsen framtid.
Med vänlig hälsning
Ingvar
PS Återkommer senare med en presentation av mig själv på annan plats.
IF
Började läsa den idag. Satt och ändrade mappning härom dagen, lite fram och tillbaka.
Vill själv ha ett system som ligger till grund för funktionsknapparnas mappning. Sedan gör jag de avsteg jag tycker att det aktuella loket fordrar.
Några lok har jag köpt med dekoder och har då varit så bekväm att jag vid behov bara ändrat mappningen om det var en ESU-dekoder, eftersom jag har deras programmerare.
(Köpte den när jag skulle sätta in en ESU ljuddekoder i en liten diesel i 0e-skalan. Belysningen återstår att fixa. Sedan väntar några äldre H0-lok på att digitaliseras med nyligen inköpta dekodrar.)
Jag kör med Lokmaus R3 och Fleischmanns multiMAUS. Har inte så stora erfarenheter av digitalkörning, men vill ändå pröva mappning enligt din lista, trots att den kanske inte är optimal för multiMAUS.
Det var också intressant att läsa inlägg om erfarenheter från träffarna. Har tänkt att det kommer att dröja innan jag själv är med på en träff, men snacket jag hade med jhjelm på Modelltågsmässan i Göteborg i helgen var så inspirerande att det kanske inte ligger i en allt för avlägsen framtid.
Med vänlig hälsning
Ingvar
PS Återkommer senare med en presentation av mig själv på annan plats.
IF
Senast redigerad av 1 IngvarFransson, redigerad totalt 2016 gånger.