Funktionsknappar för alla!

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av StefanFjällemark »

Jag har ändrat ett antal av mina lok efter Peters lista för att känna på hur det fungerar på modulkörningar.

Då alla lok inte har alla funktioner så tänker jag så här:
  • Steg 1: De funktioner i Peters lista som dekodern och lokelektroniken i övrigt stödjer lägger jag in på den plats som anges i Peters lista.
  • Steg 2: De funktioner som saknas i Peters lista lägger jag in på de funktionsknappar som är lediga eller blir lediga efter steg 1.
Exempel:
  • Saknar loket ljus/helljus så blir F1 fri till att använda till något annat.
  • Om loket saknar automatiska koppel så lägger jag in koppelljud endast på F7. F8 använder jag till annat ljud, t.ex. konduktörsvissla. Saknas annat lämpligt ljud lägger jag in koppelljud även på F8.
  • F9 och F10 för rangerljud och parkeringsljus går inte alltid att få till, så de använder jag då till t.ex. ljudfunktioner.
De funktioner som jag i regel alltid får till i mina ljuddekodrar är: F0, F2, F3, F4, F5, F6, F7, F11, F12, F14, F15 och F28.

Oavsett så behöver man på modulkörningar (och kanske för egen del också) ha en lapp att sätta på körhantaget med lokets olika funktioner. Man kommer undantagsvis att kunna mappa funktionerna exakt efter Peters lista, och alla kommer ju inte att mappa om sina lok efter Peters lista heller, utan använda fabriksinställningen eller göra mappningen på annat sätt efter eget huvud.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av LLJ »

OT(?): En ficka på körhandtaget där man kan sätta i en lapp med en lista över vilka funktioner nuvarande fordon har är inte fel. Har det på mina FRED:ar samt UT4.
Blir enkelt att byta när man byter fordon.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Eke »

Hej hej i sommarvärmen!

Postade nyss detta i Sv.MJ-forum men eftersom det berör dom lite lägre funktionerna som finns tillgängliga på Freddarna och därmed modulkörning postar jag även här och väcker liv i den här gamla tråden!



Efter att jag fått lite feedback från Vissa på våra forum och modulkörarkollegor så har jag gått och klurat lite på hur man kan få plats med fler ljudfunktioner på dom lägre funktionsnummren 6-8! Det verkar ju finnas ett behov av detta då det än så länge inte finns så många lok med fjärrstyrda koppel som ju ska ligga på F7 och F8 tillsammans med koppelljuden som kanske inte upplevs så roliga för sig själva.

Jag har tänkt så här, funktionerna F6- F8 skulle kunna vara olika beroende på om loket står still, rör sig eller om det går med halvfart (F3 aktiv)!

Alltså!
Vid stillastående körsteg 0 (F3 ej aktiv). Mest för persontåg naturligtvis!
F6 Konduktörsvissla
F7 Perrongutrop 1
F8 Perrongutrop 2

Och för stillastående godståg om ingen har bättre förslag!
F6 förardörr
F7 Bromsprov
F8 Kompressor

Vid körning med körsteg 1 eller högre (F3 ej aktiv) finns körrelaterade ljud på dessa funktioner.
F6 Kort signal
F7 Kurvgnissel eller alt. sandning
F8 Rälsskarvsljud

Vid växling med F3 aktiv, "halvfart" Finns dom ursprungliga funktionerna på dessa knappar.
F6 Kort signal
F7 Koppel A-ände
F8 Koppel B-ände

Nu blir det ju lite fler funktioner att leka med även på dom låga funktionsnumren som är tillgängliga på t.ex. Fred och LH90!
En fördel med att man måste ha halvfarten aktiverad för att kunna styra kopplen är ju att det inte är lika lätt att av misstag aktivera avkoppling när man kör ute på linjen! Och att köra med halvfart när man rangerar känns ju naturligt och då borde kopplen bara vara aktiva då!

Står man still med sitt persontåg har man en hel avgångsprocedur tillgänglig på F6-8 med utrop och slutligen avgångssignal från konduktören! (Eller några "godstågsljud") Skulle man behöva få till en kort signal när man står still får man tillfälligt aktivera F3 för att få till den! ;)

Och när man rullar har man åter kort signal tillgänglig tillsammans med diverse körljud som endast uppstår när man är på rull!

Jag har ju tidigare lagt till några sådana här dubbelfunktioner på F3 och F4 då man
om man inte har F0, F11 eller F12 (lyset) aktivt kan aktivera rangerbelysning på F3 i samband med växling och parkeringsljus på F4 vid stillastående! Så fort någon av dom normala ljusfunktionerna är aktiva försvinner dessa ljusfunktioner!
Detta är inte testat helt ännu men jag tror det funkar åtminstone på ESU!

Verkar detta logiskt?
Tror att man kan lära sig detta om man är konsekvent med var funktionerna ligger och på så sätt få utökad funktionalitet!
Dom ljud som flyttas hit från dom högre funktionsnumren blir dubblerade, dom kommer även att ligga kvar på sina ursprungliga höga nummer i funktionslistan
http://ekebus.se/ekes%20sida.html
då det inte är alla dekodrar som kan ha en sådan här avancerad mappning och för att alla ska kunna känna igen sig oavsett hur avancerad man är!
Den som inte orkar lära sig detta hittar ju funktionerna på sina egna höga funktionsnummer om han vill!

Tycker det är kul att intresset för detta ökar, det finns ett antal lok ommappade på våra modulbanor nu, och här i forumen har ju Tompa och Mekanoid provat på det lite! :)


Varma sommarhälsningar
Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av LLJ »

Jag tror du kan ta bort reservationerna för koppel. Flera dekodrar, t.ex. Trix, har jag inte lyckats att mappa om de funktionerna utan fått anpassa övriga istället.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Jag tror du kan ta bort reservationerna för koppel. Flera dekodrar, t.ex. Trix, har jag inte lyckats att mappa om de funktionerna utan fått anpassa övriga istället.

/Lars
Vad har du använt för utrustning för att mappa om dessa?

Med vänlig hälsning
Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av LLJ »

Lenz LZV100. Men man måste veta rätt CV, och det gör inte jag när det gäller kopplen. Funkar nog med en CS2. Men det skall man ju inte behöva köpa. Då får den ommappningen hellre vara.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Lenz LZV100. Men man måste veta rätt CV, och det gör inte jag när det gäller kopplen. Funkar nog med en CS2. Men det skall man ju inte behöva köpa. Då får den ommappningen hellre vara.

/Lars
Synd, för det går säkert! Svarade även på sv.MJ-forum om detta, kan du inte mejla och fråga efter komplett CV-lista?

Med vänlig hälsning
Eke
Tompa
Inlägg: 2415
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Tompa »

Eke skrev: ..
Vid stillastående körsteg 0 (F3 ej aktiv). Mest för persontåg naturligtvis!
F6 Konduktörsvissla
F7 Perrongutrop 1
F8 Perrongutrop 2

Och för stillastående godståg om ingen har bättre förslag!
F6 förardörr
F7 Bromsprov
F8 Kompressor

Vid körning med körsteg 1 eller högre (F3 ej aktiv) finns körrelaterade ljud på dessa funktioner.
F6 Kort signal
F7 Kurvgnissel eller alt. sandning
F8 Rälsskarvsljud

Vid växling med F3 aktiv, "halvfart" Finns dom ursprungliga funktionerna på dessa knappar.
F6 Kort signal
F7 Koppel A-ände
F8 Koppel B-ände

Nu blir det ju lite fler funktioner att leka med även på dom låga funktionsnumren som är tillgängliga på t.ex. Fred och LH90!

... Verkar detta logiskt?
Jag tycker föslaget är mycket bra.
Sofar har jag mappat om 7st lok (1st T21, 2st T43, 2st T44, 1st Hg2, 1st Du). Det är en hel del jobb med att göra denna mappning.
Men det är kul direkt när man börjar köra loken på banan och helt plötsligt vet man direkt var funktionerna är.
Utrullningen har jag nu generellt gjort längre på mina lok för nu kan jag enkelt stänga av den med F4.

Förslaget är mycket bra med multifunktioner på F6-F8.
Det kräver dock att man tänker till när man programmerar detta.
Och lok som blandad brukar köra både person och gods får man ha programmerade som persontåg.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av Eke »

Tompa skrev:
Jag tycker föslaget är mycket bra.
Sofar har jag mappat om 7st lok (1st T21, 2st T43, 2st T44, 1st Hg2, 1st Du). Det är en hel del jobb med att göra denna mappning.
Men det är kul direkt när man börjar köra loken på banan och helt plötsligt vet man direkt var funktionerna är.
Utrullningen har jag nu generellt gjort längre på mina lok för nu kan jag enkelt stänga av den med F4.

Förslaget är mycket bra med multifunktioner på F6-F8.
Det kräver dock att man tänker till när man programmerar detta.
Och lok som blandad brukar köra både person och gods får man ha programmerade som persontåg.
Tack för det Tompa! :)
Jag har gått och klurat på detta ett tag nu och jag tror det kan funka bra!
Bara programmeringsraderna i lokprogrammer räcker till allt man vill göra! ;)

Jo, lär man sig att koppla bort utrullningen vid behov med F4 blir det betydligt enklare att köra "tungt"! Men, har du inte testat den dynamiska bromsen på F3 då? Då halveras den inprogrammerade bromssträckan, också ett väldigt bra hjälpmedel när man har lång utrullning! Man kan se det lite som halv broms på F3 och full broms på F4 och då kan man ha väldigt lång utrullning men ändå ha bra kontroll på bromssträckan!

Det är som du säger lite jobb med att få till det men som jag sagt innan, man kan ju dela med sig av sina projekt via en lokprogrammer om man vill och då får ju fler tillgång till det utan att själva behöva göra jobbet!
Jag har ett projekt som jag delat till fyra andra lok av samma typ!

Med vänlig hälsning
Eke
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Funktionsknappar för alla!

Inlägg av JanFrelin »

Jag vill nog ha signalhorn/vissla på samma plats oavsett om loket står stilla. Signal ges nämligen av stillastående lok.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"