Sida 1 av 1

Stealing a track plan

Postat: 2015-06-06, 18:53
av RobertKlarén
Hej

Hittade denna spårplan på ett forum och blev lite intresserad. Den är ritad i H0 och är 14 fötter lång (ca 6,4m), I AmN borde bli hälften så lång.
US track plan.jpg
US track plan.jpg (36.92 KiB) Visad 2772 gånger
Kommentarer?

//Robert

Re: Stealing a track plan

Postat: 2015-06-07, 08:53
av kasoe
"Just do it"... ;)

Enda kommentaren är väl standardkommentar 1a vid omskalning från H0 till N:
Skala inte till hälften utan gör den 60-75% av H0 planen, ofta är H0 lite extra komprimerat för att få plats, det är inte lika kritiskt i N och med lite längre spår så får man det lite rymligare och kanske mer realistiskt...

Gäller dock inte rakt över utan får användas med viss eftertanke, en tanke är ju att lägga det på 4 enmetersmoduler...

Hälsar,
Anders Ö

Re: Stealing a track plan

Postat: 2015-06-07, 17:15
av MickeC
RobertKlarén skrev:Hej...

Kommentarer?

//Robert
Jag är alltid lite tveksam till att utgå från spårplaner och andras byggen på forum då det är risk att man kompromissar en gång till på redan gjorda avvägningar och bygger en modell av modellen och inte verkligheten.

En direkt brist på planen är möjligheten (eller snarare frånvaron) att hantera ens en liten mängd av vagnarna till godskunderna inom modulen

Sen är det ju upp till var och en till syvende och sist...

Re: Stealing a track plan

Postat: 2015-06-08, 20:24
av ErikKuiper
Jag håller med Micke om att det är lite dåligt med plats att ställa undan vagnar då man växlar industrierna, men om man förlänger det korta rundgångsspåret så det det i princip går över hela modulgruppen, flyttar växelanslutningen till Nichols Warehouse till det nu långa rundgångsspåret samt installerar en övergångsväxel mellan linjen och växelanslutningen till Nichols Warehouse så blir det nog användbart. Om ni inte hängde med i min textuella beskrivning så se skissen nedan.

Re: Stealing a track plan

Postat: 2015-06-08, 21:39
av MickeC
ErikKuiper skrev:Jag håller med Micke om att det är lite dåligt med plats att ställa undan vagnar då man växlar industrierna, men om man förlänger det korta rundgångsspåret så det det i princip går över hela modulgruppen, flyttar växelanslutningen till Nichols Warehouse till det nu långa rundgångsspåret samt installerar en övergångsväxel mellan linjen och växelanslutningen till Nichols Warehouse så blir det nog användbart. Om ni inte hängde med i min textuella beskrivning så se skissen nedan.
Jag tycker det genast ser bättre ut ur trafiksynpunkt. :) , Tittar man på ursprungsplanen måste den ligga omedelbart i anslutning en station för att inte blocket linjen helt vid växling.

Re: Stealing a track plan

Postat: 2015-06-08, 22:05
av RobertKlarén
Hej grabbar och tack för kreativ kritik.

Jag ser detta som en branch/industry line som ligger i direkt anslutning till en liten yard som i sin tur ligger parallellt med mainline. Då blir detta en utstickare, eventuellt en stub-end, möjligen följt av ytterligare industrier.

Manifest eller locals kan då lämna och plocka upp vagnar på yarden medan en switcher sköter växlingen. Bara en tanke.

Spårplanen kan fortsätta stötas och blötas, debatten är intressant i sig men några direkta planer på att bygga i närtid finns inte (tror jag)

Ta en titt på ursprunget.
http://model-railroad-hobbyist.com/node/22267

Robert