Mer lugn och ro: Växlingspussel-moduler
Postat: 2015-05-10, 20:35
Mer lugn och ro med Växlingspussel-moduler
Lagom till att jag har insett tjusningen med planlösningen hos Erik Kuipers "Ekholmens industriområde" har han skickat det till de sälla jaktmarkerna.
Skillnaden i stress är stor mellan enstaka stickspår på linjen som stoppar upp all trafik och små industriområden där lokföraren i egen takt kan pussla runt utan att vara hetsad av de efterkommande tågen.
Sådana moduler kan då bli ett sätt att underlätta tät trafik men ändå låta lokföraren komma undan problemet med att klockan går 6ggr för fort medan växling tar realtid i anspråk.
Lösningar har presenterats lite här och var i fora och annorstädes. Dock utan att rubriceras på ovanstående sätt.
Här är därför några länkar till olika förslag och idéer.
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic. ... ustrimodul
Lars Ljungberg och Erik Kuipers
SIH0 - Svensk Industrimodulnorm för H0
http://sih0.blogspot.se/p/sih0_24.html
Timesaverdiskussion
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic. ... 349#p14320
18 andra trådar jag hittade i Svenskt Modulforum med sökordet "Industriområden" och ett kryss i "sök efter trådar"
http://www.modulsyd.se/forum/search.php ... t=S%C3%B6k
Inte lika många i Sv MJforum med sökning på "Industriområde":
"Inglenook i fokus!"
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 43#msg8143
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 5#msg80535
http://www.svensktmjforum.se/forum/uplo ... aniels.jpg
SJ bangårdsritningar.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 6#msg12296
/Curt
Lagom till att jag har insett tjusningen med planlösningen hos Erik Kuipers "Ekholmens industriområde" har han skickat det till de sälla jaktmarkerna.
Skillnaden i stress är stor mellan enstaka stickspår på linjen som stoppar upp all trafik och små industriområden där lokföraren i egen takt kan pussla runt utan att vara hetsad av de efterkommande tågen.
Sådana moduler kan då bli ett sätt att underlätta tät trafik men ändå låta lokföraren komma undan problemet med att klockan går 6ggr för fort medan växling tar realtid i anspråk.
Lösningar har presenterats lite här och var i fora och annorstädes. Dock utan att rubriceras på ovanstående sätt.
Här är därför några länkar till olika förslag och idéer.
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic. ... ustrimodul
Lars Ljungberg och Erik Kuipers
SIH0 - Svensk Industrimodulnorm för H0
http://sih0.blogspot.se/p/sih0_24.html
Timesaverdiskussion
http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic. ... 349#p14320
18 andra trådar jag hittade i Svenskt Modulforum med sökordet "Industriområden" och ett kryss i "sök efter trådar"
http://www.modulsyd.se/forum/search.php ... t=S%C3%B6k
Inte lika många i Sv MJforum med sökning på "Industriområde":
"Inglenook i fokus!"
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 43#msg8143
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 5#msg80535
http://www.svensktmjforum.se/forum/uplo ... aniels.jpg
SJ bangårdsritningar.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... 6#msg12296
/Curt
/CurtI tråden -Ekholmens industriområde- Qrt skrev:Låt mig bara berätta att jag roades mycket av hur Ekholmen fungerade på DT15.
Efter första chocken över de hårda villkorenhade jag riktigt trevligt med det Inglenook liknande pusslande som man tvingades till på lastplatsen.
version 1
http://www.modulsyd.se/forum/download/file.php?id=836
version2
http://www.modulsyd.se/forum/download/file.php?id=849
http://en.wikipedia.org/wiki/Inglenook_Sidings
Jag hoppas att någon har gjort eller gör en liknande layout.
Med en sådan ökar man flexibiliteten. Man har ju plats för en till lokförare på linjen så att säga om man är många i trafikspelet.
/Curt
ErikKuiper skrev: Från Gunnar Ekevings webplats
Beskrivning av funktion vid lastplats finns här
http://www.ekeving.se/t/sthb/SH_191-204.pdf
Hela SJH 325.1, Signalteknisk handbok
http://www.ekeving.se/t/sthb/index.html
Även om man inte bygger helt efter förebilden finns inspiration att få...
En möjlighet är att låta industriområdet att vara en självständig lastplats en bit i från stationen (placera moduler i mellan) och betjäna den med VUT:ar.